کد خبر: ۵۷۷۶۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴

نخست‌وزیر ارمنستان وارد اصفهان شد+عکس

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز پنجشنبه در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد اصفهان شد.
آفتاب‌‌نیوز :
نخست وزیر ارمنستان در بدو ورود در فرودگاه اصفهان از سوی عباس رضایی استاندار و 'سیپان کاشجیان' اسقف اعظم و پیشوای دینی ارامنه اصفهان و جنوب ایران مورد استقبال قرار گرفت.

دیدار و گفت و گو با استاندار، بازدید از آثار تاریخی و گردشگری کلانشهر اصفهان، دیدار با جامعه ارامنه و جنوب ایران در ورزشگاه آرارات، بازدید از کلیسای وانک و دیدار و گفت و گو با اسقف اعظم جامعه ارامنه اصفهان و جنوب ایران از جمله برنامه های نخست وزیر ارمنستان در اصفهان خواهد بود.

ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز با کشورهای ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.

نخست‌وزیر ارمنستان وارد اصفهان شد

این کشور حوزه قفقاز جنوبی به دلیل هم مرز بودن با کشورمان از اهمیت ویژه‌ای در مراودات اقتصادی برخوردار بوده و پلی میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا محسوب می شود.

روابط با ایران بخش مهمی از سیاست خارجی ارمنستان است

به گزارش ایرنا، روابط و مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و ارمنستان پس از استقلال این کشور در سال 1991 میلادی بتدریج در یک مسیرصعودی و همکاری های نزدیک قرار گرفت و روند رو به رشدی را طی کرد اما با توجه به ظرفیت های بالای موجود دوکشور ؛ می توان انتظار داشت سطح و حجم این روابط از وضعیت فعلی به مراتب افزایش بیشتری پیدا کند.

حوزه انرژی و گردشگری از جمله حوزه هایی است که در هر دو کشور ظرفیت های بسیاری برای پرداختن به آنها وجود دارد ولی هنوز به سطح قابل قبول نرسیده است و انتظار می رود با سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران ؛ فصل تازه ای از توسعه مناسبات فیمابین آغاز شود.

در همین راستا ' نیکول پاشینیان ' نخست وزیر ارمنستان دیروز( چهارشنبه ) در صدر هیاتی بلند پایه به تهران سفر کرد تا زمینه و بستر لازم برای توسعه روابط این دو همسایه درحوزه های مختلف به ویژه روابط تجاری و اقتصادی دوکشور مورد بررسی قرار گیرد.

پاشینیان که پس از انتخاب شدن به عنوان نخست وزیر ارمنستان بارها از توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران سخن گفته، بر ضرورت برداشته شدن گام های اساسی در این مسیر تاکید کرده است.

وی پیش از آغاز سفر به ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) ضمن مثبت ارزیابی کردن روابط کنونی دو کشور گفت: دوستی میان دو ملت ارمنستان و ایران عامل مهمی در کمک به صلح و ثبات منطقه محسوب می شود. 

براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی دولت ارمنستان، ایران در سال 2017 به عنوان ششمین شریک تجاری مهم ارمنستان معرفی شد این در حالی است که در سال 2018 ایران به پنجمین شریک تجاری مهم ایروان ارتقا یافت.

مراودات تجاری ارمنستان با ایران در سال 2018 تا 40.5 درصد در مقایسه با سال 2017 افزایش یافت. صادرات از ارمنستان به ایران در سال 2018 حدود 94.2 میلیون دلار بود که در مقایسه با سال 2017 حدود 12درصد افزایش داشت. واردات ارمنستان از ایران نیز 269.4 میلیون دلار در سال 2018 اعلام شد که 54.2 درصد در مقایسه با سال قبلش رشد داشت. 

این امارها طی سال های اخیر نشان از افزایش سطح روابط تجاری میان دو کشور بوده است.

جمعیت ارامنه ساکن در استان اصفهان حدود هفت هزار نفر است که بیشتر آنها ساکن شهرستان اصفهان هستند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین