کد خبر: ۵۷۸۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲

تازه های لیگ قهرمانان آسیا از نگاه AFC

تارنمای رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای اف سی) در آستانه هفدهمین دوره رقابت های لیگ قهرمانان آسیا به پنج مورد از تازه های این دوره از تورنمنت اشاره کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
ای اف سی روز دوشنبه در گزارش خود نوشت: هفدهمین دوره رقابت های لیگ قهرمانان آسیا از امروز به طور رسمی کار خود را با برگزاری 16 دیدار هیجان انگیز طی 3 روز آغاز خواهد کرد.

در این بین، یک دوجین نام بزرگ در کنار هشت قهرمان پیشین این تورنمنت شانه به شانه نبرد خود را شروع می کنند.

اما در این دوره از رقابت ها نیز مشابه سال های گذشته اتفاقاتی تازه رقم خواهد خورد که در گزارش زیر به 5 مورد آنها اشاره شده است.

1- ستاره هایی که نخستین حضور خود را تجربه می کنند

درست مثل همیشه، بسیاری از استعدادهای تازه وارد، نخستین حضور خود را تجربه می کنند که در بین آنها سه نام بزرگ دیده می شود: «کیسوکه هوندا»، «رضا قوچان نژاد» و «شویا ناکاجیما».
هوندای ژاپنی پس از ماجراجویی بیش از یک دهه ای خود و تجربه حضور در هلند، روسیه، ایتالیا و مکزیک و همچنین حضور در سه جام جهانی، حالا معتبرترین رقابت باشگاهی قاره کهن را هدف گرفته است.

بازیکن 32 ساله ژاپنی با تیم استرالیایی ملبورن ویکتوری با فرمی ایده آل زندگی جدید خود را با طعم لیگ قهرمانان آسیا و با بازی خانگی مقابل دائگو اف سی در روز سه شنبه آغاز خواهد کرد.

در سوی دیگر، مهاجم پیشین تیم ملی ایران که اوایل سال جاری قبرس را به مقصد استرالیا و سیدنی اف سی ترک کرد، پس از سپری کردن عمده دوران فوتبالی خود خارج از آسیا، لیگ قهرمانان را خواهد چشید.

آمار گلزنی تحسین برانگیز در هلند و بلژیک گواهی بر کیفیت فنی مهاجم 32 ساله ایرانی است؛ این در حالی است که قوچان نژاد پس از به ثمر رساندن نخستین گل خود برای سیدنی، حالا قصد دارد تا همین روند را در بازی مقابل قهرمان سال 2012 این تورنمنت یعنی اولسان هیوندای دنبال کند.

و سرانجام نوبت به الدحیل می رسد؛ تیمی که با امضای قرارداد با ناکاجیما کودتایی در فوتبال آسیا به راه انداخت؛ بازیکنی که جام ملت های 2019 آسیا را به دلیل مصدومیت از دست داد اما همچنان خریدی هیجان انگیر برای تیمی محسوب می شود که پیش از این نیز یک دوجین استعداد را در دل خود جای داده بود.

2- نخستین حضور یک تیم مالزیایی در این تورنمنت

باشگاه جوهور دارول تعظیم مالزی با رسیدن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به نخستین نماینده مالزی حاضر در این تورنمنت معتبر بدل شد؛ در واقع، این تیم پس از اینکه در چهار دوره گذشته در مرحله انتخابی از گردونه رقابت ها کنار رفت این بار به طور خودکار جواز حضور را به دست آورد.

این در حالی است که نخستین مشق شب آنها نبردی خارج از خانه با مدافع عنوان قهرمانی یعنی کاشیما آنتلرز ژاپن است.

تیم ژاپنی در دوره گذشته تمام چهار بازی مرحله حذفی خود شامل دور رفت فینال مقابل پرسپولیس را با پیروزی پشت سر گذاشت.

3- نمایندگان قطر آماده برای نبرد

آخرین باری که یک تیم از منطقه غرب آسیا موفق شد تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد به سال 2011 باز می گردد؛ جایی که السد با پیروزی مقابل جونبوک هیوندای موتورز در ضربات پنالتی موفق به فتح عنوان قهرمانی شد.

با این وجود اگرچه از آن زمان هفت سال می گذرد اما آیا نمایندگان متمول و قدرتمند قطری آماده اند تا به قحطی چند ساله خود در فتح عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا و سلطه نمایندگان منطقه شرق پایان دهند؟

از 11 بازیکنی که در فینال جام ملت های 2019 آسیا مقابل ژاپن به میدان رفتند، هفت بازیکن از جمله «اکرم عفیف» با آمار شگفت انگیز 10 پاس گل در آن تورنمنت، در لیگ قهرمانان 2019 آسیا حضور دارد؛ با افزودن با تجربه های فوتبال اسپانیا یعنی ژاوی و گابی و همچنین آقای گل دوره پیشین این تورنمنت یعنی «بغداد بونجاح» به این فهرست، به وضوح می توان دریافت که السد با تیمی آبستن از کیفیت راهی لیگ قهرمانان شده است.

در کنار السد، دیگر تیم قدرتمند قطری یعنی الدحیل دیده می شود؛ تیمی که از برجسته ترین نفراتش می توان به برنده جایزه مرد سال فوتبال آسیا و آقای گل تیم ملی قطر یعنی «المعز علی» اشاره کرد.

این در حالی است که «مهدی بن عطیه» مدافع مراکشی پیشین یوونتوس و ناکاجیمایی که پیشتر به وی اشاره شد در کنار «یوسف العربی» گلزن، خط حمله این تیم را مرگبار و زهرآگین جلوه می دهد.

قرمزهای قطر فصل گذشته موفق شدند رکورد 9 پیروزی متوالی را به نام خود ثبت کنند که البته این رکورد تا جایی فراتر از مرحله یک چهارم استمرار نیافت؛ جایی که آنها با سدی به نام پرسپولیس برخورد کرده و از گردونه رقابت ها کنار رفتند؛ این در حالی است السد با ارائه نماشی برتر در مقایسه با الدحیل راهی نیمه نهایی شد.

و حالا الدحیل فردا رقابت خود را در این دوره با میزبانی از دیگر تیم ایرانی حاضر یعنی استقلال آغاز خواهد کرد و در سوی دیگر، السدی ها باید با سفر به عربستان و مصاف با الاهلی کار خود را شروع کنند.

4- تازه واردهای کره ای

تیم های هیچ کشوری بیشتر از کره جنوبی موفق به فتح عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا نشده اند؛ به عبارت دیگر جونبوک هیوندای موتورز، پوهانگ استیلرز، سئونگنام اف سی و اولسان هیوندای چهار تیم کره ای هستند که جام قهرمانی را با خود به ژاپن برده اند؛ این در حالی است که اف سی سئول نیز در سال 2013 عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرده است.

با وجود بازگشت قهرمان دو دوره لیگ قهرمانان یعنی جونبوک موتورز و همچنین حضور مجدد اولسان؛ جا برای حضور تعدادی از تازه واردهای کره ای به این تورنمنت باز شده است.

دائگو که طی 2 سال گذشته در لیگ دسته دوم کره جنوبی حاضر بود و فصل گذشته را در میانه های جدول رده بندی کِی لیگ به پایان رساند، با برتری مقابل اولسان در رقابت های جام حذفی کره جنوبی در سال 2018 موفق شد تا برای نختسین بار به جمع نخبه های حاضر در لیگ قهرمانان ملحق شود؛ آنها نخستین حضور خود را در این تورنمنت با سفری طولانی به استرالیا و بازی مقابل ملبورن ویکتوری آغاز خواهد کرد.

در سوی دیگر، گئونگنام با داستانی مشابه قرار دارد؛ تیمی که پس از سه سال حضور در لیگ دسته دوم کره جنوبی، سرانجام در سال 2017 راهی کی لیگ شد؛ تیم شهر چانگ وون سال گذشته پس از کسب رتبه دوم لیگ برتر کره جنوبی سایر رقیبان پر نام و نشان تر خود را غافلگیر کرد؛ آنها رقابت خود را در این دوره با دیدار خانگی مقابل شاندونگ لئونگ چین آغاز خواهند کرد.

5- تازه واردهای بین المللی

دور اول رقابت های لیگ قهرمانان آسیا درست مشابه سال های گذشته تعدادی از نام های بزرگ خارج از قاره آسیا را در آغوش می گیرد؛ ستاره هایی که نخستین حضور خود را در بزرگ ترین رقابت باشگاهی آسیا تجربه می کنند.

الهلال عربستان مجموعه خود را با افزودن «سباستین جووینکو» ستاره پیشین تیم یوونتوس و «بافتیمبی گومیس» مهاجم اسبق تیم های لیون، سوانزی و گالاتاسرای تقویت کرده و امیدوار است تا حذف سال گذشته از مرحله گروهی این تورنمنت را جبران کند.

این در حالی است که ستاره های شناخته شده اروپایی در سوپر لیگ چین به وفور یافت می شوند که از جمله آنها می توان به «مروان فلینی» ستاره بلژیکی پیشین تیم منچستریونایتد اشاره کرد؛ بازیکنی که اخیرا به باشگاه شاندونگ لوئنگ ملحق شده ونشان از اراده این تیم برای درخشش در این تورنمنت دارد.

اما به غرب آسیا برویم جایی که «آیاندا پاتوسی» مهاجم آفریقایی سابق تیم کیپ تاون سیتی این کشور از زمان پیوستن به استقلال ایران همواره در فهرست گلزنان بوده یا دست کم نقشی در به ثمر رسیدن گل های این تیم ایفا کرده است.

در این بین نباید از صید بزرگ الدحیل یعنی «مهدی بن عطیه» ستاره مراکشی پیشین یوونتوس نیز غافل شد؛ بازیکنی که بی شک اعتبار این تورنمنت باشگاهی آسیا را تقویت خواهد کرد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین