کد خبر: ۵۶۷۸۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

ردیابی سیگنال‌های رادیویی مرموز از اعماق فضا

در میان مجموعه ای از ۱۳ فوران سریع رادیویی ردیابی شده موسوم به "اف آر بی"، یک سیگنال تکرارشونده خیلی غیرعادی وجود داشت که از همان منبع در حدود ۱.۵ میلیارد سال نوری می رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
اخترشناسان جزییات سیگنال های مرموزی را که از یک کهکشان دوردست می آیند و توسط تلسکوپی در کانادا ردیابی شده را فاش کرده اند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ماهیت دقیق و سرمنشا این فوران های بزرگ امواج رادیویی در فضا معلوم نیست.

در میان مجموعه ای از ۱۳ فوران سریع رادیویی ردیابی شده موسوم به "اف آر بی"، یک سیگنال تکرارشونده خیلی غیرعادی وجود داشت که از همان منبع در حدود ۱.۵ میلیارد سال نوری می‌رسید.

ردیابی سیگنال‌های رادیویی مرموز از اعماق فضا

چیزی شبیه به این پدیده در گذشته فقط یک بار دیگر گزارش شده که توسط تلسکوپ دیگری ردیابی شد.

اینگرید استرز اخترفیزیکدان از دانشگاه بریتیش کلمبیا (یو بی سی) گفت: "اینکه قبلا یک بار دیگر چنین رویدادی را مشاهده کرده ایم نشان می دهد که شاید این پدیده بیشتر اتفاق می افتد و با تکرار آنها و وجود منابع بیشتری برای مطالعه، ممکن است بتوانیم این معمای کیهانی را حل کنیم - اینکه از کجا می آیند و چه چیزی باعث آنها می شود."

رصدخانه "سی اچ آی ام ای" واقع در "اوکاناگان ولی" در بریتیش کلمبیا حاوی ۴ آنتن نیمه استوانه ای ۱۰۰ متری است که هر روز سرتاسر آسمان نیمکره شمالی را اسکن می کند.

این تلسکوپ سال قبل راه اندازی و فعال شد و ۱۳ فوران بزرگ رادیویی را تقریبا فورا ردیابی کرد که شامل همان سیگنال مرموز تکراری بود.

جزییات این تحقیق اکنون در نشریه نیچر چاپ شده است.

ردیابی سیگنال‌های رادیویی مرموز از اعماق فضا

شریهارش تندولکار از دانشگاه مکگیل کانادا گفت: "ما یک سینگال تکراری دوم را کشف کرده ایم که مشخصات آن خیلی شبیه به سینگال تکرارشونده قبلی است. این اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی های تکرارشونده ها در اختیار ما می گذارد."

"اف آر بی"ها فوران های برق آسا و قدرتمندی از امواج رادیویی هستند که از اعماق کیهان می آیند.

دانشمندان تاکنون حدود ۶۰ انفجار برق آسا از جنس سیگنال های رادیویی و دو تا سیگنال که تکرار می شوند را ردیابی کرده اند. به تصور آنها شاید روزانه حداکثر یک هزار "اف آربی" در آسمان اتفاق بیافتد.

شماری نظریات در مورد علت این فوران ها وجود دارد.

یک نظریه آنها را به یک ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی فوق العاده قوی و گردش محوری (وضعی) بسیار سریع و نظریه ای دیگر آنها را به دو ستاره نوترونی درحال ادغام نسبت می دهد.

به علاوه گروه کوچکی از منجمان هم هستند که می گویند این امواج ممکن است از فضاپیمای موجودات فرازمینی بیاید.

منبع: بی بی سی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین