کد خبر: ۵۷۷۵۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
این‌که مردم مقاومت می‌کنند به این معنا نیست که بگوییم ما کاری نکنیم چون مردم مقاومت می‌کنند

ظریف در اولین سخنرانی پس از رد استعفایش: بدون مردم "هیچ" هستیم| آیا استقلال به این معناست که با دنیا در بیفتیم؟| ناملایمتی‌ها، کاستی‌ها و فسادهایی وجود دارد| باید هزینه‌های مردم را کم کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما در ایران امنیت‌مان را خودمان تولید می‌کنیم و مصرف نمی‌کنیم. وی خطاب به شرکت کنندگان در این مراسم گفت: خیال نکنید که ما موضوع دعوا هستیم. ما خودمان کنش گر هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد جواد ظریف در اولین سخنرانی خود پس از رد استعفایش از سوی رئیس جمهور در چهارمین همایش بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سخنانی با بیان اینکه «دنیا در حال تغییر است و در عرصه‌ جهانی تغییرات اساسی رخ داد» گفت: دیگر شرایط به مانند قبل نیست که دو قدرت در عرصه‌ تحولات جهانی و بین المللی تعیین کننده باشد. این دوران تمام شده است و دنیا و عرصه‌ بین‌الملل وارد یک مرحله انتقالی شده است که این مرحله به عنوان مرحله پسا غربی شناخته می‌شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ظریف در همین راستا افزود: آنچه که من در این راستا می‌گویم شعار نیست و به این معناست که دیگر غرب همه چیز دنیا نیست. در کشورمان دو تفکر همچنان گرفتار غرب محوری هستند. دسته اول کسانی هستند که شیفته غرب هستند و فکر می‌کنند که همه چیز در غرب تعیین می‌شود و دسته دوم کسانی هستند که سر ناسازگاری با دنیا دارند. در واقع می‌خواهند بگویند که انتهای تفکر غرب ستیزی و غرب گرایی، یک موضوع است و آن این که همچنان این دو تفکر غرب را محور همه امور می‌داند. در حالی که ما وارد جهان پسا غربی شده‌ایم.

ظریف در اولین سخنرانی پس از رد استعفایش: بدون مردم

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در ادامه سخنان خود در این چارچوب با بیان این که «در جهان پساغربی منابع تصمیم گیری و منابع قدرت متکثر شده است» ادامه داد: وقتی من می‌گویم وارد جهان پسا غربی شده‌ایم این سخن به این معنا نیست که من پیش بینی زوال آمریکا را می‌کنم. چرا که نه بلدم و نه درست است چنین سخنانی را مطرح کرد. در این گونه جمع‌ها باید سخنان علمی و مبتنی بر واقعیت مطرح کرد. اما می‌خواهم بگویم که تمام قدرت، دیگر در آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود.

وی در همین چارچوب خطاب به شرکت کنندگان در این مراسم گفت: خیال نکنید که ما موضوع دعوا هستیم. ما خودمان کنش گر هستیم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود در این نشست علمی با اشاره به این که «یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ایران در طی این سال‌ها بحث استقلال در کنار شعارهای آزادی و جمهوری اسلامی بوده است» خاطرنشان کرد: چرا موضوع استقلال برای ما مهم است. استقلال یعنی چه؟ آیا استقلال به این معناست که ما با دنیا در بیفتیم؟ آیا وقتی گفتیم "نه شرقی نه غربی" یعنی می‌خواهیم با همه دنیا بجنگیم و اگر یک روز مثلاً رابطه‌مان با فلان کشور شرقی خیلی خوب باشد دیگران به ما بگویند که شما غرب را رها کرده‌اید و گرفتار شرق شده‌اید و بر خلاف شعار "نه شرقی و نه غربی" عمل کرده‌اید؟ به نظر من باید استقلال را در بستر تاریخی که این موضوع به شعار مردم ایران تبدیل شد مورد بررسی قرار دهیم و به آن توجه کنیم.

ظریف با بیان اینکه «بر اساس شواهد تاریخی در دوران قاجار بسیاری از تصمیمات در مورد ایران در داخل سفارت‌خانه‌های دیگر کشورها اتخاذ می‌شد» ادامه داد: در دوران رژیم قبلی نیز جایگاه ما در معادلات جهانی مشخص بود و همگان می‌دانستند که ما به کدام قطب نزدیک و وابسته هستیم. در واقع مردم در اعتراض به این شرایط در جریان پیروزی انقلاب اسلامی استقلال را به عنوان یکی از شعارهای محوری خود مطرح کردند و اگر چنین مطالبه‌ای وجود نداشت و محقق نمی‌شد امروز شخصی مثل ترامپ می‌توانست بیاید و ادعا کند که اگر آمریکا دو هفته از ایران حمایت نکند مردم ایران مجبور می‌شوند به زبانی غیر از زبان فارسی صحبت کنند. آنها اکنون نمی‌توانند چنین چیزی را در مورد ما بگویند. چرا که ما در مسیری حرکت کردیم که امنیت و پیشرفت و توسعه‌مان درون‌زا است. ما به مردم خود متکی هستیم. این به معنای کناره گیری، عزلت و جدا شدن از دنیا نیست. این به این معناست که یک مقام آمریکایی نمی‌تواند بگوید که اگر ما دو هفته از ایران حمایت نکنیم مردم ایران مجبور خواهند بود که بعد از دو هفته به زبان‌هایی مثلاً چینی، روسی و یا ترکی حرف بزنند.

این دیپلمات عالی رتبه‌ کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مقاومت مردم ایران در برابر فشارها در طول ۴۰ سال گذشته گفت: این که مردم ما مقاومت می‌کنند به این معنا نیست که بگوییم ما کاری نکنیم چون مردم مقاومت می‌کنند. ما باید هزینه‌های مردم را کم کنیم. ما باید هزینه‌ دانشمندانمان را که می‌خواهند کار تحقیقاتی انجام دهند کم کنیم و به آنها در مسیر تحقق خواسته‌هایشان کمک کنیم. ولی می‌خواهم بگویم این که دانش و امنیت ما درون‌زاست امتیاز کوچکی نیست. این که ما می‌توانیم خود تولید کنیم. تولیدکننده باشیم و مصرف کننده صرف نباشیم امتیاز بزرگی است. ما امروز امنیت‌مان را تولید می‌کنیم و مصرف نمی‌کنیم. بر اساس آمار امسال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به برخی از کشورهای منطقه ما سلاح فروخته شده است این در حالی است که کل هزینه‌ نظامی ما که شامل حقوق پرسنل و بازنشستگان نیروهای مسلح نیز است همه‌اش ۱۶ میلیارد دلار است آن هم با دلار ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی یعنی دلار زیر ۴ هزار تومان. در حالی که ۶ کشور در منطقه ما در سال جاری صد میلیارد دلار خرج خرید تسلیحاتی کردند.

ظریف ادامه داد: چرا این قدر آمریکایی‌ها علیه ایران تبلیغ می‌کنند و چه چیزی باعث نگرانی آنها شده است؟. آیا ۱۶ میلیارد دلار بودجه نظامی باعث نگرانی آنهاست یا این که ما امنیت‌مان را خودمان تولید می‌کنیم و از درون می‌گیریم؟ البته قبول دارم ناملایمتی‌ها، کاستی‌ها، مشکلات و متأسفانه فسادهایی وجود دارد اما ما امیدمان به مردم خودمان است. خودباور هستیم و باور داریم که می‌توانیم. این شعار نیست ما به خودمان باور داریم و بر اساس این خودباوری می‌دانیم که با این فراز و نشیب‌ها که اکنون با آن روبرو هستیم باز هم به سمت فراز و به سمت اعتلا حرکت خواهیم کرد. این اعتلا و فراز را محققان و مردم ایران می‌آفرینند و ما تا زمانی که به مردم اعتماد کنیم در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

وزیر خارجه تصریح کرد: امام (ره) فرموده‌اند که مردم ولی نعمت ما هستند. این سخنی است که ما باید به آن باور کنیم و به آن اعتماد کنیم. ما باید بدانیم که بدون مردم هیچ هستیم. و اگر این را ملاک خود قرار دهیم و به آن اعتماد داشته باشیم هیچ چیز جز امید جلوی ما نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در راستای تبیین این صحبت خود خطاب به شرکت کنندگان در این مراسم گفت: شما دیدید که آمریکایی‌ها چندین بار در طی ماه‌های گذشته با استفاده از راه کارها و شیوه‌های مختلف تلاش کردند که ایران را منزوی کنند ولی نتوانستند. البته من می‌دانم قدرت دلار مهم است و شما محققان و پژوهشگران اکنون برای تحقیقات خود و تأمین لوازم مورد نیاز خود با مشکلات و سختی‌هایی به خاطر نوسانات به وجود آمده روبرو هستید. اما شما ببینید که آمریکایی‌ها در طول یک سال گذشته چندین بار تلاش کردند که با تشکیل جلساتی در شورای امنیت، ایران را منزوی کنند و قطعنامه‌ای در محکومیت ایران بگیرند ولی در این مسیر به اهداف خود دست پیدا نکردند. آنها حتی اسم اجلاس ورشو را نیز تغییر دادند تا به اهداف خود در مورد ایران دست پیدا کنند ولی باز هم در این مسیر شکست خوردند.

ظریف با تاکید مجدد مبنی بر این که «دنیا دیگر غرب محور نیست و این کشور با کمک مردم در مسیر استقلال حرکت کرده و در این مسیر با توان و تلاش شما بارور شده است» گفت: ان‌شاءالله در آینده نیز بارورتر می‌شود و با عزت به مسیر خود ادامه می‌دهد.

پیش از صحبت‌های ظریف نمکی وزیر بهداشت به ایراد سخنانی در ارتباط با محمد جواد ظریف پرداخت و گفت: کسانی که با سردار بزرگ عرصه‌ دیپلماسی کشور از نزدیک آشنا باشند می‌دانند که ایشان چه غم‌ها و رنج‌هایی خوردند تا برجام به بار نشست و بعد از آن نیز چه زخم زبان‌هایی تحمل کردند.

وی خطاب به ظریف گفت: علی‌رغم این زخم زبان‌ها و اظهارات سخیف افرادی چون ترامپ و نتانیاهو شما در بین دانشمندان، مردم و اهالی علم این کشور از جایگاه بالایی برخوردارید. من دیروز به برخی از دوستان در دولت نیز گفتم که حضور ظریف حضور یک فرد نیست بلکه حضور یک گفتمان است. ایشان یک گفتمان سیاسی را در عرصه‌ بین‌المللی مطرح کردند و اگر مردم از رفتن ایشان ناراحت بودند به این خاطر بود که فکر می‌کردند این گفتمان که متکی بر تعامل با کشورهای مختلف است، تضعیف می‌شود.

ظریف نیز در ابتدای صحبت‌های خود از اظهاراتی که در ارتباط با او شده بود، تشکر کرد و گفت: در این جلسه سخنرانی کردن بعد از آقای نمکی که در کنار این که وزیر بهداشت هستند ادیب و شاعر هستند و سابقه برنامه‌ریزی نیز دارد، کار سختی است.

وی ادامه داد: من در اینجا وظیفه خود می‌دانم که یاد دوست و برادر عزیزم جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی را (وزیر سابق بهداشت) که در این عرصه خدمات فراوانی انجام دادند، گرامی بدارم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
milad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
13
حرف ها با عمل ها هم خوانی ندارد این مسئله کل بدبختی مملکت است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین