کد خبر: ۵۶۸۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

چه کسی به این تعهد وفادار می‌ماند؟

«پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی، در تفاهم‌نامه‌ای که امضا می‌کنند، تعهد می‌دهند در صورت برخورد با آثار تاریخی و باستانی، کار را متوقف کرده و به میراث فرهنگی اطلاع دهند. اما این جای سوال است که چرا پیمانکار آن را امضا می‌کند ولی قول‌اش را عملیاتی نمی‌کند؟»
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی در طول یکی دو ماه گذشته، خبرهایی مختلفی از کشف آثار و محوطه‌های باستانی در تهران و شهرری به گوش می‌رسد که اگر سرنخ اولیه این اتفاقات را بگیریم به مجوزهایی که بدون استعلام از میراث فرهنگی صادر شده‌اند، می‌رسیم. نمونه‌ی بارز آن در مغازه پلاک ۲۴، بازار حضرتی و بعد از آن کارگاه ساختمانی در شهرری است که به کشف دو خمره منجر شد، خمره‌هایی احتمالا از دوره‌ی اسلامی و مورد استفاده برای انبار آذوقه.

قدیر افروند، مدیر اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، که خمره‌های به دست آمده را در همان مکان بررسی کرده، به ایسنا می‌گوید: از یک سو با توجه به این‌که شهرداری بدون استعلام از میراث فرهنگی، مجوز ساخت‌وساز داده و از سوی دیگر پیمانکار در احتمال وجود آثار دقت نکرده و این آثار تا کنون به دست آمده‌ و با آسیب‌هایی نیز مواجه شده‌اند، کارگاه ساختمانی به دستور مقام قضایی متوقف شده است.

او با اشاره به ماده ۲۶ آئین‌نامه عمومی پیمانکار که وی را ملزم می‌کند در زمان کار، در صورت برخورد با آثار تاریخی و باستانی، کار را متوقف کرده و به میراث فرهنگی اطلاع دهد، می‌گوید: پیمانکار با وجود امضای این تفاهم‌نامه، به وجود آثار تاریخی توجه نکرده و همچنان کار می‌کرده است، این جای سوال است که چرا پیمانکار آن را امضا می‌کند، اما عملیاتی نمی‌کند، نمی‌دانم چطور باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در شهرر ری، گودبرداریِ زیرزمین مانند بازار تهران، غیرقانونی است، یا خیر؟ ادامه می‌دهد: هنوز ضابطه‌ای از این بابت ابلاغ نشده، در پروژه اتوبان امام علی (ع) نیز، آقای بازپرس با مقام قضایی کار را متوقف کردند، آن‌جا نامه نوشتیم و شرایط را به شهرداری منطقه ۲۰ اعلام کردیم، اما واقعیت این است که این منطقه تاریخی است، تمام پهنه‌ی شهر پهنه‌ی باستانی است و تا عمق نزدیک به ۶ تا هفت متر آثار و نهشته‌های باستانی دست‌کم از قرن‌های هفت تا هشت هجری داریم.

این باستان‌شناس با بیان این‌که میراث فرهنگی به دنبال یک طرح حفاظتی در این پهنه باستانی است، اضافه می‌کند: برای رسیدن به این بحث نیز تا کنون یک جلسه در پژوهشکده باستان‌شناسی برگزار شده است، این برای همه یک امر مسلم است، باید ادامه کار را انجام دهیم.

او با این وجود تاکید می‌کند: واقعیت این است که در هر نوع از این اقدامات، شهر ری با نقاط دیگر تهران فرق می‌کند، بدون استثناء از قلعه گبری تا جوانمرد قصاب و میدان فرمانداری در اعماق زمین تا عمق ۶ – ۷ متری آثار و لایه‌های باستانی وجود دارد. متولیان شهر باید بدانند و اطمینان داشته باشند که هر جا گودبرداری می‌شود قطعا قطعه‌ای از این لایه‌های باستانی نابود می‌شود و وقتی این اتفاق رخ می‌دهد این نقشه‌ی تهران قدیم ناقص می‌شود، نقشه‌ای که تاریخ و تمدن ری را در خود دارد.

افروند با بیان این‌که باید شهرداری تهران و شورای شهر وارد این موضوع شوند و درباره‌ی مصوبه‌ای که سال ۸۰ در کمیسیون اجتماعی درباره‌ی وضعیت لایه‌های باستانی صحبت کرد، تصمیم بگیرند و به میراث فرهنگی برای پهنه‌ی باستانی ری کمک کنند، اظهار می‌کند: ممکن است فرایند کار در مورد پهنه‌ی باستانی ری طولانی‌تر باشد، شورای شهر تهران می‌تواند با برگزاری یک جلسه و با حضور کارشناسان و مسئولان این بحث را تصویب کرده و اجازه‌ی وارد شدن آسیب بیشتر به این محوطه‌ها را ندهد.

مدیر اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، تاکید می‌کند: همکاران باستان‌شناس استان تهران، چند روز قبل برای مجوز باستان شناسی در این مکان اقدام کردند، اکنون آن، در مرحله صدور مجوز از سوی پژوهشکده باستان‌شناسی است، بنابراین  همکاران در حال تجهیز کارگاه هستند، تا با صودر مجوز کار مطالعه آغاز شود.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین