کد خبر: ۵۶۸۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴

توضیح بنیاد مستضعفان درباره ماجرای "باشگاه ایرانیان دبی"

بنیاد مستضعفان به برخی شبهات مطرح شده در فضای مجازی درباره باشگاه ایرانیان دبی پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :
بنیاد مستضعفان اعلام کرد: زمین باشگاه ایرانیان دبی در سال 1353 هجری شمسی توسط حاکم وقت دبی، برای استفاده اتباع ایرانی و ایرانیان مقیم امارات اهدا شد همچنین قطعات هم جوار زمین اهدایی، به منظور فعالیت مشابه در اختیار کشور‌هایی نظیر نروژ، سوئد، هندوستان، سودان، اردن، مصر و پاکستان قرار می‌گیرد.

هیات وزیران در جلسه 16 تیر ماه 1364 طی مصوبه‌ای مقرر کرد به استناد قانون اصلاح قانون واگذاری اراضی و ابنیه دولتی به موسسات خیریه و درمانی مصوب اسفند 1351، ساختمان و تاسیسات باشگاه و مجتمع تفریحی ورزشی جمهوری اسلامی ایران در دبی، از وزارت کار و امور اجتماعی منفک و به بنیاد مستضعفان واگذار تا تکمیل و مورد استفاده ایرانیان قرار گیرد.

بنیاد مستضعفان به جهت عدم برخورداری از بودجه و اعتبارات دولتی برای انجام ماموریت‌های خود در بخش اجتماعی و کمک به ارتقاء سطح زندگی مادی و معنوی محرومین متکی بر در آمد‌های حاصل از فعالیت بخش اقتصادی بنیاد در چارچوب سیاست‌های کلی نظام می‌باشد.

طرح سئوالاتی از این قبیل که یک فعالیت اقتصادی بنیاد چه ربطی به رسالت اصلی بنیاد دارد و منظور از رسالت اصلی هم مستضعفان باشد احتمالا ناشی از عدم شناخت کافی از ارکان و اهداف بنیاد مستضعفان و فعالیت‌های آن است، اما فعالیت‌های اقتصادی بنیاد نباید از منظر اجتماعی و ارزش‌های کلان شائبه مسائلی از قبیل: رقابت با بخش خصوصی یا ترویج مصرف کالا‌های خارجی را داشته باشد به همین خاطر هم در سال‌های اخیر با تشکیل کمیته ساماندهی در بنیاد نسبت به بررسی مجدد فعالیت بنیاد در بخش اقتصادی از جمله ساختار و رشته فعالیت‌ها اقدام شده و تصمیم‌های لازم اخذ شده است.

به عنوان مثال از اوائل سال جاری تصمیم گرفته شد بنیاد در فعالیت ساخت و ساز «پاساژ و مال‌ها» علیرغم سود خیلی زیاد آن، سرمایه گذاری جدید انجام ندهد، در پیمانکار‌های زیر 100 میلیارد تومان وارد نشود یا در حوزه سیاحتی تصمیم به فروش هتل‌ها بگیرد که تصمیم از چند سال قبل اخذ شده، اما در عمل علیرغم همه اقدامات بعمل آمده منجر به نتیجه مطلوب نشده است.

باشگاه ایرانیان دبی 34 سال قبل از طرف دولت به بنیاد واگذار شده، این فعالیت سرمایه گذاری جدید و ایجادی بنیاد در چند سال گذشته نبوده، بخشی از گروه سیاحتی بنیاد شده که در طرح ساماندهی قرار دارد.   فیلم کوتاهی که در اینترنت از نشست سال 96 ریاست بنیاد با دانشجویان پخش شده و ادامه آن نشان داده نمی‌شود، ریاست بنیاد از مخاطبین سوال می‌کند بنظر شما این باشگاه را چکار کنیم به اهدا کننده برگردانیم؟ تصمیم گیری در مورد آینده این باشگاه بدون توجه به ملاحظاتی که وجود دارد امکان پذیر نیست، اما تاکید رئیس بنیاد بر این بوده که از زمانی که در اختیار بنیاد قرار گرفته به صورتی آبرومند و با رعایت موازین اسلامی اداره شده است.

خدمات ارایه شده در باشگاه منحصر به هیج فرد یا جریان خاص نیست و برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و دینی به منظور شناساندن فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، کلاس‌ها و امکانات ورزشی و استفاده تیم‌های ورزشی ایرانی در اردو‌های خارج کشور از آن‌ها و امکان اقامت و رستوران در این باشگاه مهیا است. قضاوت در مورد ایرانیان ساکن یا مسافر در دبی بر عهده بنیاد نیست، اما بر خلاف بسیاری از مجموعه‌های خدماتی و تفریحی مشابه در منطقه و کشور همسایه، باشگاه ایرانیان دبی بر اساس الگو‌های ایرانی و اسلامی و ترویج فرهنگ ایرانی اداره می‌شود.

بنیاد از منظر یک دارایی در چارچوب موازین تلاش نموده بر اساس مصالحی که منجر به واگذاری آن به بنیاد بوده به بهترین شکل ممکن آن را اداره نماید، اما جای تعجب است بعد از گذشت 34 سال چنین اظهار نظراتی در این شرایط خاص و ویژه طرح می‌شود، برداشت بنیاد این است که این اظهارات از روی ناآگاهی است که امید است مسائل با این توضیحات روشن شده باشد.  بنیاد مستضعفان به عنوان نهادی پاسخگو آمادگی خود را برای رفع ابهام و روشنگری در زمینه هر یک از فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مجددا اعلام می‌دارد و از نقد‌های سازنده و منصفانه همواره استقبال کرده و می‌کند. 

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین