کد خبر: ۵۶۸۲۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳

نويسنده‌ای با ۲۰۰ جنايت هيجان‌انگيز

۱۲ ژانويه ۱۹۷۶: ۴۲ سال پيش در چنين روزی آگاتا كريستی در شهرک والينگفورت درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آگاتا کریستی در بندر توركی، بخشی از منطقهٔ لیدز انگلیس، در خانواده توانگری زاده شد. پدرش یک بازرگان آمريكايی و مادرش یک آموزگار بريتانيايی بود و آگاتا را تا ۱۱ سالگی در خانه آموزش داد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ جنگ جهانی اول مانع ادامه تحصيلش در رشته موسيقی شد و او را به پرستاری و دستياری داروخانه زير پوشش صليب سرخ كشاند. در آنجا به داروها به ويژه زهرهای گوناگون برخورد كه بعدها در رمان‌های جنايی‌اش نمود كردند.

نويسنده‌ای با ۲۰۰ جنايت هيجان‌انگيز

۴۰ ساله بود كه پس از چند سال جدايی از همسر نخستش با ماكس مالوان ازدواج كرد. می‌گفت: «با يک باستان‌شناس ازدواج كردم چون هر چه پيرتر می‌شوم بيشتر قدرم را می‌داند.»

او به همراه همسرش كه برای كاوش‌های باستان‌شناسی می‌رفت، از كشورهای گوناگون ديدار كرد و تجربیات این دیدارها را در رمان‌هايش انعكاس داد. در داستان «قطار سريع‌السير شرق» رد پای حضورش در آسيا و خاورميانه ديده می‌شود.

آگاتا كريستی ۶۶ رمان جنايی پركشش كه هر كدام معمايی برای خواننده هستند، ۲۲ نمايشنامه، شش رمان عشقی چند جُنگ شعر و بيش از ۱۵۰ داستان كوتاه نوشته كه تا كنون در دو ميليارد نسخه به فروش رسيده و در فهرست ترين‌های گينِس ثبت شده‌اند.

او همچنین داستان‌های عاشقانه‌اش را با نام مِری وستماكوت منتشر كرده است. نمايشنامه «تله موش» او بيش از ۶۵ سال است كه هر روز در تئاتر وِست اِند لندن به روی صحنه رفته است.

اين نويسنده علی‌رغم انتقاد منتقدان ادبی كه آثارش را ساده، كليشه‌ای و روزمره‌وار ارزيابی كرده‌اند، ۷ هزار شخصيت آفريده كه بلندآوازه‌ترينشان كارآگاه پوآرو و خانم مارپِل هستند. كارآگاه پوآرو نخستين بار در رمان «پرده» و خانم مارپل در «قتل در ويساراگا» معروف شدند.

همسر اول آگاتا آرچيبالد كريستی، افسر نيروی هوايی بود. از اين رو او مدتی را در عراق و سوريه بوده و در اين زمان به ايران نيز سفر كرده و به همدان، تهران و شيراز رفته است. گويا باغ نارنجستان قوام برای او به ياد ماندنی بوده به طوری كه در خاطراتش از آن ياد كرده است. در سفر دوم اصفهان را ديده و در هتل عباسی اقامت داشته است.

او نشان بانو را در سال ۱۹۷۱ دريافت كرد كه بالاترين نشان امپراطوری بريتانياست.

آگاتا كريستی در ۸۵ سالگی در جنوب شرقی انگلیس درگذشت.

منبع: دویچه وله
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین