کد خبر: ۵۶۹۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲

چند نیروی ائتلاف آمریکا در حمله انتحاری منبج کشته شدند

گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه شمار تلفات را ۱۶ نفر اعلام کرده و یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است که چهار سرباز آمریکا در میان کشته‌شدگان هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
امروز، چهارشنبه ۱۶ ژانویه، حمله‌ انتحاری مرگباری در منبج، در شمال سوریه انجام شد. داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.

گزارش‌های مختلف حاکی از کشته شدن چند غیرنظامی و چند نفر از نیروهای ائتلاف آمریکا ضدداعش هستند و آمریکا کشته شدن نیروهایش را تایید کرده است.

گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه شمار تلفات را ۱۶ نفر اعلام کرده و یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است که چهار سرباز آمریکا در میان کشته‌شدگان هستند.

دونالد ترامپ گفته است با پیروزی بر داعش نیروهای آمریکایی را از سوریه بیرون می‌کشد، هرچند دیگر مقام‌های آمریکایی درباره توان داعش برای بازسازی خودش هشدار داده‌اند.

با اعلام خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، سرنوشت این مناطق و نیروهای کرد حاکم بر آن در ابهام فرو رفته است.

نیروهای کرد در سوریه پیشنهاد ایجاد یک "منطقه امن" تحت کنترل ترکیه را نمی‌پذیرند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از سیاستمداران کرد می‌گوید که کردها ترکیه را یک طرف مناقشه می‌دانند و بنابراین نمی‌توانند آن را به عنوان ضامن امنیت به رسمیت بشناسند.

نیروهای دموکراتیک سوریه، با محوریت کردها، متحد ائتلاف آمریکا علیه داعش بوده‌اند. ترکیه این نیروها را به واسطه رابطه ادعایی با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) گروهی "تروریستی" می‌داند.

آمریکا و ترکیه در این باره اختلاف نظر داشته‌اند، اما رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، روسای جمهور دو کشور، به تازگی درباره احتمال ایجاد منطقه امن با نظارت ترکیه گفتگو کرده‌اند.

آلدار خلیل، از سیاستمداران ارشد کُرد در سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفته است که کردها استقرار صلحبانان سازمان ملل بین نیروهای کرد با نیروهای ترکیه را می‌پذیرد.

آقای خلیل گفته است که در غیر این صورت حاکمیت دولت سوریه و همچنین منطقه خودمختار کردها نقض می‌شود.

او گفته: "متاسفانه ترامپ می‌خواهد منطقه امن را از طریق همکاری با ترکیه ایجاد کند، اما هر نقشی برای ترکیه توازن را به هم می‌زند و امنیت منطقه را تامین نمی‌کند."

پیشتر روزنامه الشرق‌الاوسط گزارش داد که هیاتی از کردهای سوریه به مسکو سفر کرد تا "نقشه راه" پیشنهادی برای مذاکره با دولت سوریه را به بحث بگذارد.

بر مبنای این گزارش این هیات با مقام‌های وزارت خارجه روسیه دیدار کرده تا پیشنهادهایشان را از طریق آنها به دولت بشار اسد ارائه دهد.

کردهای سوریه چند ماه پیش هم قصد داشتند مذاکرات مشابهی را با دولت دمشق پیش ببرند، اما آن مذاکرات بی نتیجه متوقف شد.

الشرق‌الاوسط می‌گوید نسخه‌ای از پیشنهادهای کردها به دستش رسیده که بر مبنای آن، آنها خواهان تامین امنیت مرزهای شمالی با ترکیه، توزیع منصفانه منابع زیرزمینی و به رسمیت شناختن مدل حکومتی پیشنهادی آنها برای یک نظام مشابه نظام فدرال است.

بدران چیا کرد، از رهبران کردها، پیشتر گفته است که برخورد روسیه "مثبت" بوده است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین