کد خبر: ۵۷۳۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

تمدید قرارداد صادرات برق ایران به عراق

وزیر برق عراق گفت: اولویت این قرارداد رساندن برق به عراق است ما در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که کمبود برق داریم و امیدواریم با اجرایی شدن این قرارداد این نقیصه به زودی برطرف شود
آفتاب‌‌نیوز :
 صبح امروز در پژوهشگاه وزارت نیرو قرارداد همکاری بین وزرای نیروی ایران و برق عراق به امضا رسید. در این قرارداد کم و کیف همکاری‌های دو کشور در این حوزه و میزان سرمایه‌گذاری و آ‌موزش نیروهای انسانی مشخص شده است.

اردکانیان وزیر نیرو در مراسم امضای این قرارداد گفت: ما امروز این قرارداد را در چارچوب روابط تعیین شده برق را برای خواهران و برادارن عراقی تامین می‌کنیم ضمن اینکه تجربیات و دانش فنی خود را در خصوص تجهیزات نیروگاهی و برقی که به برکت انقلاب اسلامی بومی‌سازی شده و آن را به دست آورده‌ایم برای توسعه و آبادانی کشور عراق به کار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: شرکت‌های خصوصی و دولتی ایران آمادگی دارند که تحت این توافقنامه فعالیت خود را شروع کنند بازسازی نیروگاه‌های آسیب دیده در جنگ چهار ساله عراق با تروریست‌های بین‌المللی کاهش تلفات انرژی در سیستم برق عراق و از همه مهمتر آموزش نیروی انسانی به نحوی که کارشناسان این کشور بتوانند به نحو خوبی نیازهای مردم خود را فراهم کنند.

وی افزود: امیدوار هستیم در آینده نزدیک گزارش‌های خوب و مثبتی را در جهت عملیاتی شدن آنچه که امروز به امضا می‌رسد به مردم دو کشور ارائه دهیم.

در ادامه امضای این قرارداد، لوی خطیب وزیر برق عراق ضمن تشکر از میزبانی دولت و ملت ایران به خصوص وزیر نیرو، فرارسیدن ایام الله دهه فجر را تبریک گفت و اظهار داشت: همانطور که همکارم آقای اردکانیان اظهار داشتند مفاد این قرارداد ابتدا در سفر ایشان به بغداد تدوین و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتیجه آن امضای نهایی آن توسط عالی‌ترین مقامات وزارتخانه‌های نیرو و برق دو کشور است.

وی ادامه داد: اولویت این قرارداد رساندن برق به عراق است ما در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که کمبود برق داریم و امیدواریم با اجرایی شدن این قرارداد این نقیصه به زودی برطرف شودضمن آنکه در آینده کمیته عالی از دو کشور متشکل از کارشناسان دو کشور تشکیل خواهد شد تا بر کیفیت و زمان اجرای این قرارداد نظارت کنند.

خطیب افزود: یکی دیگر از اولویت‌های ما گسترش شبکه برق و بالا بردن سطح دانش فنی کارشناسان عراقی است تا آنجا که بتوانیم خودمان تجهیزات برق و نیروگاهی را کنترل کنیم. ما این موارد را از کشورهای زیادی خواستیم اما این شرکت‌های ایرانی بودند که با ما همکاری کردند و حاضر شدند نیروهای ما را آموزش بدهند.

وی افزود: کشور ما در شرایط بازسازی پس از جنگ با داعش است ضمن آنکه وضعیت اقتصادی و مالی امروز بسیاری از کشورها مناسب نیست فلذا به دنبال همکاری با شرکت‌ها و کشورهایی بودیم که با توجه به این شرایط در سریع‌ترین و با کیفیت عالی به ما خدمات برق بدهند. بر همین اساس ایران را به عنوان شریک اصلی خود انتخاب کردیم.

وی با اشاره به بازدید خود از کارخانجات ایرانی گفت: چیزی که باعث تعجب من در سفر به ایران شد پیشرفت و تکنولوژی به روز شرکت‌های ایرانی بود و لذا همکاری با مراکز تحقیقاتی ایران و برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای عراقی برای ما بسیار اهمیت دارد. من به کشورهای زیادی سفر کردم اما متاسفانه آنها فقط به فکر فروش هستند و هیچ کدام تمایلی به انتقال تکنولوژی و آ‌موزش نیروهای انسانی ندارند.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین