کد خبر: ۵۶۸۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹

افشاگری دوست شاهزاده سعودی محبوس درباره جزئیات و دلایل بازداشتش

شبکه خبری الجزیره در پاریس گفت‌وگوی اختصاصی با یکی از دوستان سلمان بن عبدالعزیز بن سلمان، شاهزاده سعودی تحت بازداشت انجام داده است که او جزئیاتی از شرایط و دلایل بازداشت سلمان و پدرش از چهارم ژانویه ۲۰۱۷ را در این گفت‌وگو بازگو کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دوست شاهزاده سعودی بازداشت شده که خواست هویتش فاش نشود و خود را حسام معرفی کرد، می‌گوید: شاهزاده سلمان و پدرش بدون اینکه دستگاه قضایی عربستان اتهامی به آن دو وارد کند، تا به امروز در یکی از زندان‌های ریاض به سر می‌برند.

وی گفت، طی روزهای آتی پرونده این شاهزاده بازداشتی و پدرش را به نزد تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری در بزرگترین پایتخت‌های اروپا می‌برد تا دفاع از این پرونده را بر عهده گرفته و اقدامات سرکوب‌گرانه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را افشا کنند.

حسام درباره شرایط بازداشت سلمان و پدرش می‌گوید، شاهزاده سلمان در ساعات واپسین روز از سوی ولیعهد برای دیدار با او به کاخ سلطنتی فراخوانده شد و به محض ورود بحث تندی میان آن دو درگرفت و این بحث خیلی زود به درگیری تبدیل شد.

حسام ادامه داد، یکی از شاهدان عینی به او گفته که تعدادی از نیروهای گارد ولیعهد که نیروهای ویژه خارجی بودند و وظیفه‌شان حفاظت از ولیعهد بود در این درگیری مداخله کرده او را مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس شاهزاده سلمان خون‌آلود به زندان برده شد.

وی درباره بازداشت پدر سلمان هم گفت، او دور روز پس از بازداشت پسرش دستگیر شد زیرا با دوستانش در خارج از جمله وکیل مدافعان اروپایی درباره سرنوشت پسرش تماس گرفته بود. ده‌ها تن از نیروهای مسلح کاخش را محاصره کرده و به او یورش برده و دستگیرش کردند.

حسام ادامه می‌دهد، سلمان مورد قبول سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بود و قصد داشت برای قدردانی از تلاش‌ها و خدمات‌رسانی‌های سلمان به کشورش در سطح اروپا، او را به عنوان سفیر عربستان در یکی از بزرگترین پایتخت‌های اروپایی و به طور مشخص پاریس تعیین کند.

به نظر حسام تنها انگیزه بازداشت سلمان قدرت و حسادت ولیعهد نبست به سلمان بود، زیرا او دارای شخصیت کاریزماتیک بوده و با تعدادی از رهبران جهان روابط حسنه‌ای برقرار کرده بود.

پس از گذشت یک سال از بازداشت دو شخص مذکور حسام امیدوار بود که اوایل ۲۰۱۹ آن دو آزاد شوند اما به گفته وی هنوز این امر میسر نشده و پادشاه و لیعهد تاکنون هیچ اتهامی به آنها وارد نکرده‌ و آنها را به دستگاه قضایی یا دادگاهی تحویل نداده‌اند و آنها همچنین وکیل مدافعی ندارند.

حسام ادامه داد، دارایی‌های آن دو هنوز مصادره نشده و مانند دیگر شاهزاده‌های سعودی به فساد متهم نشده‌اند.

حسام درباره عدم اقدام کشورهای اروپایی در این خصوص به ویژه فرانسه که به شاهزاده سلمان بالاترین نشان کشوری یعنی مدال افتخار داده بود، می‌گوید، کشورهای اروپایی با عربستان براساس منطق منافع و معاملات رفتار می‌کنند به همین دلیل بن سلمان تلاش می‌کند سکوت آنها را در ازای معامله‌های تجاری و تسلیحاتی سنگین بخرد؛ مساله‌ای که بیانگر موضع ضعیف کشورهای غربی از جمله فرانسه در مقابل ریاض درمورد برخی پرونده‌های حقوق بشری از جمله پرونده دست داشتن ولیعهد در ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی است. همین مساله درباره شاهزاده سلمان نیز صادق است و پاریس همچنان با جدیت به این پرونده ورود نکرده است.

او ادامه می‌دهد: چند ماه پیش نامه‌ای از کاخ الیزه به امضای امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دریافت کردیم که در آن تاکید کرده بود به وزارت خارجه کشورش دستور داده پرونده سلمان را برای رایزنی با مقامات عربستان جهت آزادی او پیگیری کند اما تاکنون هیچ موضع رسمی جدیدی از سوی فرانسه در این باره اتخاذ نشده است.

حسام درباره گام بعدی درخصوص پرونده سلمان و پدرش گفت: طی روزهای آتی در سطح حقوق‌بشری در بزرگترین پایتخت‌های اروپایی برای اعمال فشار بین‌المللی بر ریاض با هدف آزاد کردن شاهزاده و پدرش اقدام خواهیم کرد و پرونده آن دو را به تعدادی از سازمان‌های حقوق‌بشری اروپایی ارائه خواهیم داد تا دفاع از این پرونده را بر عهده گرفته و اقدامات سرکوب‌گرانه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را افشا کنند، همچنین برای به جریان انداختن این پرونده در سریع‌ترین زمان ممکن با تعدادی از سفارت‌های اروپایی رایزنی خواهیم کرد. تعدادی از فعالان، مبلغان و نویسندگان بازداشتی در عربستان تحت پوشش و حمایت حقوق‌بشری بین‌المللی قرار دارند و شاهزاده سلمان، شهروند سعودی هیچ جرم و جنایتی مرتکب نشده و به همین دلیل جامعه بین‌الملل باید برای آزادی او وارد عمل شود زیرا از یک سال پیش در زندان به سر می‌برد در حالی که دیگر شاهزاده‌های سعودی متهم به فساد آزاد شده‌اند.

حسام با بیان اینکه نمی‌تواند در حال حاضر به سوال درباره ارتباطش با سلمان از زمان بازداشتش یا یکی از افراد خانواده‌اش پاسخ دهد، گفت، اخبار رسیده حاکی از آن است که سلمان حالش خوب است اما پدرش به دلیل سن بالا و بیماری دیگر تحمل زندان را ندارد.

وی درباره انگیزه‌های پشت پرده بازداشت آن دو می‌گوید: هیچ دلیلی جز اجبار و قدرت بن سلمان پشت این قضیه قرار ندارد، او از زمانی که ولیعهد شده، رفتار وحشیانه‌ای دارد و کسی از این رفتارهای او در امان نیست. همچنین ولیعهد نسبت به شاهزاده سلمان به خاطر داشتن روابط مستحکم با تعدادی از رهبران جهان و نیز داشتن شخصیت فرهیخته حسادت می‌کرد. از طرفی هم سلمان مورد قبول پادشاه عربستان بود و او پس از دریافت مدال افتخار فرانسه در نامه‌ای از سلمان سپاسگزاری کرده و او را "افتخار کشور" خوانده بود.

حسام در پاسخ به این سوال مصاحبه کننده که آیا این مسائل بدین معنی است که روابط میان دو خانواده پیش از تعیین بن سلمان به عنوان ولیعهد خوب بود، گفت، بله روابط آن دو خوب بود و پادشاه قصد داشت او را به عنوان سفیر عربستان در فرانسه انتخاب کند اما این تصمیم به دلیل ممانعت ولیعهد عملی نشد و همچنین به خاطر دوستی با سلمان می‌دانم که دولت ایتالیا هم در پیامی به ریاض از سلمان قدردانی و اشاره کرده بود که تمایل دارد او سفیر عربستان در ایتالیا باشد.

وی تهدید بودن شاهزاده سلمان به خاطر جایگاهش در نزد پادشاه برای ولیعهد را رد می‌کند و می‌گوید، سلمان به سیاست توجهی نداشت و به دنبال کسب پست و مقام نبود او تنها به دنبال خدمت‌رسانی به کشورش در سطح بین‌المللی از طریق فرهنگ و اقدامات حسنه بود.

حسام در ادامه گفت، شاهزاده سلمان و ولیعهد با یکدیگر روابط خوبی داشتند اما ولیعهد از زمان برعهده گرفتن این سمت خیلی تغییر کرده است، او می‌خواهد همه دشمنان و مخالفانش را از میان بردارد، ‌همچنین اطراف محمد بن سلمان را مشاوران "جلادی" از جمله سعود القحطانی، مشاور ارشد و دست راستش فرا گرفته که تنها راه رسیدن ولیعهد به قدرت را در پیش گرفتن سیاست "مشت آهنین" می‌دانند.

دوست شاهزاده بازداشتی در پایان این گفت‌وگو می‌گوید، خانواده سلمان برای آزادی او و پدرش تلاش‌های بسیار و با دفتر پادشاهی رایزنی کرده‌اند اما این تلاش‌ها تاکنون بی‌فایده بوده است و سلمان از طریق تماس تلفنی آن هم دو مرتبه در هفته با خانواده‌اش در ارتباط است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین