کد خبر: ۵۷۲۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
استدلال ترامپ علیه برجام منطبق با واقعیت‌های ارزیابی نهادهای اطلاعاتی نبوده است

تناقض و تفاوت استدلال "ترامپ" و "دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا" درباره داعش، ایران و کره شمالی

هاسپل گفت که ارزیابی سیا نشان می‌دهد که ایران از لحاظ فنی در انطباق با برجام عمل کرده است اما در میان زمامداران ایران این بحث در جریان است که مزایای اقتصادی که از برجام انتظار داشتند نصیب‌شان نشده است. کوتس و هاسپل هیچ یک به موضوعات بیشتری چون حضور ایران در منطقه و برنامه موشکی آن و اینکه آیا این موضوع می‌تواند تهدیدی برای آمریکا باشد صحبت نکردند. اظهارات آنان نشان داد که استدلال ترامپ علیه برجام منطبق با واقعیت‌های ارزیابی نهادهای اطلاعاتی نبوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا استدلال کرده که کره شمالی دیگر تهدیدی هسته‌ای برای امریکا نیست. او می‌گوید داعش شکست خورده است. او همچنین تغییرات اقلیمی و آب و هوایی را کم تاثیر می‌داند و توافق هسته‌ای با ایران را یک فاجعه دانسته است. با این حال، مقام‌های ارشد اطلاعاتی در دولت ترامپ روز سه‌شنبه اعلام کردند که با بسیاری از اظهارات و استدلال‌های ترامپ در رابطه با مسائل مرتبط با امنیت ملی اختلاف‌نظر دارند و استدلال‌های او را با ارزیابی نهادهای اطلاعاتی در تناقض می‌بینند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "دن کوتس" رییس اداره امنیت ملی و "جینا هاسپل" رییس کنونی سیا در جلسه استماع نمایندگان سنا نشان دادند که تا چه میزان ادعای ترامپ در حوزه سیاست خارجی مبتنی بر ارزیابی‌های اطلاعاتی دقیق نبوده‌اند. 

تناقض و تفاوت استدلال

شبکه خبری "سی ان ان" با انتشار گزارشی به شکاف آشکار میان ترامپ و نظرات او با ارزیابی‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکایی اشاره کرده است. 

درباره داعش 

ترامپ چه گفته است: در تاریخ 19 دسامبر او اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند. او گفت که آمریکا بر داعش پیروز شد و آن گروه را زمین‌گیر کرد و اکنون وقت بازگشت نیروهای امریکایی به خانه است. 

مقام‌های اطلاعاتی در روز سه شنبه چه گفتند: کوتس اشاره کرد که داعش قصد دارد تا مجددا از میان هزاران جنگجو در عراق و سوریه نیرو جذب کند. علیرغم ادعای مکرر دولت ترامپ و شخص رییس جمهوری آمریکا درباره شکست داعش نهادهای اطلاعاتی امریکایی ارزیابی می‌کنند که آن گروه تروریستی احتمالا به دنبال حملات خارجی از عراق و سوریه خواهد بود. ارزیابی نهادهای اطلاعاتی امریکا بر این مبناست که داعش با استفاده از اعتراضات و نارضایتی سنی‌ها در عراق و بی‌ثباتی اجتماعی در آن کشور و ضعف نیروهای امنیتی داخلی در درازمدت برای بازگشت به عراق و سوریه برنامه‌ریزی کرده است. 

درباره کره‌شمالی 

ترامپ چه گفته است: در تاریخ 13 ژوئن او در توئیتر نوشت که دیگر تهدید هسته‌ای از جانب کره شمالی وجود ندارد. این پیام زمانی بود که اولین نشست تاریخی او با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور به پایان رسید. از آن زمان به بعد ترامپ این ادعا را تکرار نکرده است. با این حال، او گفت که مذاکرات با کره‌شمالی برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای آن کشور پیشرفت خوبی داشته است و او قرار است تا اواخر ماه فوریه با کیم مجددا دیدار داشته باشد هرچند که تاریخ، محل و دستور این دیدار مشخص نشده است. او در 19 ژانویه گفت که پیشرفت‌های زیادی با کره‌شمالی درباره نفع گسترش تسلیحات هسته‌ای صورت گرفته است او در تاریخ 6 ژانویه نیز به خبرنگاران گفته بود که امریکا با کره شمالی خیلی خوب کار می‌کند. در آنجا مسئله‌ای درباره موشک وجود ندارد. 

مقام‌های اطلاعاتی در روز سه شنبه چه گفتند: آنان اشاره کردند که بعید است کره شمالی تسلیحات هسته‌ای و توان تولید آن را رها کند چرا که رهبران آن کشور تسلیحات هسته‌ای را مولفه‌ای حیاتی برای بقای رژیم خود و حیات شان قلمداد می‌کنند. کوتس در برابر سناتورها گفت که ارزیابی‌های جوامع اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهند که ادعاهای مطرح شده درباره انحلال کامل توان هسته‌ای کره شمالی با واقعیت‌ها تناقض دارند. همتای او در سیا نیز گفت که پیونگ یانگ مجهز به موشک‌های با توان حمل کلاهک هسته‌ای با برد طولانی است که تهدیدی مستقیم برای آمریکا است. با این حال، کوتس در این‌باره با ترامپ هم نظر است که کره شمالی به نظر می‌رسد در حال حاضر قصد انجام آزمایش های موشکی و هسته ای را ندارد که موفقیتی برای دیپلماسی ترامپ محسوب می‌شود. هاسپل نیز گفت که کیم ارزش مذاکره با امریکا را می‌بیند و تلاش دارد از این طریق آینده‌ای بهتر را برای مردم کره شمالی رقم زند. 

درباره ایران 

ترامپ چه گفته است: زمانی که رییس‌جمهوری آمریکا در ماه مه گذشته اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده استدلال کرد که توافق سال 2015 میلادی منجر به آغاز مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه می‌شود. او مدعی شد که با خروج از برجام ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای دور می‌کند. او تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کرد. او کشورهای دیگر را درباره همکاری با ایران تهدید کرد و گفت که مجازات‌های تحریمی را علیه آنان وضع می‌کند. او مدعی است که توافق هسته‌ای با ایران صلح و ارامش را برای جهان به ارمغان نیاورده است. 

مقام‌های اطلاعاتی روز سه شنبه چه گفتند: کوتس اشاره کرد که باور ندارد ایران در حال حاضر در حال انجام فعالیت‌های کلیدی برای تولید وسیله‌ای هسته‌ای باشد. بیش از هشت ماه پس از آنکه ترامپ اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا شهادت می‌دهند که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد ایران اکنون در حال حرکت به سوی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است. البته کوتس اشاره کرد که مقام‌های ایرانی در عمل تهدید کرده‌اند در صورتی که مزایایی را از برجام کسب نکنند محدودیت‌های برجام درباره برنامه هسته‌ای شان را نادیده خواهند گرفت. 

هاسپل نیز گفت که ارزیابی سیا نشان می‌دهد که ایران از لحاظ فنی در انطباق با برجام عمل کرده است اما در میان زمامداران ایران این بحث در جریان است که مزایای اقتصادی که از برجام انتظار داشتند نصیب‌شان نشده است. کوتس و هاسپل هیچ یک به موضوعات بیشتری چون حضور ایران در منطقه و برنامه موشکی آن کشور و اینکه آیا این موضوع می‌تواند تهدیدی برای امریکا باشد صحبت نکردند. اظهارات آنان نشان داد که استدلال ترامپ علیه برجام منطبق با واقعیت‌های ارزیابی نهادهای اطلاعاتی نبوده است. 

درباره تغییرات اقلیمی و آب و هوایی 

ترامپ چه گفته بود: او پیش از آن که رییس‌جمهور شود ادعا کرده بود که موضوع بحث درباره تغییر آب و هوایی یک دروغ ساختگی است. او در ماه اکتبر در برنامه تلویزیونی 60 دقیقه گفت که معتقد است چیزهایی در حال روی دادن هستند اما لزوما به وسیله فعالیت‌های انسانی ایجاد نمی شوند. او ارزیابی ها درباره پیامد احتمالی تغییرات اقلیمی در امریکا را زیر سوال برد و گفت که این باور را ندارد. 

مقام‌های اطلاعاتی امریکا روز سه‌شنبه چه گفتند: در ارزیابی آنان درباره تهدیدات جهانی جامعه اطلاعاتی آمریکا از تغییرات اقلیمی به عنوان چالش امنیتی بالقوه یاد می‌کند. در کنار آن از جمله به مسائلی چون اثرات منفی تخریب محیط زیست، سطوح جابجایی انسانی و تهدیدات ناشی از حوزه بهداشت عمومی یاد کرده است. در این ارزیابی اشاره شده که مخاطرات اقلیمی مانند تغییرات آب و هوایی شدید، درجه حرارت بالا، خشکسالی، سیل، آتش‌سوزی، طوفان، افزایش سطح آب دریاها، تخریب خاک می‌توانند صدمات بازگشت‌ناپذیری به اکوسیستم وارد می‌کنند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین