کد خبر: ۵۷۲۵۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
گروهی تداوم حضور ایران در برجام پس از رونمایی از کانال مالی اروپا را غیرمنطقی خواندند

اما و اگرهایی درمورد کانال مالی اروپا| واکنش‎ها به INSTEX؛ کارآمد و راهگشا یا محدود و دیرهنگام؟

رونمایی از سازوکار ویژه مالی همکاری تجاری با ایران موسوم به «اینستکس» از سوی سه کشور اروپایی، امیدها برای عبور سهل تر از شرایط تحریم ها را افزایش داد. با این حال، طیفی به موجب تاخیر در راه اندازی سازوکار مالی و آنچه «محدودیت» های آن می خوانند، از دولت انتقاد می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
ارزیابی سازوکار ویژه مالی اروپا برای همکاری های تجاری با ایران طی دو روز گذشته مبنای توییت های بسیاری از کاربران در شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفت. بحث و نظر درباره دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هم دیگر محورهای مهم و برجسته در توییتر بود. 

سازوکار ویژه مالی اروپا برای تداوم همکاری های تجاری با ایران، 9 ماه پس از خروج آمریکا از برجام سرانجام رونمایی شد. راه اندازی این کانال مالی در فضای رسانه ای و به تبع آن در فضای مجازی بحث و نظرهای متفاوتی را برانگیخت. 

اما و اگرهایی در مورد کانال مالی اروپا| واکنش‎ها به INSTEX؛ کارآمد و راهگشا یا محدود و دیرهنگام؟

کاربران توییتر در دو روز گذشته با هشتگ هایی چون «instex#» و «#کانال_مالی_اروپا» از منظرهای متفاوت حمایتی و انتقادی به بررسی اینستکس پرداختند. 

تعداد زیادی از توییت ها از راه اندازی این کانال استقبال کردند و از جنبه های متفاوتی وجوه مثبت آن را مورد بررسی قرار دادند.

برخی راه اندازی کانال ویژه مالی با ایران را موفقیتی دیگر برای دیپلماسی کشورمان و «شکست آمریکا» تعبیر می کنند. 

«مصطفی کواکبیان» نماینده مجلس در صفحه خود نوشت: «بدون شک اعلام رسمی ثبت کانال ویژه ارتباط مالی اروپا با ایران INSTEX از سوی سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان نوعی پیروزی دیپلماسی ایران بر امریکا است.»

این نماینده مجلس در توییتی دیگر راه‌اندازی عملی این کانال را مستلزم این سه شرط دانست: « اولا: همکاری همه عناصر قدرت در داخل کشور؛ ثانیا: تصویب همه عناصر FATF از سوی مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام (منطبق با یکی از بندهای بیانیه) و ثالثا: عدم امکان مانع‌تراشی فنی آمریکایی‌ها در مسیر عملیاتی شدن آن. »

تعدادی هم «تلاش دیپلمات های کشورمان برای راه اندازی سازوکار ویژه مالی و وادار کردن اروپا به اجرای بخشی از تعهداتش در برجام» را شایسته تقدیر دانستند.

کاربران، راه اندازی کانال مالی را موجب آزادسازی مبادلات تجاری غذا و دارو میان ایران و اروپا دانسته و نوشتند: « اینستکس فعلا با خرید دارو/غذا برای ایران شروع می شود که مشمول تحریم نبودند هر چند آمریکا مانع از آن می شد.»

برخی دیگر از کاربران به نقش ایران در نخستین مواجهه اروپا با سلطه مالی آمریکا اشاره کرده و نوشتند: «راه اندازی کانال مالی فرصتی شد که اروپایی ها برای اولین بار مقابل سلطه مالی آمریکا قدعلم کنند؛ حرکتی بنیادی که ایران مسبب آن شد.» 

کاربر دیگری در پاسخ به منتقدان، خواستار منطقی سازی انتظارات از کانال مالی اروپا شد و نوشت: «برای تاسیس یک سازوکار مالی جدید - آن هم در تقابل با آمریکا و در موازات با نظام مالی دلار‌محوری که بیش از نیم‌قرن ریشه دوانده - می‌بایست از موانع سیاسی، عملی، فنی و روانی زیادی عبور کرد. برای عبور از این موانع هم 130 روز زمان چندان زیادی نیست. چرا بذر ناامیدی می کارید؟»

برخی هم با اشاره به اظهارنظر اخیر برخی مقامات آمریکایی در مخالفت با کانال مالی اروپا، مخالفان داخلی اینستکس را به همصدایی با مخالفان منافع ملی ایران و انحصارطلبی متهم کردند.
گروهی از کاربران از رویکرد انتقادی به بررسی اینستکس پرداختند. تاخیر در تثبیت کانال مالی، منوط کردن آن به تصویب لوایح FATF و محدودیت دایره شمول تجاری آن در توییت ها مورد نقد قرار گرفت.

برخی منوط کردن اجرایی شدن کانال مالی اروپا به اجرای لوایح FATF را مورد انتقاد قرار دادند. کاربری نوشت: «اروپا پس از ٨ماه تاخیر بالاخره کانال مالی با ایران را ثبت کرد، اما مشروط کردن آن به تصویب و اجرای کامل لوایح FATF نوعی گروگانگیری سیاسی_اقتصادی وخدعه‌ی پیچیده‌ای است.»

شماری مدعی شدند در سازوکار مالی تعریف شده از طرف اروپا، نه ایران، بلکه اروپا است که سود می برد. در همین راستا کاربری مدعی شد: «اینستکس با سه هزار یورو سرمایه اولیه، قراره میلیاردها دلار تجارت نفت ، غذا و داروی ایران رو در مشت خودش بگیره با میلیون ها دلار سود و حق دلالی به اسم کارمزد. حالا ما باید خوشحال باشیم یا فرانسوی‌ها؟»

برخی دیگر هم به اشتباه این کانال را دربرگیرنده مبادلات تجاری ایران تنها با سه کشور اروپایی دانسته اند. در پاسخ به این گمانه اشتباه، «حمید بعیدی نژاد» در صفحه خود نوشت: «هنوز اینستکس عملیاتی نشده، مخالفین نظام، افراطیون منطقه و نزدیکان ترامپ همصدا به تمسخر و تضعیف آن پرداخته و از سر استیصال بر ناکارآمدی آن تاکید می کنند. اما واقعیت اینست که اینستکس یک نهادمالی است و نه نهادی از اجزای کمیسیون اروپا، که همه ی اعضای اتحادیه اروپا عضو آن بشوند.»

گروهی تداوم حضور ایران در برجام را پس از رونمایی از کانال مالی اروپا که آن را «حداقلی» می‌دانند، غیرمنطقی خواندند. کاربری نوشت: « من از instex بوی مذاکرات منطقه ای و برجام 2 می شنوم. مبادا به اروپا امید ببندیم و شش ماه دیگر حسرت فرصت های امروز را بخوریم.»

جمعی دیگر محدودیت کانال مالی و شمولِ کنونی تجارت دارو و مواد غذایی را مورد نقد قرار داده و انتظارات خود از سازوکار ویژه مالی را بسیار گسترده تر در حوزه های صنعتی و اقتصادی عنوان کردند. در توییتی آمده است: «متاسفانه چنانکه پیش بینی کرده بودیم، کارکرد INSTEX محدود به مبادلات غذا و داروست؛ مبادلاتی که پیش از راه‌اندازی این کانال نیز جاری بوده. باید منتظر بود جریانی برای پیوستن خریداران نفت ایران به INSTEX به راه بیفتد. هدف این 'پیوستن'، انتقال پول نفت ایران از آسیا به اروپا خواهد بود.»

روزنامه های اصولگرا امروز علیه کانال مالی اروپا شمشیر خود را از رو بسته و با تیترهایی تند به استقبال اینستکس رفتند. کاربری به بررسی کلید واژه های منفی روزنامه های اصولگرا در مورد سازوکار مالی پرداخت. در این توییت می خوانیم: «1. 'هیچ' (جوان، رسالت ، عصرایرانیان)؛ 2. 'کوه اروپا موش زایید' (کیهان ، خراسان )؛ 3. 'مشروط و محدود (قدس)؛ 4. 'این بود' (وطن امروز)؛ 5. 'معامله نسیه برجام' (فرهیختگان)؛6. 'خلف وعده اروپا' (سیاست روز)»

یکی از کاربران هم درباره فردای عمل به پیشنهاد تندروها مبنی بر خروج از برجام گمانه زنی کرد و نوشت:« فکر می کنید پیشنهاد آنان بعداز لغو برجام چیست؟ لغو سازو کارمالی اروپا، غنی‌سازی 20درصدی و تهدید اسرائیل به عملیات نظامی و ...ناقوس جنگ برای که به صدا در میآید؟»

برخی دیگر از کاربران از سردرگمی مردم به خاطر تناقض گویی روزنامه ها و مسوولان در مورد کارآمدی کانال مالی اروپا گفتند. کاربری نوشت:«بیچاره مردم ، امروز با دیدن روزنامه‌ها سردرگم مانده اند که کانال مالی اروپا بالاخره بی فایده است یا گام اول است و باید صبر کرد و دید.»

**چهل سالگی انقلاب

در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، کاربران توییتر با هشتگ هایی چون «چهل_سالگی_انقلاب»، «#چهل_سال_سازندگی»، «#بعثت_انقلاب» و ... از زوایای مختلفی به چهل سال عملکرد و دستاورد انقلاب پرداختند و انتظارات خود را از نظام بیان کردند.

کاربری نوشت: « ایران بعداز انقلاب 57 درخیلی ازشاخصه‌ها از رده بین‌الملل چیزی کم ندارد و پیشرفت انفجاری حاصل شده است. سال چهلم که گویی بعثت انقلاب رخ داده است، مفتخرانه دنیا از یک کشور مردمی و مقتدر نام می برد.»

برخی با انتشار تصاویری از موشک ها و تجهیزات نظامی ساخت متخصصان ایرانی، چهل سالگی انقلاب را با اوج اقتدار نظام همراه دانستند. تعدادی دیگر از کاربران دستاوردهای ایران در حوزه پزشکی را برجسته کردند. 

گسترش حضور زنان در عرصه های علمی و پژوهشی از دستاوردهایی بود که مورد توجه کاربران قرار گرفت.

سرعت رشد علمی، پیشرفت در حوزه علوم فضایی، خودکفایی در تولید محصولات غذایی، پیشرفت در صنعت حمل و نقل و ترابری، استقلال در تصمیم گیری و تصمیم سازی، اتکا به توانمندی های داخلی و ... از مسایلی بود که از سوی کاربران توییتر مورد توجه قرار گرفت.

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات هم در توییتر خود نوشت: «انقلاب‌اسلامی یعنی کشور متعلق به شماست، اختیارش را به‌دست بگیرید و با استقلال‌کامل، دنیا را به جایی‌بهتر تبدیل کنید. انگیزه‌ای از این بالاتر؟ باید بی‌وقفه برای پیشرفت کشور تلاش کنیم، اگرچه برخی با مانع‌تراشی و ناامیدسازی جوانان راحت‌ترند.»

تعدادی از کاربران از کمرنگ شدن حضور و کنار گذاشته شدن چهره های نسل نخست انقلاب در نهادهای تصمیم ساز و حتی صدا و سیما انتقاد کردند. در برابر، حضور کسانی که در مبارزات انقلابی نقش چندانی نداشتند ولی اکنون از جایگاه بالایی در رده های تصمیم گیری برخوردارند و مدعی مبارزات انقلابی هستند، مورد انتقاد کاربران قرار دارند.

برخی کاربران با انتشار تصاویری از صف‌های طولانی مردم برای دریافت گوشت به نرخ دولتی در کنار تصاویری از تجمع مردم برای استقبال از امام خمینی (ره)، نوشتند که زیبنده نیست در چهلمین سالگرد انقلاب این مردم برای دریافت گوشت صف بکشند.

برخی کاربران مشخصا دولت را مسوول تشکیل چنین صف و ایجاد چنین شرایطی دانستند و نوشتند که عملکرد دولت، شیرینی چهلمین سالگرد انقلاب را تلخ کرده است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
0
0
متاسفانه در دولت نهم و دهم منابع ارزی کشور در دست عده ای افتاد که همانها امروز می خواهند شرایط تحریم را دوباره حاکم کنند و نگران کاهش ارزش ریالی دارایی های ارزی خود هستند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین