کد خبر: ۵۷۶۹۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

سفیر ایران در مسکو: روسیه شریک ماست/ هیچ کشوری در منطقه به اندازه روسیه مواضعش به ما نزدیک نیست

سفیر ایران در فدراسیون روسیه در نشست روز یکشنبه 5 اسفند 97 دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار داشت : فکر می‌کنم در منطقه، هیچ کشوری به اندازه روسیه در ارتباط با مسائل منطقه و بین‌الملل به مواضع ما نزدیک نیست و فکر می‌کنم هیچ کشوری نیز به اندازه ایران در این ارتباط به روسیه نزدیک نیست؛ گرچه دو کشور در مورد برخی از موضوعات دیدگاه‌های خاص خود را دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
مهدی سنایی در این نشست که با عنوان «چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها» و با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد در سخنان خود با اشاره به اهمیت چندجانبه‌گرایی اظهار داشت : در حال حاضر شرایط در عرصه بین‌الملل متفاوت از گذشته است و ما شاهد متولد شدن قدرت‌های جدیدی هستیم. شرایط جدید در عرصه بین‌الملل شکل سیالی دارد که دربرگیرنده تهدیدات و در عین حال فراهم کننده امکان رشد برای بازیگران مستقل در این عرصه است. البته به شرطی که با دقت عمل کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه عرصه بین‌الملل در حال حاضر به یک چندقطبی تبدیل شده است، ادامه داد: گرچه هنوز می‌توان آمریکا را بزرگترین اقتصاد دنیا عنوان کرد ولی سهمی که این کشور در عرصه بین‌الملل در حال حاضر دارد نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده و ما شاهد افزایش قدرت کشورهایی چون چین و هند هستیم به نحوی که پیش‌بینی می‌شود در آینده این دو کشور از آمریکا نیز جلو بزنند.

 سنایی با بیان اینکه در شرایط کنونی در عرصه بین‌الملل فاصله قدرت‌های کوچک و بزرگ کم شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که قدرت‌های جدید منطقه‌ای ظهور پیدا کردند و به نقش‌آفرینی مشغول هستند. نظام بین‌المللی چندسطحی شده و دیگر قدرت تک‌لایه نیست و گاهی اوقات برای اتخاذ یک تصمیم در عرصه بین‌الملل نیازمند بازیگری قدرت‌های منطقه‌ای، بین‌المللی، فرامنطقه‌ای و قدرت‌های ملی هستیم.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه در چنین شرایطی در کنار موضوع ساختار فرآیندها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، چنانکه شاهد ایجاد یک شبکه در این عرصه هستیم، خاطرنشان کرد: در شرایط جدید قدرت نرم از جمله نقش‌آفرینی شبکه‌های اجتماعی توانسته ساختارها را تحت فشار قرار دهد و حتی آنها را مجبور به پاسخگویی کند. در این حالت گاهی فرآیندها از پایین به بالاست در حالی که پیش از این فرایند از بالا به پایین بود.

سنایی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای ۲۰ الی ۳۰ سال پیش نیست و فرآیندها در آن تغییر کرده است و ما باید چندجانبه‌گرایی را در این راستا بپذیریم، ادامه داد: در این تحولات شاهد افزایش نقش شرق و کاهش نقش غرب هستیم. البته این سخن به این معنا نیست که ما به یک طرف فقط سوق پیدا کنیم. در این سخن چندجانبه‌گرایی نهفته است. من خود به سیاست توازن اعتقاد دارم و معتقدم هر چقدر ما بیشتر به سمت چندجانبه‌گرایی حرکت کنیم و از اندوخته‌ها و تنوع بیشتری در عرصه بین‌الملل برخوردار باشیم قدرت چانه‌زنی‌مان نیز با شرکایمان افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در موضوع چندجانبه‌گرایی تقویت روابط با همسایگان بسیار مهم است و در این چارچوب ما باید روابط‌مان را با کشورهایی چون چین، هند و روسیه گسترش دهیم، ادامه داد: در کنار اینکه بر اهمیت چندجانبه‌گرایی تاکید می‌کنیم، هنوز بسیاری از قضاوت‌ها در کشور در ذیل موضوع دوقطبی بودن عرصه بین‌الملل شکل می‌گیرد از جمله در مورد تعامل با روسیه. در حالی که ما باید از این تفکر عبور کنیم و با عینک جدید و بر اساس واقعیت‌های امروز به تحولات نگاه کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که ما باید تلاش کنیم که تنش‌هایمان با کشورهای عربی همسایه کاهش پیدا کند زیرا این تنش‌ها حضور ایران در عرصه منطقه‌ای را با چالش روبه‌رو می‌کند، ادامه داد: در همین چارچوب اصلاح روابط با کشورهای عربی منطقه بخصوص عربستان باید مورد توجه قرار بگیرد البته من نمی‌خواهم در اینجا قضاوتی انجام دهم و قطعاً رفتارهای عربستان در بسیاری از موارد قابل قبول نیست.

سنایی با تاکید بر اینکه منافع ملی ما اقتضا می‌کند که روابط قوی با روسیه داشته باشیم و در این سال‌ها تلاش کرده‌ایم که این روابط را تعمیق بدهیم، افزود: اکنون روابط دو کشور همه‌جانبه و فراگیر است. همه عناصر موجود در یک رابطه در روابط دو کشور وجود دارد و رایزنی‌ها به شدت ارتقا پیدا کرده است چنانکه رؤسای جمهور دو کشور طی پنج سال گذشته حدود ۱۶ بار با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

 سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه در حال حاضر روابط اقتصادی دو کشور به سطح یک میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده در حالی که ظرفیت‌های موجود بسیار فراتر از این رقم است، ادامه داد: متأسفانه تحریم‌های قبلی در روابط اقتصادی دو کشور تأثیر گذاشت به نحوی که روابط اقتصادی و بانکی دو کشور تقریباً فلج شد در حالی که اکنون در تلاش برای بازسازی این رابطه هستیم و تصور می‌کنیم که در این دوره تحریم‌ها تأثیر جدی بر روابط دو کشور نداشته باشد و روس‌ها نیز هیچ پروژه جدی‌ای را در جریان تعامل با ایران قطع نکردند.

 سنایی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در مسیر توسعه روابط ایران با روسیه همواره با حمایت‌ها و تشویق‌های آقای ظریف مواجه بوده‌ایم، گفت: در طول پنج سال گذشته نیز آقای ظریف بیش از ۲۰ بار به روسیه آمده‌اند و با مقامات این کشور رایزنی داشتند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه در عرصه بین‌الملل قرار نیست کشوری به کشور دیگر تکیه کند و هر کشوری در راستای منافع خود قدم برمی دارد، خاطرنشان کرد: روسیه شریک ماست و من فکر می‌کنم در منطقه هیچ کشوری به اندازه روسیه مواضعش به ما نزدیک نیست و از جانب روس‌ها نیز تصور دارم که این تفکر وجود دارد که هیچ کشوری به اندازه ایران به مواضع آنها در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای نزدیک نیست گرچه دو کشور در مورد برخی از مسائل دیدگاه‌های خاص خود را دارند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
0
0
جوجه راآخرپاییز میشمارند.امیدوارم شریک دزدورفیق قافله نباشد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین