کد خبر: ۵۷۵۹۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

ممنوعیت قانونی دخالت بسیج و نیروهای مسلح در انتخابات

لایحه جامع انتخابات سعی کرده است به مناقشه همیشگی بر سر دخالت نیروهای مسلح در انتخابات پایان دهد. در صورت تصویب نهایی این لایحه، بسیج و نیروهای مسلح از هرگونه دخالت در امور اجرایی و نظارت منع شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
اکنون ماده 40 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مداخله، شرکت یا فعالیت کارکنان نیروهای مسلح در دسته‌بندی‌ها، مناقشه‌های سیاسی و تبلیغات انتخاباتی را ممنوع کرده و آن را جرم تلقی می‌کند. ماده 29 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران، ماده 16 قانون استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماده 16 قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و ماده 47 اساسنامه سپاه پاسداران نیز بر این ممنوعیت تأکید می‌کنند.

با این حال، در بسیاری انتخابات گروه‌ها و افرادی بودند که از دخالت نظامیان در انتخابات گلایه داشتند. دولت دوازدهم برای پایان دادن به این ماجرا در لایحه جامع انتخابات ماده‌‌ای ارائه داده است.

ماده 18 لایحه جامعه انتخابات تأکید دارد: نیروهای نظامی و انتظامی حق دخالت در امور اجرایی و نظارت انتخابات را ندارند و استفاده از کارکنان نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج و همچنین دستگاه‏‌های اطلاعاتی‏ و امنیتی‏ برای عضویت در هیأت‏‌های اجرایی، نظارت و بازرسی شعب اخذ رأی ممنوع است.

تبصره این ماده همچنین کارکنانی را که در رده‏‌های مقاومت و سازمان بسیج در یکی از وضعیت‏های استخدامی پایور، اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی و کلیه عناوین مشابه قرار دارند، مشمول این ماده دانسته است.


ایرنا پلاس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین