کد خبر: ۵۶۸۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

پامپئو هجمه علیه ایران را از قاهره آغاز کرد

وزیر خارجه آمریکا در یک سفر منطقه‌ای به قاهره رفته است که گفته می‌شد هدف از این سفر پرداختن به تحولات منطقه از جمله بحران ‌قطر، مساله فلسطین و مقابله با نفوذ ایران است اما قراین و اظهارت وی نشان می‌دهد که ظاهرا اولویت او دلگرم کردن هم‌پیمانان عربش برای مقابله با ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در یک سفره منطقه‌ای به مصر رفته، پس از دیدار با برخی مسولان این کشور در یک نشست مشترک خبری با سامح شکری، همتای مصری خود گفت که با طرف مصری در رابطه با تحولات سیاسی در لیبی، حقوق بشر و مساله مقابله با ایران بحث و گفت‌وگو کرده است.

وی در این نشست مشترک در رابطه با تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: این مساله اجرایی خواهد شد و هیچ تناقضاتی در رابطه با این امر وجود ندارد.

مایک پمپئو در این سفر پس از دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و دیگر مسولان این کشور در دانشگاه آمریکایی قاهره نیز حضور یافت که مصادف با صدمین سالگرد تاسیس این دانشگاه است و بیشترین موضع‌گیری‌ها و سخنان ضد ایرانی خود را که می‌توان آن را یکی از محورهای کلیدی این سفر به شمار آورد، در همین دانشگاه بر زبان آورد.

وزیرخارجه آمریکا سه هفته پس از تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از سوریه سفر منطقه‌ای خود را آغاز کرده است و گفته می‌شد که هدف این سفر پرداختن به مساله قطر و حل بحران آن و همچنین پرداختن به مساله فلسطین و نیز گفت‌وگو با مقامات عربی برای مقابله با نفوذ ایران است اما وی در دانشگاه آمریکایی قاهره بیشتر به مساله ایران و ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی پرداخت؛ مساله‌ای که نشان می‌دهد دلگرمی دادن به هم پیمانان عرب آمریکا برای رویارویی با ایران یکی از اهداف محوری سفر پمپئو به منطقه است.

بنا بر گزارش پایگاه خبری مصراوی، وی در سخنرانی در این دانشگاه مدعی شد: ملت ایران پیش از این علیه نظام حاکم "انقلاب" کردند و نظام ایران و وابستگان به آن شهروندان ایرانی را به قتل رساندند و یا زندانی کردند. ایران پس از آن مدعی شد که آمریکا دلیل این ناآرامی‌ها است درحالی که دلیل این اعتراضات استبداد آنان بود، ایران پس از اینکه قدرتمندتر شد نفوذ خود در یمن، عراق، سوریه و لبنان را گسترش داد.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: امروز شاهد این هستیم که حزب الله لبنان که وابستگی کامل به ایران دارد زرادخانه بزرگی ایجاد کرده است و 130 هزار موشک را در خود دارد، حزب الله لبنان در نقض آشکار قوانین بین المللی این سلاح‌ها را در روستاهای لبنان ذخیره کرده است و این سلاح برای بکارگیری علیه هم پیمان ما اسرائیل است. ما به منظور ایجاد صلح و با هر بهایی با دشمن مشترک خود یعنی ایران آن توافق(برجام) را امضا کردیم.

مایک پمپئو در ادامه مواضع ایران هراسانه خود مدعی شد: دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران و وعده‌های دروغین آنها خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را از سرگرفت. ما از نقش مصر، کویت و اردن در حمایت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تشکر می‌کنیم.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به این اظهارات ضدایرانی همتای آمریکایی خود در صفحه توئیتر نوشت: «هر جا و هر گاه که آمریکا دخالت می‌کند، هرج و مرج، سرکوبگری و نفرت ایجاد می‌شود. آن روز که ایران بخواهد برای تبدیل‌شدن به یک کشور "نرمال" به تقلید از دولت‌های دست‌نشانده آمریکا و "مدل‌های حقوق بشری" مایک پامپئو رو بیاورد روزی خواهد بود که جهنم یخ ببندد (کنایه از هیچ‌وقت).
بهتر است آمریکا با از دست‌دادن ایران کنار بیاید.»

پمپئو در سخنانش در دانشگاه آمریکایی قاهره همچنین از مواضع ضد ایرانی عربستان، امارات و بحرین نیز تمجید کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه به مساله یمن پرداخت و مدعی شد: در یمن نیز به شرکایمان برای مقابله با نفوذ ایران که برای تجارت بین المللی و امنیت منطقه‌ای فاجعه به بار  می آورد، کمک کردیم.

او در ادامه به مسائل لبنان نیز پرداخت و گفت که حزب الله لبنان حضور قدرتمندی در منطقه دارد که آمریکا این مساله را نمی پذیرد او گفت: تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کردیم این حزب را نیز شامل می‌شود و در لیست تحریم‌هایمان برخی فرماندهان حزب الله و پسر سید حسن نصر الله، دبیرکل این حزب نیز قرار دارد.

وی افزود: ما از هر اقدامی برای مقابله با تلاش‌های ایران به منظور تبدیل سوریه به لبنانی دیگر حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه آمریکایی قاهره گفت: 11 فوریه آتی چهلمین سالگرد تاسیس نظام ایران است و تا زمانی که ایران مسیر کنونی خود را ادامه دهد، منطقه از امنیت و ثبات برخوردار نخواهد شد. تحریم های آمریکا علیه ایران قوی‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ است و به آنها افزوده خواهد شد تا اینکه ایران به یک کشور عادی تبدیل شود.

پمپئو در ادامه ادعاهای واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران به مساله سوریه پرداخت و گفت: آمریکا برای خارج کردن آخرین نظامی ایرانی از خاک سوریه با هم پیمانان خود همکاری خواهد کرد و تا زمانی که نیروهای ایرانی از خاک سوریه خارج نشده‌اند ما از هیچ منطقه‌ای که تحت سیطره بشار اسد است حمایت نخواهیم کرد.

وی در پایان به مساله فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز پرداخت و گفت: اسرائیل این حق را دارد که از خود در مقابله با نظام ایران دفاع کند و آمریکا نیز از این اقدام حمایت می‌کند.

تحلیلگران بر این باورند که کشورهای عربی نگران خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و قدرت گرفت ایران در این کشور هستند و هدف مایک پمپئو از سفر به منطقه دلگرمی دادن به هم پیمانان منطقه‌ای آمریکا است.

وزیر خارجه آمریکا قرار است در ادامه سفر خود به عربستان، امارات، بحرین و قطر نیز برود.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین