کد خبر: ۵۷۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۰

ایتالیا در جستجوی نخست‌وزیر تازه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شکست‌های متعدد در عرصه سیاست‌خارجی نخست وزیر ایتالیا را وادار به استعفا کرد. 
رومانو پرودی در حالی که تنها نه ماه از پذیرش پست نخست‌وزیری‌اش می‌گذشت با استعفا خود، رئیس جمهور و مردم ایتالا را متعجب کرد. شکست طرح دولت چپگرای پرودی در سنا آنچنان ذهن وی را به خود درگیر کرد که نخست وزیر ایتالیا رفتن را بر ماندن ترجیح داد. 

رومانو پرودی پس از آن که طرح وی برای تمدید زمان حضور نیروهای ایتالیایی در افغانستان با شکست روبرو شد و از سوی دیگر زمزمه‌های مخالفت با ادامه همکاری نظامی با آمریکا نیز از سوی هواداران هم حزبی‌اش به گوش می‌رسید تصمیم گرفت رئیس جمهور را بار دیگر در کمتر از نه ماه مجبور به پذیرش نخست وزیر دیگری کند. 

چند ساعت پیش از استعفا رومانور پرودی، نمایندگان جناح مخالف پرودی در مجلس سنا به محض اطلاع از عدم رای آوردن طرح وی در حالی که پاها را بر زمین می‌کوبیدند فریاد «استعفا، استعفا» سر دادند. چند ساعت پس از این همهمه در مجلس سنا بود که پرودی استعفا خود را تقدیم رئیس جمهور کشورش کرد. 

رئیس جمهور ایتالیا جیورجیو ناپولتیانو نیز اعلام کرد از روز پنج‌شنبه گفت‌وگو در خصوص تشکیل دولت جدید را آغاز خواهد کرد. یکی از گزینه‌های ناپولتیانو درخواست مجدد از پرودی برای معرفی کابینه جدید است. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که هیچ کدام از جناح‌های راست و چپ علاقه‌ای به برگزاری انتخابات زودرس ندارند. 

دفتر رئیس جمهوری ایتالیا اعلام کرد که رومانو پرودی تا زمان تشکیل دولت جدید همچنان به عنوان نخست‌وزیر این کشور به فعالیت‌ خود ادامه خواهد داد. البته در تاریخ سیاسی ایتالیا، برگزاری انتخابات زودرس برای تعیین نخست وزیر کار چندان عجیبی نیست. پیش از پرودی، سیلویو برلوسکونی نخستین نخست‌وزیر ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم بود که پس از به پایان رساندن دوره پنج ساله حکومت دفتر نخست‌وزیری را ترک کرد.
دولت برلوسکونی از همان ابتدا با مدد از لحن قاطع و استوار وی نوید روزهای ثبات را به مردم ایتالیا داد. این در حالی بود که دولت رومانو پرودی از همان روزهای نخست نتوانست نظر مردم ایتالیا را جلب کند. پرودی در انتخابات سال گذشته میلادی با اختلاف بسیار ناچیزی ائتلاف راست میانه برلوسکونی را شکست داد. 

برلوسکونی که از لحاظ قانونی می‌تواند مجددا به قدرت باز گردد در این خصوص گفت: دولت به شدت در پارلمان شکست خورد.
وی استعفا پرودی را استعفایی سیاسی و قانونی خواند. به عقیده برلوسکونی پرودی خود متوجه ناکارآمدی خود و کابینه‌اش در عرصه سیاست‌خارجی شده بود. 

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان سیاسی ایتالیا بر این باورند که رای منفی سنا به طرح پرودی به هیچ‌وجه به معنای اجباری برای کناره‌گیری پرودی از قدرت نبوده است. این در حالی است که از مدت‌ها پیش ائتلاف انتخاباتی پرودی که شامل بر نه حزب مختلف است دچار دو دستگی و اختلاف شده بود. چندین حزب حاضر در این ائتلاف خواهان خروج سربازان ایتالیایی از افغانستان هستند و از سوی دیگر با تصمیم پرودی مبنی بر ساخت پایگاه نظامی برای آمریکا در شمال ایتالیا نیز مخالفند. هزاران نفر از مردم ایتالیا نیز هفته گذشته با ریختن به خیابان‌ها اعتراض خود به سیاست خارجی پرودی را اعلام کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین