کد خبر: ۵۷۷۹۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳

حمله صدا و سیما به استعفای ظریف

«صدا و سیما مدتی است با ساخت برنامه‌های متنوع به‌ویژه در حوزه‌های سیاسی، اندیشه‌ای و فرهنگی در هر کدام از دریچه‌ای مشخصاً به نقد دولت یا تفکرات اصلاح‌طلبانه می‌پردازد و از سوی دیگر تا به حال مجالی برای طرح دیدگاه‌های مخالف در نظر نگرفته است.»
آفتاب‌‌نیوز :
«برنامه ثریا که به صورت زنده از شبکه یک صدا و سیما به روی آنتن می‌رود، این بار استعفای محمدجواد ظریف را بهانه قرار داد تا مجری آن یعنی محسن مقصودی هر آن چه را منظور ذهنش بود، به قاطبه مردم نسبت داده و از زبان مردم ایرادها و انتقاداتش به برجام و وزیر امور خارجه را مطرح کند و تلویحاً بی‌آن‌که نامی از محاکمه بیاورد، از ظریف بخواهد تا در مسئولیتش پاسخگوی آن چه تبعات برجام و اقتصاد برجامی می‌خواند، باشد.

مجری این برنامه واکنش‌های مردم و کاربران فضای مجازی درباره استعفای ظریف را فضاسازی، قهرمان‌سازی، مظلوم‌نمایی و دستاوردسازی برای برجام دانست و آن را عجیب توصیف کرد و در عین حال گفت که این استعفا هم مثل خود برجام عجولانه و احساسی و ساده‌اندیشانه بوده است. او بعد هم سابقه دیپلماتیک ظریف را به نشانه استهزا مورد اشاره قرار داده و گفت که خبر دیدار بشار اسد جشن بزرگ مقاومت بود و با این اتفاق کوچک (استعفا) که حالا به خاطر اشتباه اداری صورت گرفت، تحت‌الشعاع قرار گرفت و این رفتار از ظریف عجیب بود.

مجری مقابل او هم پاس گل را داد و در تشکیک در قصد ظریف برای استعفا گفت که حتی نوع استعفا که در شبکه مجازی مطرح شد و شاید این فضا بستر مناسبی نباشد. اگر واقعاً قرار بود استعفایی باشد. مقصودی در ادامه گفت این دستاوردهای اقتصادی که مسئولان می‌گویند من نمی‌دانم کجاست، چرا ما و مردم نمی‌بینیم. او در ادامه به بحث تجلیل از ظریف و تیم مذاکره‌کننده در ماجرای برجام اشاره و این ادعا را مطرح کرد که ظریف خودش یادش هست سال ۹۴ اعضای برجام وقتی نشان افتخار گرفتند، ۷۵۰ سکه گرفتند و خود ظریف هم صد سکه گرفت. آن موقع ۹۳۰ هزار تومان بود و حالا بعد از سه سال هر سکه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. ظریف همین یک رقم را خودش یادش بیفتد، می‌بیند به برکت اقتصاد برجامی این چنین شد. البته برجام برای برخی هم که مالی داشتند، بد نشده است. بعضی وزرا با ثروت هزار میلیاردی وارد دولت شدند، الان ثروت آنها چند برابر شده و لابد منظور از دستاوردهای برجامی همین بوده است. او بعد هم اعلام کرد که از بازگشت ظریف خوشحال شده؛ چراکه باید بازگردد و پاسخ‌گوی تبعات برجام و پیگیر حقوق ازدست‌رفته مردم در برجام باشد. او گفت که ظریف باید الان باشد و پیگیری و جمع‌بندی کند و وقت استعفا نبود.

مجری جوان برنامه ثریا وقتی از موضع بالا و با ادبیاتی نامناسب درباره استعفای ظریف اظهار نظر کرد، لحن و ادبیاتش به مذاق کاربران فضای مجازی خوش نیامد و با واکنش سخت مردم مواجه شد.

او همچنین در صفحه اینستاگرامش هم نوشت «آقای ظریف، رکورد تغییر واقعیات تاریخی را شکسته‌اید! مردم یادشان هست، نه فقط مشکلات اقتصادی و چرخ کارخانه‌ها؛ بلکه آب خوردن مردم و مشکلات محیط زیست را هم وابسته به برجام کرده بودید! باید در حوزه سیاست و اقتصاد هم از ویدئوچک استفاده کنیم تا سیاسیون و مسئولان وعده‌های خود را فراموش نکنند. پیشنهاد می‌شود برای تحقق ویدئوچک، شبکه‌های صدا و سیما مذاکرات کمیسیون برجام و سخنرانی‌ها و وعده‌های مسئولان مذاکرات و دولت در ابتدای مذاکرات را مجدداً پخش کنند.»

او در متن دیگری نیز نوشته بود «آقای ظریف شما باید بمانید و پاسخ‌گو باشید.»

اما پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور، در توییتی کنایه‌آمیز خطاب به این مجری نوشت: «اگر نتانیاهو از برجام و برگشت ظریف ناراحت باشد، دلیل روشن است اما دلیل عقده‌گشایی دیکته‌‬ شده مجری صدا‬ و‬ سیما چیست؟ ‏اعتماد و محبت مردم به ظریف عصبانی‌تان کرده، قبول! حداقل بفرمائید خرج همین ثریا چند سکه شده و از جیب چه کسی پرداخت می‌شود؟!»

پرویز اسماعیلی تنها کسی نبود که به مجری ثریا واکنش نشان داد. کاربران زیادی هم در کامنت‌های خود خواستار ویدئوچک برای این برنامه شده و البته از او خواستند تا از زبان مردم حرف نزند.

محسن مقصودی و برنامه ثریا البته همواره خود را منتقد دولت و برجام نشان داده و برنامه‌های زیادی را عمدتاً با میهمانان همسو روی آنتن برده و البته از سوی سایت‌هایی نظیر رجانیوز یا مشرق‌نیوز هم شدیداً مورد حمایت قرار گرفته و می‌گیرد. به طوری که دست‌کم سایت مشرق به دفعات منعکس‌کننده واکنش‌های مجری این برنامه به منتقدانش بوده و البته آنونس برنامه‌های ثریا را هم بر خروجی خود قرار می‌دهد.

یکی از برنامه‌های پرسروصدای ثریا مناظره یاسر جبرائیلی و مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه «شرق» درباره برجام بود. بعد از آن مناظره، وزارت خارجه به آن چه از سوی مجری و یاسر جبرائیلی مطرح شد، واکنش نشان داد. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده بود: جالب است که دو سال پس از اجرایی‌شدن برجام هنوز عده‌ای دست از عقده‌گشایی برنداشته و با استفاده از فرصتی که متأسفانه رسانه ملی سخاوتمندانه در اختیارشان قرار می‌دهد، بی‌محابا به ملت شریف ایران و همه ارکان نظام که از جز به جز مذاکرات و دشواری‌های آن آگاهی داشته و دارند توهین کرده و از آن مهم‌تر عزت و استقلال کشور را ملعبه اغراض سیاسی و جناحی خود قرار می‌دهند….»

واکنش مطهری

علی مطهری هم از چهره‌هایی بود که نتوانست از سوگیری‌های این برنامه بگذرد. او به تاریخ آبان ماه سال جاری، در یادداشتی درباره برنامه ثریا نوشت: از فضائل برنامه ثریا در شبکه یک سیما شنیده بودم اما ندیده بودم تا این که چند روز پیش به طور اتفاقی این برنامه را دیدم و دریافتم هر آن چه درباره آن می‌گویند، صحیح است.

در آن برنامه دو میهمان و یک مجری هر سه بر اشتباه بودن مذاکرات و توافق برجام پای می‌فشردند و این که نظام هر چه زودتر باید پای خود را از این منجلاب بیرون بکشد…. اشتباه بعد از توافق انجام شد که بخشی از نظام به خاطر جنگ قدرت و احیاناً منافع اقتصادی مصمم به اجرا نشدن برجام بود تا مبادا به نفع رقیب سیاسی‌اش تمام شود. اگر کل نظام یکپارچه و متحد بود و از مواهب برجام مانند سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی استفاده می‌کرد ترامپ هم نمی‌توانست به آسانی از آن خارج شود… اما با شناختی که از طرز فکر آقای دکتر علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما دارم بعید می‌دانم که ایشان از این‌گونه برنامه‌ها رضایت داشته باشد و به احتمال قریب به یقین برنامه‌هایی مثل ثریا از جاهایی بر او تحمیل می‌شود.»

هر دوی این جوابیه‌ها البته با واکنش مقصودی مواجه شد و او از اعلام آمادگی‌اش برای دعوت از مسئولان وزارت خارجه برای پاسخ‌گویی خبر داد.

ثریا این بار با استعفای ظریف بار دیگر موضوع پرونده برجام و نقدهایش به وزیر امور خارجه را باز کرد و باید دید که این وزارتخانه یا آنها که نظر مخالفی با مواضع آن دارند، چه واکنشی نشان خواهند داد و این که اساساً رسانه ملی فرصتی را هم برای طرح نظرات غیر همسو قرار می‌دهد؟ این رسانه مدتی است که با ساخت برنامه‌های متنوع به ویژه در حوزه‌های سیاسی، اندیشه‌ای و فرهنگی در هر کدام از دریچه‌ای مشخصاً به نقد دولت یا تفکرات اصلاح‌طلبانه می‌پردازد و از سوی دیگر تا به حال مجالی برای طرح دیدگاه‌های مخالف در نظر نگرفته است.»

منبع: روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین