کد خبر: ۵۷۷۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴

بازگشت عروس داعشی به انگلیس

بیگم بر اساس ملیت همسرش درخواست ملیت هلندی کرده بود اما مقام‌های این کشور هم آب پاکی را روی دست او ریخته و اعلام کردند که با اعطای اقامت هلندی به وی مخالف هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر کشور انگلیس بدون اشاره مستقیم به پرونده «شمیمه بیگم» دختر دبیرستانی که چهار سال پیش برای پیوستن به گروهک داعش از انگلیس فرار کرد و اینک با نوازد ده‌روزه‌اش قصد بازگشت از سوریه به این کشور را دارد، دریک تغییر موضع آشکار گفت:انگلیس نمی‌تواند افراد را بی‌وطن کند.

ساجد جاوید وزیر کشور انگلیس که عصر امروز در کمیته پارلمانی وزارت کشور سخن می‌گفت، افزود: اگر فردی دارای یک ملیت باشد، در آن صورت قانون اجازه نمی‌دهد که حق شهروندی انگلیسی از او گرفته شود چون در آن صورت فرد بی‌وطن می‌شود

وی توضیح داد که چنین اقدامی خلاف قوانین بین‌الملل خواهد بود و وزارت کشور دست به چنین کاری نمی زند.

جاوید در حالی این اظهارات را مطرح کرد که هفته گذشته با یادداشتی در روزنامه تایمز بیگم را تهدیدی برای امنیت ملی خوانده و خواستار لغو ملیت انگلیسی او شده بود.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، وزارت کشور انگلیس متعاقبا نامه‌ای را به خانواده بیگم ارسال و آن‌ها را از تصمیم وزیر در این رابطه مطلع کرده بود.

شمیمه یکی از سه دختر دانش‌آموز فراری انگلیسی بهنام‌های امیره عباسه و خدیجه سلطانه است که بهمن‌ سال 1393 همراه با دوستان خود برای پیوستن به گروه تروریستی داعش راهی سوریه شد.

گزارش‌ها حاکی است که او از یک سرباز داعشی هلندی تبار صاحب فرزند شده و اینک در حالی قصد بازگشت به انگلیس را دارد که افکار عمومی پذیرای او در این کشور نیست.

قانون سال 1981 حق شهروندی انگلیس، به وزیر کشور اجازه داده تا در صورتی‌که منافع عمومی در میان باشد و این تصمیم موجب بی ملیتی آن شهروند نشود، تابعیت یک انگلیسی را لغو کند.

آن‌طور که گفته‌شده او از طریق مادرش شهروندی بنگلادش را به ارث برده اما خودش تأکید دارد که هیچ‌گاه به بنگلادش سفر نکرده و گذرنامه این کشور را هم ندارد. دولت بنگلادش هم انگلیس را به دلیل شناسایی بیگم به‌عنوان بنگلادشی مورد شماتت قرار داده و تاکید دارد که او را به این کشور راه نخواهد داد.

بیگم بر اساس ملیت همسرش درخواست ملیت هلندی کرده بود اما مقام‌های این کشور هم آب پاکی را روی دست او ریخته و اعلام کردند که با اعطای اقامت هلندی به وی مخالف هستند.

در جریان نشست امروز پارلمان، «کیت گرین» یک نمایندگان مجلس از جاوید پرسید آیا به لحاظ اخلاقی صحیح است که انگلیس مشکلات خود را به سایر کشورها (بنگلادش) حواله دهد. جاوید پاسخ داد که او این‌چنین به قضیه نگاه نمی‌کند و وظیفه او حفاظت از جان مردم انگلیس است.

گاردین امروز نیز در گزارشی نوشت: با توجه به اینکه بیگم ملیت دیگری ندارد، به نظر سخت می‌رسد که وزیر کشور نتواند بدون نقض قوانین بین‌المللی، ملیت انگلیسی بیگم را لغو کند.

منبع: العالم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین