کد خبر: ۵۷۵۹۰۰
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱

اروپا هیچ شرطی برای ایران نگذاشته است

میشائیل کلور برشتولد سفیر آلمان می گوید: اینستکس از طرف اروپایی و ساز و کار مشابه‌ طرف ایرانی وظیفه خطیری برعهده دارد. در این خصوص اروپا هیچ شرطی برای ایران نگذاشته و تنها اعتماد را به عنوان مهمترین مساله می داند و این زمانی به وجود می‌آید که هر 2 طرف به ‌صورت کاملاً شفاف با یکدیگر کار کنند و تضمین نمایند که تنها داد وستدهای تجاری قانونی و بر اساس استانداردهای بین ‌المللی مراودات مالی صورت می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «اروپا هیچ شرطی برای ایران نگذاشته است، ساز ناکوک آزادسازی قیمت‌ خودرو، راهبـرد شرقی، رقابت برای قدرت، نه خدمت، تفاهم پشت دیوار چین ، درجست ‌و‌جوی امیدواری، پنج ‌ضلعی مهار نوسان ارزی، ترافیک متراکم در دیپلماسی و آری قاطع بخش خصوصی ‌به FATF » پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** اروپا هیچ شرطی برای ایران نگذاشته است
روزنامه «ایران» با درج مطلبی با عنوان «اروپا هیچ شرطی برای ایران نگذاشته است» به گفت وگو با میشائیل کلور برشتولد سفیر آلمان پرداخت و آورد: اعتماد کلید واژه درستی است. اینستکس از طرف اروپایی و ساز و کار مشابه‌ طرف ایرانی وظیفه خطیری برعهده دارند. اعتماد تنها زمانی به وجود می‌آید که هر دو این ساختارها به ‌صورت کاملاً شفاف با یکدیگر کار کنند و تضمین نمایند که تنها داد وستدهای تجاری قانونی و بر اساس استانداردهای بین ‌المللی مراودات مالی صورت می‌گیرند. به همین خاطر کارشناسان آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی با کارشناسان ایرانی به‌صورت تنگاتنگی به تبادل نظر مشغولند تا با کمک هم فرآیندهای لازم را طراحی کنند. اما همه ما باید واقع‌بین باشیم: این ‌شرط لازم است، اما کافی نیست. اینستکس و ساز و کار مشابه ایرانی آن می‌توانند فقط یک راهکار برای اقتصاد خصوصی باشند. آنها، یعنی شرکت‌های خصوصی در ایران و اروپا خودشان تصمیم خواهند گرفت که آیا مایل به تجارت با هم هستند یا نه. هیچ کس نمی‌تواند آنها را به تجارت مجبور کند ولی ما مطمئنیم که اینستکس به شرکت‌هایی که برنامه‌های تجاری‌شان تا به امروز به بن‌بست خورده‌اند، کمک خواهد کرد. ما همزمان با مقامات اقتصادی آلمان و اروپا برای توسعه اینستکس در حال مذاکرات فشرده‌ای هستیم.

مهم این است که ساز و کارهای جدید را سریعاً به جریان بیندازیم. تمرکز «اینستکس» در مرحله اول بر آن بخش‌هایی که برای مردم ایران حیاتی ا‌ست، خواهد بود که اولاً بخش اساسی صادرات فعلی اروپا به ایران را شامل می‌شود: دارو، محصولات پزشکی، مواد غذایی و اقلام کشاورزی و ثانیاً مهم‌ترین بخش از نیازهای روزانه فعلی مردم ایران است. در عمل مشخص خواهد شد که با چه سرعتی می‌توانیم کار را پیش ببریم. ما شرطی نگذاشتیم، خیلی ساده به واقعیت‌ها اشاره کردیم و نمی‌توانیم صورت مسأله را پاک کنیم. البته هر کس می‌تواند خود تصمیم بگیرد با این واقعیت‌ ها چطور می‌خواهد کنار بیاید. آنچه مشخص است این است که اینستکس باید استانداردهای بین ‌المللی درخصوص مبارزه و ممانعت از پولشویی و تأمین مالی تروریسم را به ‌صورت صد درصد مورد توجه قرار دهد. این امر برای جلب اعتماد و استفاده بخش خصوصی از اینستکس اجتناب‌ناپذیر است.

** ساز ناکوک آزادسازی قیمت‌ خودرو
روزنامه «آرمان» تیتر «ساز ناکوک آزادسازی قیمت‌ خودرو» برجسته کرد و آورد: از آغاز بحران‌های ارزی و بازگشت‌ تحریم‌ها عرصه بر خودروسازان تنگ شده و این صنعت به همراه تمامی صنایع اقماری، دچار مشکلات فراوانی شدند. این تنگنا سبب شد تا خودروسازان ساز آزادسازی قیمت‌ها را دوباره کوک کنند تا آنجا که در تداوم تلاش‌ها برای تنظیم نرخ خودروها بالاخره شورای رقابت از گردونه تنظیم بازار خودرو حذف و تصمیم جدید وزیر بر آن شد که با خروج مکانیزم‌های قیمت‌گذاری از دست مراجع دولتی، این امر به بازار عرضه و تقاضا سپرده شده و قیمت‌ها بر اساس فرمول پنج درصد زیر حاشیه بازار تعیین شوند. نکته قابل توجه اینجاست که این روند با شرط افزایش تولید و تیراژ اجرایی شد اما آنچه اکنون شاهد آن هستیم خلاف وعده‌ها و شروط خودروسازان و وزارت صمت است. 

نکته قابل توجه اینجاست که این روند با شرط افزایش تولید و تیراژ اجرایی شد اما آنچه اکنون شاهد آن هستیم خلاف وعده‌ها و شروط خودروسازان و وزارت صمت است. در طول سال جاری خودروسازان به بهانه کسری نقدینگی و بدهی به قطعه‌سازان همواره از ناقص‌ماندن خودروهایی دم می‌زدند که دچار کمبود قطعه هستند؛ اما سوال اینجاست که اکنون چگونه توانسته‌اند پیش از دریافت چهار هزار میلیاردی تسهیلات دولتی برای پرداخت بدهی به قطعه ‌سازان، این کمبودها را جبران کرده و اقدام به فروش فوری، آن هم پیش از عید کنند؟ اگرچه در آشفته ‌بازار روزهای اخیر سود قطعی بازار خودرو به جیب دلالان رفته اما به نظر می‌رسد خودرو سازان نیز چندان از این شرایط ناراضی نبوده‌اند؛ چرا که افزایش قیمت بازار سبب افزایش قیمت حاشیه بازار هم می‌شود و در شرایط انحصار بازار خودرو در ایران، خودرو سازان توانسته‌اند با مهندسی بازار اقدام به تحمیل قیمت‌ها در آستانه نوروز و هنگامه رونق سنتی بازار خودرو کنند.

** راهبـرد شرقی
روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «راهبـرد شرقی» می نویسد: یکی از شعارهای اصلی انقلاب ایران، نه شرقی و نه غربی بود؛ شعاری که همچنان بر سر در ورودی‌های وزارت‌خارجه ایران نیز خودنمایی می‌کند ولی به نظر این شعار برای هیجانات انقلابی بوده و مناسبات سیاسی و راهبردی با این شعار همخوانی نداشته‌است. در همین حال ما شاهد آن‌ هستیم که سال ‌هاست برخی از کشورهایی که زمانی به دلیل ایدئولوژی ‌های کمونیستی و مارکسیستی انگشت اتهام به سمت آن‌ها بود به شرکای راهبردی تبدیل شده‌اند که مودت و همگرایی با آن‌ها به عنوان یکی از اصول مبنایی سیاست‌مداران ما پیگیری می‌شود. 

چین‌، روسیه و برخی از کشورهای آسیای شرقی از این دست هم‌پیمانان هستند که گاهی انتقاد به آن‌ها هزینه‌ هایی نیز برای منتقدان به همراه دارد. در همین حال بعد از آنکه کشورهای اروپایی و آمریکا در عهد‌های خود کارشکنی کردند و هزینه‌ های فراوانی برای کشورمان به وجود آوردند، گرایش ایران به سمت کشورهای شرقی بیشتر از پیش شده ‌است. این رویه به ویژه بعد از برجام افزایش چشمگیری داشت و امروز شاهد آن هستیم که مسئولان و سیاستمداران ما هفته‌ای یک‌ بار برای رایزنی با مقامات کشورهای شرقی به این کشورها سفر و بر تحکیم وتقویت روابط تاکید می‌کنند. اینکه جمهوری ‌اسلامی با کشورهای مختلف جهان رابطه داشته باشد و از آن‌ها بر اساس روابط دیپلماتیک و مصالح و منافع کشور استفاده کند، موضوعی است که قابل تقدیر است. 

** تفاهم پشت دیوار چین
روزنامه «صبح نو» با انتخاب گزارشی با عنوان «تفاهم پشت دیوار چین» می نویسد: پس از اینکه آمریکا از توافق برجام خارج شد و ایران دستاوردی قابل اشاره از توافق هسته ای خود با غرب ندید، دولتمردان کشورمان مصمم شدند تا به جای اتلاف وقت در روابط با غرب، به توسعه تبادلات سیاسی و اقتصادی با دیگر قدرت های شرقی همچون چین و هند بپردازند. روابطی که منجر به سفرهای مقامات این کشورها به ایران و بالعکس شده و تا کنون شاهد امضای تفاهم نامه های ارزشمند اقتصادی، تجاری و پتروشیمی بوده است. 

افزون بر این، رییس‌جمهوری چین، در سفر سال 94 خود به تهران بر توسعه و توجه به پروژه «یک کمربند - یک جاده» تاکید کرد که همراهی کشورمان در این اقدام می تواند احیاگر نقش ایران در جاده ابریشم باشد و امتیازات خاص خود را برای کشورمان به ارمغان آورد. البته پیش از این حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در سال 93 و همچنین خردادماه 97 به چین سفر کرده بود. ایران و چین دو کشوری هستند که از تمدن تاریخی برخوردار بوده و همیشه ارتباطات نزدیکی با یکدیگر داشته اند که جاده ابریشم تجلی این ارتباطات تمدنی بین دو کشور است. مبادلات سالانه ایران در شرایط فعلی با چین به مرز 40 میلیارد دلار رسیده است که با ایجاد یک کریدور اقتصادی بین ایران، پاکستان، افغانستان و هندوستان با چین کمک شایان توجهی به رشد اقتصادی کشورمان خواهد شد. ناگفته نماند آمریکا هشت کشور را از‌ تحریم‌ های ایران را به صورت محدود معاف کرده است و چین یکی از این کشورهاست.

** رقابت برای قدرت، نه خدمت
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «رقابت برای قدرت، نه خدمت» می نویسد: دعوا بر سر قدرت به هرقمیتی حتی از بین بردن اعتماد عمومی. تمام تلاش خودش را می‌کند تا رقیبش را از میدان خارج کند. انتقاد می‌کنند اما راهکاری ارائه نمی‌دهند. می‌گویند مدیریت ایراد دارد اما نمی‌گویند مدیریت باید چگونه باشد. انتظار دارند مشکلات حل شود اما همراهی نمی‌کنند چون فقط می‌خواهند به قدرت برسند و در همین راستا از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. این نگاه در بین جریان‌های سیاسی نه فقط مشکلی را در این شرایط سختی که به کشور تحمیل شده است حل نمی‌کند بلکه اعتماد عمومی را هم نسبت به خودشان از دست می‌دهند. عوام فریبی برخی جناح‌ها و گروه‌ های سیاسی برای فریب افکار عمومی به حدی است که حتی حاضرند سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را قربانی کنند و اصلا توجهی به نتایج آن ندارند. در شرایطی که کشور تحت شدیدترین فشارها به ‌خصوص اقتصادی قرار دارد همراهی و تعامل گروه‌ها و جناح‌های سیاسی بیش از هر زمان دیگری لازم است تا سرمایه اجتماعی همچنان اعتمادش را نسبت به آنها حفظ کند. 

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در‌باره اینکه چرا منتقدان فقط حمله می‌کنند و راهکاری ارائه نمی‌دهند به «ابتکار» گفت: این رفتارها سه منشا دارد که باید مورد تحلیل قرار بگیرند. یکی از مشکلات، ساختاری است که در قوه مجریه ما وجود دارد. درواقع ساختار موجود قوه مجریه جوابگوی برخی از مسائل و مشکلات امروز جامعه نیست. هر دولتی هم که سر کار بیاید با هر سلیقه و تفکری درگیر همین ساختار معیوب می‌شود از‌جمله نبودن فاکتورهای اصلی برای یک دولت مانند چابک بودن، دارای سیستم‌های اجرایی نظارتی و کنترلی دقیق و مشکلاتی که عمدتا دولت‌ها را فربه می‌کند و بعد هم درگیر مفاسد مختلف می‌شوند. مجموعه این عوامل ایجاد نارضایتی عمومی است. پس ابتدا باید فکری به حال ساختار معیوب نظامی اجرایی کشور کرد. رهبر انقلاب اسلامی در پیام اخیرشان به نظام انقلابی اشاره کردند.

** درجست ‌و‌جوی امیدواری
روزنامه «اعتماد» با انتخاب مطلبی با عنوان «درجست ‌و‌جوی امیدواری» به گفت وگو با شهیندخت مولاوردی دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، پرداخت و آورد: در پایان دهه چهارم انقلاب، هماهنگ ‌شدن با انواع بلوغ‌ها و پوست ‌اندازی ‌هایی که جامعه ایرانی به خود دیده است یک انتخاب نیست و یک الزام است. این ایام فرصت مغتنمی است برای آسیب ‌شناسی رابطه حاکمیت با جامعه از حیث میزان بلوغی که باید برخوردار باشد؛ مشابه آنچه تحت عنوان بررسی سیر تحول در نظریه ‌های روابط بین الملل در جریان است از قبیل ایده‌آلیسم و لیبرالیسم و رئالیسم یا واقع ‌گرایی با انواع زیر شاخه ‌های‌شان؛ نولیبرالیسم و واقع ‌گرایی کلاسیک و نوکلاسیک و نو واقع‌گرایی و... که این تحولات ریشه در پویایی و دینامیک بودن روابط بین‌الملل دارد و به‌قول معروف همواره در بر یک پاشنه نچرخیده است.

برای تزریق روحیه نشاط و‌ امید و سرزندگی به مردم و به‌ خصوص به جوانان، نباید صرفا قایل به نقش دولت باشیم و سیاست‌ها و تصمیمات سایر قوا و نهادها را بی‌تاثیر بدانیم. البته دولت با برخورداری از قدرت اجرایی و مجموعه ابزارها و ساز و کارهایی که در اختیار دارد، یکی از نقش ‌آفرینان کلیدی در این حوزه است اما تنها بازیگر و نقش‌آفرین نیست.

جمله‌ای که اخیرا به نقل از سردار کمالی در واکنش به کلیپی که از سربازان پخش شد و شادی و نشاط آنها را به تصویر کشیده بود، نقل شد، رویکردی جدید و واقع‌ گرایانه را به نمایش گذاشت که «فکر کنید جوانان خودتان است»؛ این دقیقا منطبق است بر آن اصل طلایی در حوزه حقوق بشر و اخلاق که می‌گوید «آنچه بر خود می‌پسندی، بر دیگران هم‌ بپسند و آنچه بر خود نمی‌پسندی، بر دیگران نیز مپسند.» نمونه بارز این رویکرد را در خبری که چند وقت پیش اعلام شد، شاهد بودیم که بیش از نیمی از کسانی که نظر به فیلترینگ شبکه ‌های اجتماعی دارند، خود از فیلترشکن استفاده می‌کنند. در پیش گرفتن سیاست «به رسمیت شناختن جامعه متکثر ایران»، یکی از راهکارهایی است که این روزها برای افزایش ظرفیت حل مساله حاکمیت و افزایش مقبولیت و مشروعیت و کارایی آن از سوی تحلیلگران و صاحب‌ نظران، به‌ ویژه پس از حوادث دی ‌ماه سال گذشته ارایه می‌شود.

** پنج ‌ضلعی مهار نوسان ارزی
روزنامه «دنیای اقتصاد» با درج گزارشی با عنوان «پنج‌ ضلعی مهار نوسان ارزی» نوشت: با وجود کاهش سرعت رشد دلار در انتهای بهمن‌ ماه، میزان بازدهی این ارز در این ماه دو رقمی ماند و بالای 12 درصد ثبت شد. البته شاخص ارزی در دی‌ماه بیش از 16 درصد افزایش یافته بود و «کاهشی» ‌های بازار نیز روی کاهش بازدهی دلار در بهمن نسبت به دی تاکید کردند. در این میان، برخی از معامله ‌گران افزایشی همچنان اعتقاد دارند قیمت دلار با تکیه بر عواملی مانند سررسید گواهی سپرده‌ها سرعت رشد بیشتری بگیرد؛ حال آنکه کاهشی‌ های بازار بر متغیر افزایش ورود عرضه ارز به بازار تحت تاثیر مشوق‌ های بانک مرکزی تاکید دارند. روند کم ‌نوسان دیروز در شرایطی می‌تواند تکرار شود که مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی و سیاسی موثر بر بازار تداوم داشته باشد. 

نوسان‌گیران در روزهای گذشته بسیار پیرامون احتمال تمدید نشدن فرصت گروه اقدام ویژه مالی مانور داده بودند و طبیعی است که تمدید فرصت ایران، بهانه افزایشی این عده را از میان ببرد. در این شرایط نوسان‌گیران احتمالا سعی خواهند کرد که به متغیرهای جدیدتری برای رشد قیمت تکیه کنند. در شرایط فعلی آنها همچنان باور دارند ورود بخشی از سپرده‌هایی که سررسید یکساله شده‌اند، می‌تواند در روزهای ابتدایی اسفند به همراه تقاضای نوروزی مسافران، دلار را دچار نوسان کند. این در حالی است که کاهشی ‌ها بیش از هر متغیری به افزایش عرضه ارز در ماه انتهایی سال اشاره می‌کنند، امری که رئیس کل بانک مرکزی نیز طی روزهای گذشته بر آن تاکید داشته است.

** ترافیک متراکم در دیپلماسی
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «ترافیک متراکم در دیپلماسی» می نویسد: هفته گذشته، هفته‌ای پر مشغله برای دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود. در صدر اخبار، حمله تروریستی در خاش بود که منجر به شهادت و مجروحیت نزدیک به 40 تن از فرزندان ایران شد. حمله‌ای که با واکنش شدید دستگاه‌های سیاسی ـ نظامی جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد و آنان را وادار به موضع‌گیری‌های تند علیه این اقدام ناجوانمردانه کرد چرا که ترور به هرشکل و از جانب هرکه، مذموم و محکوم است و طعم تلخ این اقدام سال‌هاست که کام ایرانیان را تلخ کرده است. 

سپس حضور حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست «سوچی» با حضور همتایان روس و ترک‌اش بود. ا ز سویی دیگر نشست امنیتی ورشو در لهستان برگزار شد و محور اصلی آن که از پیش توسط آمریکا و متحدانش اعلام شده بود، تاکید بر نقش جمهوری اسلامی در نا امنی منطقه و جهان بود که با بی‌اعتنایی اکثر کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورهای منطقه به همراه چین و روسیه همراه شد. همچنین وزیر امور خارجه چین در دیدار با محمد جواد ظریف از تمایل کشورش برای تحکیم روابط با ایران خبر داد. 


** آری قاطع بخش خصوصی ‌ به FATF
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «آری قاطع بخش خصوصی ‌ به FATF» می نویسد: فعالان اقتصادی مدت‌ها است برای تصویب FATF لحظه شماری می‌کنند. یک روز این لحظه شماری پشت دَر سبز رنگ بهارستان بود و حال به کاخ مَرمَر رسیده است. اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام دومین بَله را به این لایحه بدهد، گره از مشکلات بخش خصوصی باز می‌شود و آنها می‌توانند در مسیر شفافی جابه‌جایی پولی را انجام دهند. آنها معتقدند برخلاف نظر مخالفان با قاطعیت می‌گویم FATF باعث تحریم جدیدی نمی‌شود و البته بخشی از تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند. آنها هر گونه مخالفت با FATF را جدا از جنبه‌های سیاسی نشانه‌ای سد بزرگ و حتی سنگ جلوی پای دولت گذاشتن تعبیر می‌کنند. نمایندگان بخش خصوصی بهانه‌هایی که این روزها برای نه گفتن به FATF آورده می‌شود را در اطلاع نداشتن از ماهیت این مهم می‌دانند. درباره پیوستن به FATF با 12 نفر از پارلمان بخش خصوصی صحبت کردیم و تمام آنها با قاطعیت از لوایح چهارگانه حمایت کردند و گفتند امید ما به تصویب FATF است. 

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: اگر FATF تصویب نشود مشکلات فعالان اقتصادی بیشتر می‌شود و دیگر با هیچ اقدامی نمی‌توان از چالش‌های بوجود آمده کاست. امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به مشکلاتی که در مسائل اقتصادی وجود دارد، نسبت به تصویب آن اقدام کند. علیرضا کلاهی صمدی، عضو اتاق بازرگانی ایران: کارگروه اقدام مالی (FATF) باید تصویب شود. جامعه جهانی طبق قواعد بین‌الملل به این قانون ملحق شده است. ما نیز برای آن‌که به جامعه جهانی بپیوندیم بایستی FATF را تصویب کنیم. دشمنان واقعی ما اصلی‌ترین فشاری که وارد می‌کنند در مورد پولشویی و حمایت از تروریسم است. برای این‌که مانع بهانه‌جویی آنها شویم و اتهامات را رفع کنیم تصویب FATF ضرورت دارد.


ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین