کد خبر: ۵۷۲۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲

سیب از کجا به کجا می‌رود؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: هیچگونه واردات سیب به استان انجام نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 فتح الله زاده در نشست خبری افزود: در سال جاری با وجود پایین آمدن تولید سیب در استان هیچ گونه واردات سیبی به استان انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه امسال ٧٥٠ هزار تن سیب در آذربایجان غربی تولید شده است، تصریح کرد: برای سیب‌های صنعتی استان برنامه‌هایی در نظر گرفته شده تا با برپایی بازارچه‌هایی از هدر رفت سیب جلوگیری شود.

فتح الله زاده ادامه داد: آذربایجان غربی ٥٠ درصد سیب کشور را تولید می‌کند بنابراین باید با جلوگیری از سود دلالان گامی در جهت توسعه اقتصادی استان برداریم چرا که اقتصاد استان بر پایه سیب است.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری ۵۰۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت گوجه فرنگی اختصاص داده شده بود، اظهار کرد: در سال جاری ٢٠٠ هزار تن محصول گوجه فرنگی در استان تولید شد که به دلیل صادرات قیمت این محصول اندکی بالا رفت. با رسیدن محصولات جنوب کشور و جلوگیری از صادرات گوجه فرنگی، قیمت محصول کاهش خواهد یافت.

پیش از این رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرداری ارومیه گفته بود، ارومیه تولید کننده اول سیب در کشور است ولی متأسفانه امسال به وارد کننده سیب تبدیل شده است.

عزتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا توضیح داد: به دلیل اینکه بیشتر سیب‌های تولید استان در سردخانه‌ها انبار شده یا به تهران صادر شده است متأسفانه در داخل استان با کمبود سیب مواجه هستیم و برای تأمین سیب مورد نیاز استان مجبور به واردات سیب از شهرهای مراغه و مشگین شهر شدیم.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرداری ارومیه گفت: قیمت هر کیلو سیب ارومیه در میدان میوه و تره بار بین ۵۰۰۰ تا ۷,۰۰۰ تومان بوده و هر کیلو سیب مراغه ١٠ هزار تومان بفروش می‌رسد.

و در عین حال مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت هشت بهمن گفته، براساس آمار گمرک ایران صادرات محصول سیب درختی طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری با اعلام این خبر اظهار کرد: محصول سیب درختی در ۹ ماهه سال جاری به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با ۱۱۴ میلیون دلار صادرات مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد رشد ارزشی را تجربه کرده است.

وی افزود: کاهش ارزش صادرات پنج قلم اول گروه میوه و تره‌بار در آذرماه سال جاری نسبت به آبان‌ماه ناشی از اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی نیست.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت در تشریح آمار صادرات محصولات میوه و تره‌بار گفت: در ۹ ماهه سال جاری صادرات گروه میوه و تره‌بار به وزن ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تن و به ارزش ۹ میلیون و ۹۳ هزار دلار صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۸ درصد از لحاظ وزنی و ۵۴ درصد از لحاظ ارزشی افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان نیز در استانه شب چله امسال از تشدید بازرسی با نزدیکی به شب چله خبر داد و گفت: با توجه به شرایط بازار اگر صادرات میوه بیش از مازاد نیاز بازار داخلی انجام شود، افزایش قیمت میوه به خصوص سیب درختی رخ خواهد داد.

اسدالله کارگر  در رابطه با تأثیرات صادرات برخی اقلام میوه که بازار داخلی آن با کمبود مواجه است، اظهار کرد: اتحادیه و صنف میوه‌فروشان در زمینه کمبودهای حال و احتمالی اطلاع‌رسانی داشته و خواستار آن شده تا صادرات میوه بر پایه مازاد مصرفی داخلی انجام شود، زیرا در صورتی که نیاز بازار داخلی رفع نشود، قیمت میوه افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان افزود: قیمت سیب در پی کمبود، افزایش قابل توجهی داشته و بنابر تجربه سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود عرضه سیب برای بازار شب عید با کمبود ۳۰ درصدی مواجه شود.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین