کد خبر: ۵۶۸۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

مرعشی: به مجلس دوم نیاز داریم

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی معتقد است ' برای حل رفع نقص در روند قانونگذاری در کشور باید به تشکیل مجلس دوم فکر کنیم' .
آفتاب‌‌نیوز :
«حسین مرعشی» گفت: مجلس دوم می تواند تحت عنوان «مجلس نخبگان» یا «مجلس سنا» و از ادغام و ترکیب مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی نهادهای دیگری که قانونگذاری می کنند، تشکیل شود که انتخابات آن می تواند استانی برگزار شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را در مجلس تدوین کرده و به کلیات آن رای داده اند که در صورت قانون شدن، انتخاب نمایندگان پارلمان به صورت استانی برگزار می شود، مدلی از انتخابات که دولت هم با آن موافق است؛ این در حالی است که لایحه جامع انتخابات را نیز در دولت در حال بررسی و نهایی شدن است و تا چند هفته دیگر به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.

مرعشی با استانی شدن انتخابات موافق نیست و معتقد است که «انتخاب نماینده های مجلس به همین شکل کنونی باقی بماند، بهتر است»

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در تعریف «مجلس دوم» به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: اگر در کشور نقص داریم باید به فکر تشکیل مجلس دوم باشیم، نه این که شیوه انتخابات نمایندگان مجلس را تغییر دهیم.

مرعشی اظهارداشت: مردم در شهرستان های کوچک با نمایندگان خود زندگی می کنند؛ ما نباید شهرهای کوچک را پیش پای مردم شهرهای بزرگ قربانی کنیم. هر شهرستان و یا چند شهرستان که یک حوزه انتخابیه محسوب می شود، باید نماینده مستقل و مختص خود را داشته باشد.

مرعشی محلی نگری یک نماینده مجلس را نه تنها مشکل نمی داند، بلکه معتقد است: مردم اتفاقا از نماینده مجلس توقع داشته و مطالبه می کنند که مسایل محلی آنان را پی گیری و حل و فصل کنند. اگر نمایندگان مجلس صرفا به دنبال مسایل کلان و ملی کشور بروند، از مشکلات مردم غافل شده و دیگر به مردم فکر نمی کنند، بلکه فقط به خودشان فکر می کنند.

 ۱۲۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی که «استانی شدن انتخابات مجلس» از مفاد اصلی آن است، خواستار اصلاحاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب (هفتم آذرماه ۷۸) شدند.

نمایندگان امضاء کننده این طرح پیشنهاد کردند ماده ۸ قانون به شرح زیر باید اصلاح شود: «از هر حوزه انتخابیه موجود در استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه تبصره ذیل ماده ۱ این قانون را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.»
در این طرح آمده است: «در صورتی که حدنصاب در این ماده، برای یک یا چند کرسی بدست نیاید نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماینده یا نمایندگان آن استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند.»

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین