کد خبر: ۵۷۶۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵

آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب دریا به شهرستان لامرد

عملیات اجرایی طرح انتقال آب شیرین از دریا به شهرستان لامرد در استان فارس با حضور وزرای اطلاعات، نیرو و صمت در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز :
چهارشنبه - اول اسفند - عملیات اجرایی طرح انتقال آب شیرین از دریا به شهرستان لامرد با حضور سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، رضا اردکانیان وزیر نیرو، عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس، شهیدزاده رئیس صندوق توسعه ملی و سیدمحسن علوی نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس، در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد.

وزیر نیرو در این آئین ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح گفت: با اجرای این پروژه ۱۵ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی، مصرف خانگی و همچنین صنایع موجود در شهرستان لامرد و مُهر تأمین خواهد شد.

اردکانیان با اعلام اینکه هشت و نیم میلیون مترمکعب از این آب متعلق به صنایع انرژی بر لامرد با تضمین خرید از ایمیدرو افزود: دو و نیم میلیون مترمکعب آب آشامیدنی با تضمین خرید از وزارت نیرو و چهار و نیم میلیون مترمکعب سهم سایر صنایع موجود در شهرستان‌های یاد شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: این طرح یکی از ۱۰ پروژه نمک‌زدایی آب دریا است که از سال ۹۲ در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی‌های آن انجام شد و مطابق برنامه زمانبندی شده، مرحله نخست این طرح ظرف مدت ۲۴ ماه به اتمام خواهد رسید.

اردکانیان با اشاره به اینکه مسیر آزاد راه لامرد - پارسیان در استان هرمزگان برای انتقال آب شیرین به منطقه لامرد انتخاب شده، افزود: انتقال آب شیرین به دشت لامرد شامل، حدود ۷۰ کیلومتر مسیر خط انتقال با پنج ایستگاه پمپاژ است و همچنین هفت مخزن تعادلی برای انجام این کار پیش بینی شده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: برای اجرای این طرح، کلنگ زنی با هدف راه اندازی تأسیسات نمک زدایی از آب دریا، مهرماه ۹۷ در زمینی به مساحت ۶ و نیم هکتار در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان در استان هرمزگان به زمین زده شد.

اردکانیان گفت: این پروژه نیز در سه مرحله احداث خواهد شد و ظرفیت تولید نمک زدایی یا آب شیرین کن آن در مرحله نخست، ۵۰ هزار مترمکعب در روز است و از این طریق آب طرح‌های موجود در دو منطقه ویژه پارسیان استان هرمزگان و لامرد فارس تأمین خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: همچنین در قالب اجرای این طرح، تولید روزانه ۷۵۰ هزار متر مکعب آب در روز (معادل ۲۷۳ میلیون متر مکعب در سال) پیش بینی شده است.

اردکانیان گفت: از دیگر طرح‌هایی که وزارت نیرو برای آینده در دستور کار دارد، تأمین آب شهرک جدید ۵۴ هزار نفری تابناک لامرد و سایر مناطق شهری و روستایی این شهرستان است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون وزارت نیرو ۱۳ پروژه بزرگ در بخش آب و فاضلاب و افزون بر ۱۰۷ طرح در حوزه برق و انرژی با اعتباری بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در استان فارس در دست اجرا دارد.

اردکانیان در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها اذعان داشت: طرح‌ها به طور متوسط با ۵۱ درصد پیشرفت همراه است.

به گزارش ایسنا، بهره برداری از طرح انتقال گاز به منطقه ویژه اقتصادی لامرد، بازدید از کارخانه بزرگ آلومینیوم جنوب، بازدید از پروژه احداث پالایشگاه بنزین و اتان‌گیری شهرستان مهر از جمله دیگر برنامه‌های سفر وزرای دولت و استاندار فارس به شهرستان لامرد بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین