کد خبر: ۵۶۹۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

تعویض و پس نگرفتن جنس فروخته شده تخلف است؟

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه گفت: تعویض و یا پس نگرفتن کالای فروخته شده از سوی یک واحد صنفی در صورتی تخلف قانونی محسوب می‌شود که کالا معیوب و یا دارای اشکال باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
عبدالرضا یاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره موضوع تعویض و یا پس گرفتن کالایی که توسط یک واحد صنفی به خریدار عرضه می‌شود، افزود: اگر این کالا سالم و بدون مشکل باشد، قانون در برابر پس نگرفتن آن سکوت کرده و از آن به عنوان تخلف یاد نکرده است. البته این امر بستگی به مشتری‌مداری فروشنده دارد و برخی واحدهای صنفی برای جذب مشتری پس گرفتن و یا تعویض کالای عرضه شده را تقبل می‌کنند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه اظهار کرد: اگر فروشنده و خریدار از قبل توافقی مبنی بر تعویض و یا پس گرفتن کالا داشته باشند، فروشنده موظف است به توافقی که صورت گرفته عمل کند.

یاری درباره پس گرفتن کالاهایی که معیوب هستند و مشکل دارند نیز اظهار کرد: در چنین شرایطی فروشنده ملزم است جنس را تعویض کند و یا پس بگیرد، در غیراینصورت تخلف قانونی انجام داده و خریدار می‌تواند نسبت به واحد متخلف در مراجع مربوطه شکایت کند.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط درباره فروش کالایی با قیمت بیشتر از قیمت واقعی هم صحت دارد و فروشنده موظف است پول اضافه‌ای که از خریدار دریافت کرده را برگرداند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه با بیان اینکه برخی کالاها ممنوعیت بهداشتی برای تعویض و پس گرفتن دارند، اضافه کرد: برخی اجناس مانند لوازم بهداشتی، لباس زیر و ... امکان تعویض و پس گرفتن ندارند و این کار اجحاف در حق مصرف کننده دیگری است که بخواهد کالای عوض شده را بخرد.

یاری گفت: درباره چنین کالاهایی خریدار باید نهایت دقت را در انتخاب کالای مورد نظر خود داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین