کد خبر: ۵۷۳۶۸۹
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

خروج آمریکا از سوریه؛ گروه آنکارا و واشنگتن تشکیل شد

آمریکا قصد دارد پایان آوریل آینده تمام نیروهایش از سوریه را خارج کند.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مسؤولان آمریکایی نوشت،‌ پنتاگون آماده خارج کردن تمام نیروهای نظامی موجود در سوریه از پایان آوریل است.
مقامات کنونی و قبلی به این روزنامه گفته‌اند، در حال حاضر شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا یعنی نیروهای دموکراتیک سوریه برای تسلط بر آخرین مقر داعش در سوریه ظرف روزهای تلاش می‌کنند و فرماندهی نظامی آمریکا بر مساله خروج نظامیان آمریکایی ظرف چند هفته آینده تمرکز کرده است.

منابع افزودند، پنتاگون در صورت عدم تغییر رویکرد کنونی دولت دونالد ترامپ برای خروج بخش اعظمی از نیروهایش از سوریه تا اواسط مارس یا تحقق این امر در اواخر آوریل برنامه ریزی می‌کند.

وال استریت ژورنال در عین اشاره به این طرح نوشته که این طرح همزمان با افزایش تلاش‌های دولت ترامپ برای امضای توافقنامه‌ای با ترکیه برای تضمین امنیت هم‌پیمانان کرد که با داعش می‌جنگند، مطرح شده اما آمریکا تاکنون در تحقق این توافق با ترکیه موفق نشده است.

مسؤولان به این روزنامه گفتند، دو طرف پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در دستیابی به راه حل سیاسی برای این قضیه محقق نکرده‌اند و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه با روند سریع‌تری از پیشروی از طریق مذاکرات سیاسی حرکت می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، تصمیم دارد تمام نیروهایش از سوریه را خارج کند اما جدول زمانی برای اجرای روند خروج نیروهایش را تدوین نکرده است.

تصمیم ترامپ با مخالفت گسترده در داخل مجلس سنای آمریکا روبه‌رو شده به طوریکه تعداد زیادی از نمایندگان داخل سنا اخیرا با اصلاحیه قانونی که از تصمیم ترامپ در زمینه خروج از سوریه و افغانستان انتقاد می‌کند،‌ تصویب کردند.

جوزف ووتل، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در جلسه سنا روز سه‌شنبه اظهار کرد: داعش ممکن است مجددا بعد از خروج آمریکا از سوریه احیا شود.

این در حالی است که ترامپ از تصمیم عقب‌نشینی صرف نظر نکرده و گفته است: به دنبال استقبال گرم از نیروهای شجاع که در سوریه مبارزه کرده‌اند،‌ هستیم.


مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی خود در واشنگتن پس از نشست ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی مبارزه با داعش بی‌اشاره به حضور نظامیان کشورش در خاک سوریه بدون کسب مجوز از دولت قانونی دمشق و بر خلاف قوانین بین المللی گفت: گروه مشترکی میان ترکیه و آمریکا به منظور هماهنگی روند خروج نظامیان ایالات متحده از سوریه تشکیل شده است.

وزیر خارجه ترکیه در این باره ضمن اشاره به تاخیر در تعیین نقشه راه منبج گفت: اجرای این نقشه علیرغم شرایط جوی نامساعد تسریع شده است. این نقشه باید تا به امروز تکمیل می‌ شد اما این تاخیر از سوی طرف آمریکایی صورت گرفت. در حال حاضر به جز عملیات‌ های گشت‌زنی مشترک فعالیت‌های لازم درباره اینکه پس از خروج ی‌پ‌گ/پ‌ی‌د چه کسانی برای اداره یگان‌های امنیتی جای خواهند گرفت، آغاز شده است.

وی ضمن اشاره به حضور ی‌پ‌گ/پ‌ک‌ک در منبج، بر لزوم خروج این گروه تاکید کرده و گفت: آمریکا دانسته یا نادانسته کُردها را با عناصر ی‌پ‌گ یکسان می‌ داند.

چاوش اوغلو در پاسخ به سوالات مربوط به ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه نیز گفت: اگر منظور از منطقه امن ایجاد یک منطقه حائل برای تروریست ها باشد که ترکیه مخالف آن است، منطقه‌ ای که پاسخگوی نگرانی‌ هایمان باشد مورد حمایت قرار خواهد گرفت. طرح منطقه امن از سوی رئیس جمهوری اردوغان مطرح، اما با بی‌توجهی دولت باراک اوباما مواجه شده بود.

منبع: خبرانلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین