کد خبر: ۵۷۴۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳

جشنواره موسیقی فجر افتتاح شد/ ارکستر ملی ایران به صدا درآمد

ارکستر ملی ایران در اولین شب سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.
آفتاب‌‌نیوز :
در این کنسرت که شامگاه ۲۴ بهمن‌ماه در تالار وحدت تهران در دو بخش ایرانی و آذربایجانی برگزار شد، افرادی مانند سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی ترابی (مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، غلامعلی حداد عادل، شاهین فرهت (دبیر سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر) و علی اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) حضور داشتند.

این اجرا با قطعه بی‌کلام «سرود گل» آغاز شد و با حضور اسفندیار قره‌باغی به عنوان خواننده قطعات «پیروزی» و «رزم‌آوران» که ساخته همایون رحیمیان هستند، نواخته شد.

«کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» اثر حسین دهلوی ادامه رپرتوار اجرایی این کنسرت را تشکیل می‌داد که در این قطعه علی عابدین به عنوان نوازنده سنتور ارکستر را همراهی می‌کرد.

نوازندگان ارکستر ملی ایران «پیروزی خرمشهر» و «نوروز در سنگر» از آثار همایون رحیمیان را نیز نواختند و سپس با حضور پویان آزاده به عنوان نوازنده پیانو روی سن قطعه چهارگاه برای پیانو و ارکستر از جواد معروفی اجرا شد که گفته می‌شود این قطعه برای اولین بار است که توسط ارکستری اجرا می‌شود.

پس از اتمام بخش اول این اجرا که رهبری آن را فریدون شهبازیان بر عهده داشت، نوبت به بخش آذری این کنسرت به رهبری آقاوردی پاشایف رسید.

اوورتور «آرشین مال الان» و قطعات «عسگرین نغمه سی» از اوزیر حاجی بیلی، «اولری وارخانه خانه» اثر فکرت امیرف، «قزلارین رقصی» از کاراکارایف، «قایتاقی» از نیازی، «سنده قالماز» اثر توفیق قلی‌اف، «وطن نغمه‌سی» اثر نیازی، «والس» از کاراکارایف، «سوگیلی جانان» اثر اوزیر حاجی بیلی و «آیریلیق» از علی سلیمی اجرا شد.

خواننده بخش آذری این کنسرت سامیر جعفرف بود.

پایان‌بخش این اجرا به رهبری رهبر آذربایجانی اجرای قطعه «ای ایران ای مرز پرگهر» بود.

رهبر آذربایجانی این اجرا که می‌گوید به ایران علاقه قلبی دارد، درباره این اجرا اظهار کرده بود: در این کنسرت ما چند قطعه از آهنگسازان نامی آذربایجان اجرا می‌کنیم که در دنیا شناخته شده و جنبه بین‌المللی دارند.

در این اجرا گروه کر هم به رهبری رازمیک اوحانیان، ارکستر ملی ایران را همراهی می‌کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین