کد خبر: ۵۶۹۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

آیت‌الله سبحانی: روزی منبرهای اثرگذار شراب‌خوار و رباخوار را ترک می‌داد

مرجع تقلید شیعه گفت: جای منبرهای اثرگذار که شراب‌خور و رباخوار را ترک می‌داد و بی‌نماز را نمازخوان می‌کرد در کشور خالی است.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، امروز، ۲۶ دی ماه، در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم با قرائت روایت «مَنْ تَعَلَّمَ بَاباً مِنَ اَلْعِلْمِ لِیُعَلِّمَهُ اَلنَّاسَ اِبْتِغَاءَ وَجْهِ اَللَّهِ أَعْطَاهُ اَللَّهُ أَجْرَ سَبْعِینَ نَبِیّاً»، گفت: امام صادق (ع) در روایتی فرمودند که اگر کسی درس بخواند تا هم خودش را بسازد و هم به دیگران تعلیم دهد ثواب ۷۰ نبی را به او می‌دهند.

وی با تأکید مجدد بر اینکه باید درس بخوانیم تا خود و دیگران را نجات دهیم، اظهار کرد: فرق عابد و عالم در این مسئله است؛ زیرا عابد فقط خودش را نجات می‌دهد، ولی عالم هم خود و هم دیگران را از گرداب گناه و گمراهی نجات می‌بخشد.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه در کشور جنایات، دزدی، خیانت و فساد بالا رفته است، بیان کرد: امروز منبری‌های تعلیمی و تبلیغی سازنده و مؤثر که شراب‌خور را پای منبر توبه می‌داد و رباخوار را وادار به ترک و بی‌نماز را نمازخوان می‌کرد، کم داریم. باید منبرها تعلیمی و تبلیغی شده و عواطف مردم تحریک شود، مبارزه با فساد تنها وظیفه دولت نیست و روحانیت، طلاب و مبلغان هم در این زمینه مسئول هستند و اگر منبر ما چنین باشد بار دولت سبک و جامعه بیشتر به راه می‌آید.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه از شاخصه منبر خوب میزان اثرگذاری در مخاطب اثر و ایجاد تحول است، اظهار کرد: قید دیگر منبر خوب این است که برای خدا باشد و اگر این دو شرط یعنی تأثیرگذاری و جلب رضای خدا در یک منبری جمع شود خداوند اجر ۷۰ نبی را به او می‌دهد.برخی ممکن است بگویند اعطای اجر ۷۰ نبی ظلم است، ولی ظلم نیست، زیرا گرچه اجر ۷۰ نبی را به ما می‌دهند، ولی به همان میزان و بیشتر، اجر به انبیاء هم که این راه را به ما نشان دادند، اعطا خواهد شد.

هفته ای به نام حوزه نامگذاری شود

همچنین آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به اینکه ضروری است خدمات حوزه های علمیه برای جامعه تبیین شود، اظهار کرد: باید با تبیین این خدمات بدکاران و بداندیشان که به دنبال تخریب حوزه هستند واقعیت‌ها را بدانند.

وی با اشاره به اینکه تبیین خدمات حوزه ریاکاری نیست، به دیدار اخیر مدیران حوزه های علمیه خواهران اشاره و خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ما یک طلبه خواهر نداشتیم ولی امروز ۴۸۸ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور راه اندازی شده و ۶۲ هزار نفر بانوی طلبه در سطوح مختلف داریم.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه ۵۲ هزار بانوی طلبه نیز از حوزه های علمیه خواهران فارغ التحصیل شده اند، تاکید کرد: در جامعه الزهرا نیز ۱۶ هزار نفر بانوی طلبه مشغول فراگیری علوم دینی هستند. تربیت این تعداد بانوی طلبه آشنا به مکتب اسلام، اهل بیت و قرآن کریم خدمتی ارزنده به جامعه است. پیشنهاد می‌کنم که روز یا هفته ای به نام حوزه نامگذاری شود چرا که هفته ای به این نام نداریم تا بتوانیم خدمات و فعالیت ها را به اطلاع عموم مردم برسانیم.

وی با اشاره به تحصیل طلاب بیش از ۱۰۰ کشور خارجی در ایران تاکید کرد: حوزه خدمات بسیار ارزشمندی داشته است که در این خصوص اطلاع رسانی لازم صورت نمی گیرد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه هر نهادی کاستی دارد و کسی نگفته است که حوزه کاستی ندارد ولی نباید چشم ها را بر روی خدمات گسترده حوزه ها بست، تصریح کرد: صداوسیما مدیون قم و حوزه های علمیه است چرا که از قم و حوزه برخاسته است. آنچه که دولت در زمینه ساخت و ساز در اختیار حوزه قرار می دهد با آنچه که مراجع تقلید و خیرین خرج حوزه می کنند قابل قیاس نیست گفت: امیدواریم که در این بخش نیز حوزه به خودکفایی لازم برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ریاکاری در اسلام امری ناپسند به شمار می رود، گفت: یکی از شاخه های ریاکاری عوام فریبی است و برخی شعارهایی سرداده و برای جلب آرا در باغ سبز به مردم نشان می‌دهند. این بلا را دموکراسی غربی سر ما آورده است و باید از اینکه ریاکاری توام با سیاست، اقتصاد و فرهنگ جامعه شود به خداوند پناه برد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین