کد خبر: ۵۷۱۱۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷

آقای صدیقی! برجام رود بود نه سنگ

برجام مانند بیماری است که در کماست. آیا واقعاً می‌شود از چنین بیماری انتظار داشت که راه برود، بدود و همچون انسان‌های سالم زندگی کند؟
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام صدیقی، امام جمعه محترم تهران، قیمت گوشت و مشکلات اقتصادی را حاصل برجام دانست و گفت: «مسئولانی که آن قدر در برجام اصرار داشتند مگر نمی‌بینند که نتیجه آن گوشت ۱۰۰ هزار تومانی است. چه تضمینی وجود دارد که اگر FATF را امضا کردیم چوب‌های محکم‌تری نخوریم. این وسیله‌ای برای تحریم‌های محکم‌تر و فشارهای بیشتر بر ما می‌شود.»

به نظر می‌رسد گره زدن همه مشکلات کشور به برجام تبدیل به یک رسم شده است اما آیا واقعاً گرانی‌های اخیر به برجام ربط دارد؟ شرایط ایران قبل از برجام چگونه بود که حالا همه مشکلات به گردن برجام افتاده است. گویا فراموش کرده‌ایم حداقل از زمانی که مذاکرات آغاز شد تا زمانی که ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق رسیدند، مردم ثبات اقتصادی را تجربه کردند. مردم برای ۴ سال شاهد ثبات قیمت دلار و کالاهای اساسی بودند. تجربه‌ای که قبل از برجام آن را نداشتند.

اصلاً مردم به خاطر همین تجربه در سال ۹۶ دوباره به حسن روحانی رأی دادند. مردم از ترس اینکه رقیب به قدرت برسد و برجام زمین بخورد، دوباره به روحانی اعتماد کردند. مردم می‌ترسیدند تجربیات تلخ گذشته تکرار شود. اتفاقاً امروز اقتصاد ایران به مشکل خورده چون برجام به مشکل خورده است. برجام مانند بیماری است که در کماست. آیا واقعاً می‌شود از چنین بیماری انتظار داشت که راه برود، بدود و همچون انسان‌های سالم زندگی کند؟

برجام مثل رودی بود که راه افتاد اما حالا سنگی، جلوی راه آن را بسته است. مشکل از سنگ است نه از رود. باید سنگ را برداشت نه این که از سرچشمه راه رودخانه را بست.

گرانی گوشت به خاطر تحریم است. مشکلات اقتصادی، به خاطر فشارهایی است که به ایران وارد می‌شود. اتفاقاً امروز باید از مذاکره و گفت‌وگو دفاع کرد چون می‌بینیم که تحریم و البته سو مدیریت داخلی چه بلایی سر کشور آورده است. واقعاً اگر دیوانه‌ای مثل ترامپ نبود که تصمیم بگیرد بسیاری از توافق‌های آمریکا را لغو کند، شرایط کشور این گونه بود؟ یادمان نرود زمانی که ترامپ از برجام خارج نشده بود، اقتصاد ایران دچار این تزلزل شدید نشده بود.

امروز به جای این که از تریبون‌های رسمی به ترامپ و عربستان و اسرائیل حمله شود و آنها مورد نقد قرار بگیرند، دیپلماسی مورد حمله بی‌رحمانه قرار می‌گیرد. همین برجام باعث شده است که کشورهای اروپای پای ایران بایستند و برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی در برابر آمریکا قد علم کنند و به او بگویند ما پشت توافقی که امضا کرده‌ایم، می‌مانیم.

اگر می‌خواهیم برجام را بزنیم، حرفی نیست اما واقعاً نباید حقیقت را زیر ابرها پنهان کرد. مردم فراموش نکرده‌اند زمانی که برجام نبود و مشکلات اقتصادی از در و دیوار کشور بالا می‌رفت، به مردم توصیه می‌شد اشکنه بخورند. توسعه و پیشرفت اقتصادی با انزوا حاصل نمی‌شود.

منبع: عصر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین