کد خبر: ۵۶۹۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

کار در بزرگ‎ترین ساختمان دنیا چه حسی دارد؟| مکانی پر از شگفتگی+عکس

اگر بوئینگ ۷۴۷ را از نزدیک دیده باشید، حتما به عظمت این هواپیما پی برده‎اید. پس وقتی بفهمید در کارخانه‎ای به همان نسبت بزرگ ساخته شده تعجب نخواهید کرد. این کارخانه در حال حاضر نسل جدیدی از هواپیماهای مسافربری بوئینگ را تولید می‏کند.در هر شیفت کاری در اورت ۱۰ هزار نفر کار می‏کنند و این کارخانه روزانه سه شیفت کاری دارد.
آفتاب‌‌نیوز : برای ساخت ناوگانی از هواپیماهای مسافربری عظیم‎الجثه، به ساختمانی به همان نسبت بزرگ نیاز است. کارخانه بوئینگ در اورت که برای ساخت هواپیمای معروف ۷۴۷ بنا شد، بزرگ‎ترین سازه محصور دنیا است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ برای ساختن عظیم‎ترین هواپیماهای مسافربری جهان، باید یک ساختمان بسیار بزرگ هم در وجود داشته باشد.

کار در بزرگ‎ترین ساختمان دنیا چه حسی دارد؟| مکانی پر از شگفتگی+عکس

وقتی بوئینگ تصمیم به ساخت ۷۴۷ گرفت، باید کارخانه‎ای بسیار بزرگ تأسیس می‎کرد که ظرفیت ساخت چندین فروند از این هواپیما به طور همزمان را داشته باشد، هواپیمایی عظیم‎الجثه که به جامبوجت معروف شد.

اگر بوئینگ ۷۴۷ را از نزدیک دیده باشید، حتما به عظمت این هواپیما پی برده‎اید. پس وقتی بفهمید در کارخانه‎ای به همان نسبت بزرگ ساخته شده تعجب نخواهید کرد.

اما مساحت این کارخانه چقدر است؟ این عظیم‎ترین بنای محصور جهان است.

بوئینگ کار بر روی کارخانه اورت (Everett) را در سال ۱۹۶۷ آغاز کرد، درست همزمان با سرعت گرفتن پروژه ساخت ۷۴۷. بیل الن، رئیس با جذبه این کمپانی به این نتیجه رسید که برای ساخت هواپیمایی با ظرفیت ۴۰۰ سرنشین، به فضای بسیار زیادی نیاز دارد. آن‎ها برای این کار جنگلی در ۳۵ کیلومتری شمال سیاتل را در نظر گرفتند؛ منطقه‎ای نزدیک به یک فرودگاه که در جریان جنگ جهانی دوم پایگاه هواپیماهای جنگی بوده.

کار در بزرگ‎ترین ساختمان دنیا چه حسی دارد؟| مکانی پر از شگفتگی+عکس

روزنامه دیلی هرالد، نشریه محلی شهر اورت واشنگتن در مقاله‎ای از دورافتاده بودن این فرودگاه نوشته. به گفته جو ساتر، مغز متفکر پروژه ۷۴۷، این منطقه از نزدیک‎ترین بزرگراه هم فاصله زیادی داشت و هیچ قطاری از آنجا رد نمی‎شد. در جنگل هم خرس‎های وحشی پرسه می‎زدند.

بوئینگ همان زمان با ساخت الگوی اولیه برای بزرگ‎ترین هواپیمای مسافربری جهان مشغول بنای کارخانه‎ای بود که این هواپیماها را در آن بسازد.

کارخانه اورت به راحتی می‎تواند بزرگ‎ترین ساختمان امروزی در جهان را کوچک جلوه دهد، بنایی که طبق کتاب رکوردهای گینس ۳.۱۳ میلیون متر مکعب مساحت دارد.

دیوید ریس، مسئول برگزاری تورهای بازدید از کارخانه اورت می‏گوید: "ما مقایسه‏ای میان اندازه این کارخانه با معروف‎ترین اماکن دیدنی جهان از جمله کاخ ورسای، واتیکان و دیزنی‎لند انجام داده‏ایم که بازدیدکنندگان موقع ورود به کارخانه می‎توانند آن را ببینند. یادم می‎آید چند سال پیش در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفتم نمی‎دانم ورزشگاه ومبلی چقدر بزرگ است؟ این طور که پیداست می‎شود ۱۳ استادیوم ومبلی را در محوطه این کارخانه کنار هم جا داد."

کار در بزرگ‎ترین ساختمان دنیا چه حسی دارد؟| مکانی پر از شگفتگی+عکس

کارخانه اورت هنوز هم هواپیماهای باربری ۷۴۷ تولید می‎کند هر چند تعدادشان در حال کاهش است و امروزه بیشتر بر روی ساخت مدال‎های کوچک‎تر از جمله ۷۶۷، ۷۷۷ و ۷۸۷ تمرکز دارد. این کارخانه برای ساخت این ناوگان هواپیمایی به فضای زیادی نیاز دارد. مساحت ساختمان اصلی اورت ۳۹ هکتار است، یعنی ۳۰ برابر بزرگ‎تر از میدان ترافالگار در لندن.

در هر شیفت کاری در اورت ۱۰ هزار نفر کار می‏کنند و این کارخانه روزانه سه شیفت کاری دارد. به این ترتیب تعداد افرادی که اورت در طول ۲۴ ساعت شبانه‎روز در خود جای می‎دهد، اندکی کمتر از جمعیت شهر آلیس اسپرینگز در استرالیاست.

ریس ۳۸ سال است برای بوئینگ کار می‏کند که ۱۱ سال از آن را صرف برگزاری تورهای بازدید از کارخانه کرده. او می‎گوید به خوبی به یاد می‎آورد اولین بار که اورت را دیده چه حسی داشته: " اولین بار خیلی هیجان‎زده شدم. البته باید بگویم هنوز هم هر روز برایم همین‎طور است. کارخانه مدام در حال تغییر است و هر روز یک چیز جدید برای ارائه دارد."

کارخانه اورت آنقدر بزرگ است که برای کاهش زمان رفت‎و‌آمد در آن از دوچرخه استفاده می‎شود. این کارخانه ۱۳۰۰ دوچرخه دارد. اورت ایستگاه آتش‎نشانی و مرکز خدمات درمانی خودش را دارد. تعداد زیادی کافه و رستوران هم در محوطه این کارخانه تأسیس شده که غذای کارکنان آن را تأمین می‏کنند. زیر سقف ساختمان تعداد زیادی جرثقیل دیده می‎شوند که که برای جابجایی برخی از سنگین‎ترین قطعات هواپیما به کار می‏روند. به گفته ریس، مسئولین هدایت این جرثقیل‏ها از جمله ماهرترین کارکنان کارخانه هستند و دستمزد بسیار خوبی هم می‏گیرند.

کارکردن در این کارخانه و حتی بازدید از آن قوانین خاص خودش را دارد. ریس می‏گوید: " به پا داشتن کفش مناسب الزامی است، پس پوشیدن کفش‎های جلوباز و همین طور پاشنه بلند - هر چیزی که ممکن است باعث زمین خوردن یا آسیب دیدن پا شود- ممنوع است. علاوه بر این تمام مدت باید عینک ایمنی به چشم داشته باشید. گاهی اوقات سر این موضوع با برخی بازدیدکنندگان به مشکل می‏خوریم. مثلا می‎گویند عینک مطالعه به چشم داریم و همین کافی است. نه کافی نیست."

ساختمان کارخانه ویژگی‎های منحصربه‎فردی دارد. در اورت به جای سیستم‎های تهویه مطبوع از تهویه طبیعی استفاده می‎شود. ریس می‏گوید تابستان‎ها وقتی هوا خیلی گرم می‎شود درهای بسیار بزرگ ساختمان را باز می‎کنند تا نسیم خنک وارد شود. در زمستان‎ها هم گرمایی که از بیش از یک میلیون چراغ ، تعداد زیادی دستگاه الکتریکی و بدن حدود ۱۰ هزار نفری ساطع می‏شود به متعادل کردن دما کمک می‎کند: " یک پولیور یا ژاکت نازک برای من کافی است."

بر اساس یک افسانه محلی قدیمی این ساختمان به حدی بزرگ و بلند است که زیر سقفش ابر درست می‎شود. ریس اما می‎گوید چنین چیزی صحت ندارد: " موقع ساخت اولین هواپیما، بنا هم در حال ساخته شدن بود و یک دیوار هنوز کامل نشده بود. ما فکر می‏کنیم مه یا بخار از بیرون وارد ساختمان و یک جا انباشته شد و فضایی بوجود آورد که به نظر مه‌آلود می‏رسید. درست مثل زمانی که در نزدیکی کارخانه آتش‎سوزی شده بود و درون ساختمان کاملا مه‎آلود به نظر می‎آمد."

کار در بزرگ‎ترین ساختمان دنیا چه حسی دارد؟| مکانی پر از شگفتگی+عکس

ریس می‎گوید در طول روز نوع فعالیت‎ها در کارخانه تغییر می‎کند:" در شیفت دوم کاری بیشتر جرثقیل‏ها مشغول کارند و به آن اندازه آدم در کارخانه دیده نمی‌شود. وقتی یک هواپیما تکمیل می‌شود، آن را به بیرون از کارخانه منتقل می‎کنیم و از طریق یک بزرگراه به فرودگاهی در نزدیکی می‎بریم. این کار معمولا شب‎ها انجام می‎شود تا بقیه رانندگان نترسند."

کارخانه بوئینگ در اورت نه تنها بزرگ‎ترین ساختمان جهان که مکانی پر از شگفتگی است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین