کد خبر: ۵۷۸۳۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

گوایدو به ونزوئلا باز‌می‌گردد

خوان گوایدو با نامشروع خواندن انتخابات اخیر، دور دوم ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو را غیرقانونی خوانده و خود را رئیس‌جمهوری موقت کشورش می‌داند.
آفتاب‌‌نیوز :
خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا اعلام کرده که قصد دارد به کشور بازگردد و خواهان تظاهرات گسترده مردم شده است.

او روز گذشته در توییتی نوشت: "از همه مردم ونزوئلا می‌خواهم فردا ساعت ۱۱ در سراسر کشور تجمع کنند."

آقای گوایدو که خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا می‌خواند خواهان استعفای نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا شده است.

گوایدو به ونزوئلا باز‌می‌گردد

بیش از ۵۰ کشور ریاست جمهوری آقای گوایدو را به رسمیت شناخته‌اند.

اما آقای مادورو که حمایت چین، روسیه و کوبا را دارد، خود را رئیس جمهور قانونی ونزوئلا می‌داند.

مشخص نیست که آقای گوایدو که اکنون در کلمبیا به سر می‎برد، چه زمانی و چگونه به کشور باز خواهد گشت و آقای مادرو با چه خواهد کرد.

دادگاه عالی پس از آنکه آقای گوایدو خود را رئیس جمهور دولت موقت خواند، او را ممنوع السفر کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است: "هر تهدید و اقدامی که امنیت آقای گوایدو را هنگام بازگشت به خطر بیاندازد، با واکنش سخت و قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو خواهد شد."

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته است که اگر آسیبی به آقای گوایدو برسد، "تنش را بیشتر می‌کند" و محکومیت بین‌المللی را در پی خواهد داشت.

در مقابل حمایت‌های آمریکا از آقای گوایدو، روسیه گفته است که از هیچ اقدامی برای جلوگیری از مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا فروگذار نخواهد کرد.

روز گذشته والنتینا ماتی وینکو، سخنگوی پارلمان روسیه گفت که کشورش از بابت " تحریکاتی" که بهانه بدست آمریکا برای دخالت در ونزوئلا می‌دهد، بسیار نگران است.

پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به مایک پمپئو همتای آمریکایی خود گفته بود که روسیه آماده مذاکره با آمریکا در مورد بحران ونزوئلاست.

خوان گوایدو که با نامشروع خواندن انتخابات اخیر، دور دوم ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو را غیرقانونی خوانده، خود را رئیس‌جمهوری موقت کشورش می‌داند که موظف است زمام امور را تا هنگام برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید در دست بگیرد.

او رئیس مجلس ملی ونزوئلا است و قانونا بعد از رئیس‌جمهور، شخص دوم هرم قدرت محسوب می‌شود.

ونزوئلا در دو سال اخیر با بحران شدید اقتصادی روبرو بوده و تورم لجام گسیخته در این کشور به کمبود غذا و اقلام ضروری انجامیده است به طوری که بنابر اعلام سازمان ملل متحد، فقط طی دو سه سال گذشته حدود ۳ میلیون نفر از مردم ونزوئلا (۱۰ درصد جمعیت کشور) به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

نیکلاس مادورو که پس از مرگ هوگو چاوز و از سال ۲۰۱۳ رئیس دولت چپ‌گرای ونزوئلا شده از سوی مخالفانش به سوء‌مدیریت، فساد دولتی و نابود کردن اقتصاد متکی بر نفت کشورش متهم شده است.

منبع: بی بی سی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین