کد خبر: ۵۶۸۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

آقای شهردار! رسانه‌ها را بابت انتشار واقعیت ببخشید

شهردار تهران در حالی خبری را تکذیب می کند که در هیچ بخش از خبر اعلام نشده این لایحه نهایی شده است و تنها از پیش نویس لایحه ای رونمایی کرده که در شهرداری در حال بررسی است.
آفتاب‌‌نیوز :
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنش به خبر پولی شدن تردد در ۵ تونل پایتخت که پیش از این خبرگزاری مهر از تدوین و ارائه آن به شورای شهر خبر داده بود، این خبرگزاری را متهم به ۳ دروغ کرد و این در حالی است که تناقضات در گفتار این مقام مسئول با اعضای شورای شهر، مشهود است.

محسن پور سیدآقایی مدعی شده است که عدم ارائه طرح مذکور از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک، ارائه طرح در شورا و مدیریت شهری قبلی و نیز رقم پیشنهادی عوارض، ۳دروغ خبرگزاری مهر در این باره است. در پاسخ به این اتهام معاون شهردار تهران نکات زیر قابل طرح است:

بنابر این گزارش، در کجای خبر منتشر شده گفته شده این لایحه به اداره تدوین قوانین ارسال شده که برخی از اعضای شورای شهر تهران اصل خبر را زیر سوال می برند؟ از مدیران شهری به ویژه آقای پورسیدآقایی توقع می رود یک مرتبه متن خبر را کامل و دقیق بخوانند و سپس نسبت به صدق یا کذب آن ارائه نظر کنند.  

در کجای این خبر به نهایی شدن طرح پولی شدن تونل ها اشاره شده است؟ خبرگزاری مهر تنها از طرحی رمز گشایی کرد که بر اساس مقدمه پیش نویس لایحه، پیشنهاد شده تا از ۱۵ فروردین ۹۸ اجرایی شود.  

برای اعضای شورا و شهردار تهران جای تعجب نیست طرحی که انتشار خبر آن نشان می دهد جامعه چه میزان نسبت به آن حساسیت دارد، به اطلاع آنها نرسیده و نه کمیسیون تخصصی و نه شهردار تهران از آن اطلاعی ندارد؟

رونمایی از این طرح نه زودهنگام بود نه با انگیزه های سیاسی. این روزها برای زیر سوال بردن هر واقعیت و شانه خالی کردن از مسئولیت موضوعات تخصصی را به رقابت هایی سیاسی گره می زنند. اما نه ادبیات این خبر، ادبیاتی سیاسی بود و نه انگیزه انتشار آن. اما مدیران شهری برای حرکت چراغ خاموش خود تلاش کردند اصل خبر را زیر سوال ببرند. این درحالی است که مهر خود بارها درباره تجربه های موفق دنیا در خصوص اخذ عوارض از معابر خاص گزارش و خبر منتشر کرده است.

کدام نرخ ها واقعی است؟

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز اعلام کرده که بزرگ ترین دروغ خبرگزاری مهر در این موضوع رقم ۳ هزار تومانی عوارض است این در حالی است در خبر خبرگزاری مهر آمده است؛ «گفته می شود این رقم ۳ هزار تومان است».

که این نشان می دهد رقم اعلام شده دقیق نیست. اما مدیری که لایحه را تدوین کرده و آن را در اختیار یکی از رسانه ها قرار داده و رقم ها دقیق  نیز منتشر شده است که براساس آن رقم پیشنهادی عبور از تونل شهدای غزه ۱۹۷۰تومان بود، می گوید رقم ها حداکثر هزار تومان است را می توان دروغ گو توصیف کرد. شاید هم بعد از فشار افکار عمومی دیروز عصر، نامه ای به معاونت برنامه ریزی ارسال شده و رقم ها تعدیل شده باشد!

این که لایحه در حال طی کردن روال عادی لوایح است اما شهردار تهران می گوید از اساس این خبر واقعیت ندارد هم قضاوت دروغگویی اش با مخاطبان.

شهردار تهران البته بلافاصله بعد از بیان این نکته که اصل خبر واقعیت ندارد، از گفته خود عقب نشینی می کند و می گوید این لایحه در مرحله کارشناسی بوده است. مگر خبرگزاری مهر موضوع دیگری را مطرح کرده است؟ جز این که پیش نویس لایحه ای در حال تدوین است. البته شهردار تهران معتقد است این لایحه نباید در مرحله کارشناسی منتشر می شد،  اما چرا نباید مردم نسبت به تصمیم هایی که قرار است در خصوص آنها گرفته می شود آگاه شوند. این با شفافیت ادعایی مدیران شهری همخوانی دارد؟

آقای حناچی روزگاری که هنوز شهردار نشده بود از تجربه شهرهای دیگر سخن می گفت که هر پروژه ای که قرار است برای مردم شهر اجرایی شود در تالار شهرشان رونمایی می شود و شهروندان در خصوص آن اظهار نظر می کنند. حالا چگونه است که رونمایی این پیشنهاد را نادرست می داند؟

کارهایی که خودمان می خواهیم را انجام می دهیم نه کارهایی که مردم می خواهند؟

حسین ایمانی جاجرمی، استاد دانشگاه و جامعه شناس شهری درباره این که چرا تصمیم گیران شهری قبل از تهیه طرح ها و لوایحی که به طور مستقیم بر زندگی شهروندان تاثیر گذار است از شهروندان نظر سنجی نمی کنند، به مهر می گوید: یکی از مسائل مهم در شهر، مدیریت شهری مشارکتی است. سال ها است بر روی این موضوع کار می شود ولی از آنجا که نه قوانین ما و نه ساختارهای ما مشارکتی هستند این اتفاق رخ نمی دهد و تصمیم گیران ما نیز از لحاظ قانونی لزومی به جلب این مشارکت ندارند.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: سنت و عرف مدیریت مشارکتی هم در شهرداری وجود ندارد و تجربه ای هم مدیران در این حوزه ندارند و بیشتر مدیران و کارکنان شهرداری به نوعی از مشارکت گریزان هستند. از سویی مردم نیز اعتماد لازم را به شهرداری ندارند که بخواهند مشارکت داشته باشند.

جاجرمی با بیان این که این حق مردم است که تصمیم گیران در زمان تصمیم گیری اطلاع رسانی های لازم را در خصوص موضوعاتی که بر زندگی آنها تاثیر می گذارد انجام دهند، می گوید: این اتفاق کمک می کند نکات مثبت، منفی طرح مشخص شود وتصمیم گیری درست تری انجام شود.

این استاد دانشگاه خاطره ای از پیشنهاد به یکی از معاونتهای اجتماعی مناطق درخصوص آگاهی اهالی منطقه از طرح پیشنهادی می گوید و پاسخ جالب معاون که اعلام کرده بود که اگر اطلاع رسانی شود مردم نمی گذارند آن را اجرایی کنیم.

جاجرمی اضافه می کند: نکته این جا است که ما کارهایی را که مردم می خواهند انجام نمی دهیم بلکه کارهایی را به عنوان یک مدیر انجام می دهیم که به ذهنمان می آید که این غلط است. ما باید بتوانیم با گفتگوبا مردم آنها  را اغنا کنیم.

 چرا مدیران شهری از درز پیدا کردن یک تصمیم وحشت زده شدند

 اتفاقی که در جریان این پیشنهاد رخ نداد وتنها با ادبیات بد اخلاق و ضد رسانه تنها به انکار واقعیت پرداخته شد. محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران هم اصل موضوع را تایید می کند و می گوید: این موضوع در معاونت حمل و نقل و ترافیک به صورت داخلی مطرح بوده است که ناگهان درز پیدا کرده است.

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم در این خصوص به مهر می گوید: پیشنهاد پولی شدن تونل ها مربوط به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می شود. در پرسشی که از اعضای این کمیسیون داشتم، اعضا اعلام کردند به هیچ عنوان از این موضوع اطلاعی نداشته و شورا در این خصوص ورودی نداشته است شاید یکی، دو عضو درخواستی در این رابطه داشته باشند اما کمیسیون تخصصی شورا پیگیری در این رابطه نداشته اسنت.

 نظری ادامه داد: این لایحه در معاونت برنامه ریزی و امور شوراها وجود دارد اما هنوز به شورای شهر تهران ارسال نشده است.

واکنش به نامه آقای معاون

در نامه معاونت حمل و نقل اشاره شده است که این طرح مربوط به برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران است و به گذشته تاریخی این طرح پرداخته شده که در خبر مهر نیز گفته شده بود این پیشنهاد پیش از این نیز در دوران مدیران گذشته شهر مطرح، اما به دلیل فشارهای اجتماعی پس گرفته شده است.

محمد علی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره توضیحات معاونت حمل و نقل در خصوص پیشنهاد پولی شدن تونل های پایتخت به مهر می گوید: التزام جناب پورسید آقایی به مفاد و مواد برنامه دوم قابل تحسین استت  اما من باب نمونه نظر ایشان را به ماده ۱۱ برنامه نیز جلب می کنم. این استدلال که کسانی که از تونل ها عبور نمی کنند، چرا باید بابت نگهداری آن ها هزینه بپردازند هم از اساس اشتباه هست کما اینکه بخشی از جمعیت تهران قطعا از تمامی خدمات شهرداری استفاده نمی کنند پس نباید بابت آنها ردیفی در بودجه سالیانه شهرداری قرار داد.

 کرونی با بیان این که این تعابیر و جملات بیشتر مضمون فرار رو به جلو را در ذهن متبادر می سازد، گفت: در نقد این جمله که پس از دو دهه گسترش مترو چرا استفاده از خودرو کاهش نیافته نیز شما تصور بفرمایید همین میزان مترو هم نداشتیم، کما اینکه در تحقق برنامه های مترو ۵۰ درصد از برنامه عقب هستیم. پس اصولا گسترش مترو آن طور که باید رخ نداده و طی یکسال گذشته نیز به اذعان خیلی از کارشناسان مترو در پایین ترین سطح عملکردی از زمان جنگ قرار داریم.

به گفته کرونی  لفظ بهای خدمات در مورد اینگونه عوارض نیز به نظر صحیح نیست چون این خدمات عام است و اگر بر یک زیر ساخت وضع شود بقیه را نیز باید در برگیرد. عوارض تردد مفهوم صحیحی برای اعمال است.

کرونی ادامه می دهد :خوشبختانه در بخشی از پاسخ، مسئولیت عدم توسعه و کارایی شبکه حمل و نقل عمومی شهر را پذیرفته اند. با استدلال ها پس کسانی هم که از مترو استفاده نمی کنند نباید از بایت توسعه خطوط مترو ردیفی در بودجه شهرداری قرار داد.

طرح های خوبی که آدم های ناپخته  آن را خراب می کنند

 محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم به رسانه داخلی شهرداری درباره این که اخذ عوارض در برنامه ۵ ساله شهرداری دیده شده توضیح می دهد: این موضوع در برنامه نیز دیده شده که از طریق اخذ عوارض بتوانیم پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم و یا اینکه نسبت به احداث پروژه‌های جدید اقدام شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بعضی وقت‌ها یک سری از افراد اقدامات ناپخته‌ای انجام می‌دهند که اصل یک طرح خوب را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، می گوید: اخذ عوارض از معابر خاص در ترکیه، ‌ امارات و خیلی دیگر از کشورها در حال انجام است و از طریق نصب دوربین‌ها عوارض دریافت می‌کنند، ولی در این شرایط که وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست نباید بحث‌هایی را که اولویت ندارد، مطرح کنند و این موضوع می‌تواند به پروژه‌هایی که در حال تکمیل است، آسیب بزند.  
علیخانی تاکید می کند : نظر ما اخذ عوارض برای پروژه‌های جدید است نه پروژه های قدیمی که اکنون به بهره‌برداری رسیده است.

آقای شهردار! بابت انتشار واقعیت ما را ببخشید.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین