کد خبر: ۵۷۰۵۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
"اگر به قول غربی‌ها در منطقه اولین قدرت هستیم، آن هم بر اثر اسلام است"

انتقاد تند آیت‌الله مکارم‌شیرازی از روحانی: سخنان رئیس‌جمهور درباره حجاب و فضای مجازی زننده بود| شما رئیس‌جمهوری اسلامی هستید؛ نه رئیس‌جمهوری دموکراتیک سکولار| رئیس جمهور باید اشتباهات خود را اصلاح کند| روحانی چه گفته بود؟

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اکثر طلاق‌هایی که واقع می‌شود مرتبط با وسوسه‌های فضای مجازی است و اکثر بدآموزی‌ها و انحرافات هم مربوط به این فضاست/در فرانسه مشاهده کرده‌اید که چه بلوایی ایجاد شده و چندین هزار نفر را دستگیر و عده زیادی کشته شده‌اند. اگر یک صدم این وقایع در ایران واقع می شد، چه بلوایی به پا می کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به سخنان اخیر رئیس جمهور واکنش نشان داد و گفت: اخیرا جناب رئیس جمهور دو جمله درباره مسئله حجاب و فضای مجازی گفتند که متأسفانه هر دو زننده بوده است؛ ان‌شاءالله در زمان مناسب، مفصل درباره این موضوع سخن خواهم گفت؛ اما امروز اشاره‌ای به آن خواهم داشت. 

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه مسئله حجاب جزو مسائل ضروری است، ابراز داشتند: رئیس جمهوری که قسم خورده است که ارزش های اسلامی را حفظ کند، باید به قسم خود پایبند باشد؛ ما اگر این همه شهید دادیم، برای ارزش های اسلامی بوده است.

متن سخنان رئیس‎جمهور را می‎توانید در اینجا بخوانید.

فیلم سخنان روحانی درباره حجاب را می‎توانید در اینجا ببینید.


انتقاد تند آیت الله مکارم از روحانی: سخنان رئیس جمهور درباره حجاب و فضای مجازی زننده بود

این مرجع تقلید خاطرنشان ساخت: اگر به قول غربی ها در منطقه اولین قدرت هستیم، آن هم بر اثر اسلام است؛ این را باید حفظ کرد، شما رئیس جمهوری اسلامی هستید؛ نه رئیس جمهور کشور دموکراتیک سکولار.

مکارم شیرازی تصریح کرد: درباره فضای مجازی هم ببینید که چه فسادهایی رخ داده است؛ ما منکر این فضا نیستیم؛ اما باید جلوی مفاسد را گرفت؛ بنده از برخی از قضات محترم دادگستری شنیده ام که می گفتند اکثر طلاق هایی که واقع می شود مرتبط با وسوسه های فضای مجازی است و اکثر بدآموزی ها و انحرافات هم مربوط به این فضاست.

این استاد حوزه بیان داشت: کسی نمی گوید فضای مجازی را حذف کنید؛ بلکه باید این فضا را اصلاح کرد؛ رئیس جمهور در سخنان خود می گوید: «وقتی مردم همه چیز را خواستند، نباید جلوی خواست آنان را گرفت» که در پاسخ باید گفت: اگر مردم همه چیز را می فهمند، پس درب دادگستری و تعزیرات را هم ببندید؛ یقینا یک عده خطاکار در کشور وجود دارند که باید جلوی آنان را گرفت.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید اشتباهات خود را اصلاح کند، اظهار داشت: یکی از اصول سیاست این است که اگر در یک جا مسئله بغرنجی پیدا کردید، به سراغ مسائل حاشیه ای بروید؛ این جزو مسائل سیاست است؛ حالا هم که این مشکلات اقتصادی وجود دارد، مسئولان سراغ مباحث حاشیه ای می روند؛ سرگرم کردن مردم با این مسائل کار درستی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: ما باید دنیا را خوب بشناسیم تا تصمیم صحیح بگیریم؛ در دنیای امروز قانونی حاکم نیست و قانون تنها حفظ منافع است؛ در فرانسه مشاهده کرده اید که چه بلوایی ایجاد شده و چندین هزار نفر را دستگیر و عده زیادی کشته شده اند؛ اما دنیا سکوت کرده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: اگر یک صدم این وقایع در ایران واقع می شد، چه بلوایی به پا می کردند.  باید دنیا را بشناسید. یا به طور مثال شاهد دیکتاتوری در آمریکا هستیم و ترامپ پافشاری می کند که کنگره تسلیم من شود؛ اگر در ایران این مسائل بود، چه بلوایی به پا می کردند. اما شاهد هستیم که دنیا سکوت کرده است.

این استاد برجسته حوزه با تأکید بر اینکه باید دنیا را شناخت، تصریح کرد: ما با این افراد روبرو هستیم و با آنان می خواهیم قرارداد ببندیم؛ اگر درست بشناسیم، کلاه سرمان نمی رود؛ تنها راه در این دنیا قوی شدن است؛ اگر قوی نشویم، کلاهمان پس معرکه است.

آیت الله مکارم شیرازی در ابتدای این جلسه به روایتی از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) اشاره و گفت: در این روایت آمده است: «وَ رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ اَلْإِحْسَانِ فَقَالَ أَنْ تَعْبُدَ اَللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ/ از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله نقل شده از معناى احسان سؤال كردند، فرمود: احسان اين است كه خدا را عبادت كنى مثل اينكه او را مي بينى كه اگر تو او را نمي بينى او تو را مى‌بيند».

این مرجع تقلید اظهار داشت: اگر انسان باور کند که خدا او را می بیند، یقینا گناه نخواهد کرد؛ باید بکوشیم که خدای متعال را با چشم دل ببینیم و این مسائل نیازمند به ذکر الله است؛ انسان باید به یاد خدا باشد که در این صورت آرامش نیز به سراغ او خواهد آمد.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه نماز ذکرالله است، گفت: انسان با فعالیت های روزمره خود غرق در مباحث دنیوی می شود، اما با صدای اذان ظهر یا اذان مغرب، از خواب غفلت بیرون آمده و به یاد خدا می افتد. نماز اول وقت صبح بسیار لذت بخش است؛ اگر کسی نماز شب هم نمی خواند، با صدای اذان صبح از جا برخیزد؛ نمازهای اول وقت مشکل گشاست؛ ما به اشخاصی که می گویند مشکل داریم، سفارش می کنیم که بعد از نماز صبح اول وقت، صد مرتبه صلوات و 70 مرتبه یا فتاح بگویید تا مشکل حل شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ دیروز نیز حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در مطلبی به این سخنان رئیس جمهور واکنش نشاده داد و خطاب به روحانی نوشته بود:  "اساسا اگر مسئولان نظام اسلامی در قبال مردم وظیفه‌ای جز ابلاغ مبانی اسلام نداشتند و قرار بود ملت را در مقابل پلیدی‌ها و پلشتی‌ه تنها بگذارند، اینهمه تاکید بر وظیفه امر به معروف و نهی از منکر معنا مفهومی نداشت."(جزئیات بیشتر)

واکنش آیت‌الله سبحانی به اظهارات روحانی درباره حجاب: شما که عقل کل نیستید؛ احکام شرعی را برای حوزه بگذارید

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم با اشاره به آیه ۲۵۶ سوره بقره، در واکنش به سخنان روحانی اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه فرمودند: لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ/ در قبول دین، اکراهی نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است». 

وی با اشاره به اینکه اسلام از دو بخش «عقائد» و «اعمال و تکالیف» تشکیل شده است، ابراز داشت: آیه‌ای که می‌فرماید «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، ناظر به عقیده است؛ عقیده با اکراه درست نمی‌شود؛ عقیده، جذب قلب می‌شود و قلب انسان اگر بخواهد قلب چیزی را جذب کند، نیازمند دلیل و برهان است. باید منبری ها، رسانه‌ها و مؤلف‌ها عقائد را برهانی بیان کرده تا مردم آرام آرام معتقد شوند. 

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه احکام جنبه اجرایی دارد، تصریح کرد: حجاب از قبیل: مسائل تکلیفی است؛ حجاب، چماقی بر سر زنان نیست؛ بلکه مرتبط با عفاف آنان است. امام سجاد (ع) فرموده است حق چشم این است که آن را از حرام حفظ کنید و اگر بخواهید کمک بگیرید، بر نامحرم نگاه نکن؛ اگر نگاه کردی دامنتان آلوده می‌شود. 

وی اظهار داشت: آقایانی که در رأس کار هستند، یک مقدار از مسائل را برای حوزه بگذارند؛ شما که عقل کل نیستید؛ اقتصاد، سیاست و ... برای شما؛ ولی احکام شرعی را برای حوزه بگذارید.  حجاب تنها با نصیحت درست نمی‌شود؛ ۵۰ درصد با نصیحت است؛ اما ۵۰ درصد دیگر اجرا می‌خواهد، امر به معروف می‌خواهد، نهی از منکر می‌خواهد.  باید جنبه‌های اجرایی برای اجرای احکام حجاب در جامعه عاقلانه باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
3
لا اکره فی الدین
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
7
...سخنان آقای روحانی درست، منطقی و عقلانی بود این سخنان ربطی به عدم برخورد با جرائم نداشت! یه سوال ... دارم ... اگر اکثریت مطلق مردم جامعه ای خواهان شرایطی باشند که به مذاق اقلیت جامعه خوشایند و قابل قبول نباشد تلکیف چیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
1
5
سخنان آقای روحانی به معنی کشف حجاب که نیست منظور ایشان این است که باید با ملاطفت با قضیه بدحجابی برخورد کرد وهمچنین با مردان بی بند وبار نیز همانند زنان برخورد کرد و نه اینکه فقط با زنان بدحجاب یرخورد شود. در خصوص فضای مجازی منظور این است که فضای مجازی هم خوبیهایی دارد و هم مضراتی. واینکه بخواهیم فضای مجازی را حذف کنیم کار درستی نیست. مثل این هست که بگوییم چون از انگور مشروب درست میشود پس انگور نکاریم خیر این درست نیست باید فرهنگ سازی شود و خانواده ها و مدارس و دستگاههای نظارتی بیشتر مراقبت کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
2
3
درود بر روحانی
...
مهرداد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
1
4
سلام
من چندبار سخنان آقای روحانی رو گوش دادم نمیدونم کجای سخنان ایشان مشکل داره...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین