کد خبر: ۵۷۸۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵

650 میلیارد تومان برای احیاء دریاچه ارومیه اختصاص یافت

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: دولت برای احیای دریاچه ارومیه اهتمام جدی داشته تا جایی که 500 میلیارد تومان در گذشته به این امر اختصاص داد و هم‌اکنون نیز 150 میلیارد تومان دیگر به این امر در نظر گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
مسعود تجریشی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامگذاری روز 15 اسفند به نام روز ملی دریاچه ارومیه اظهار کرد: دولت برای احیاء دریاچه ارومیه اهتمام داشته تا جایی که 500 میلیارد تومان در گذشته به این امر اختصاص داد و هم‌اکنون نیز 150 میلیارد تومان دیگر به این امر در نظر گرفته که برای برخی پروژه‌های احیاء که به لحاظ مالی دچار مشکل شده بودند، مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این پروژه‌ها شامل تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز و پروژه‌هایی هستند که دارای پیمانکار بوده و این پیمانکار نیز طلب دارد و بنابراین، این اوراق برای بازپرداخت طلب‌ها در نظر گرفته می‌شود و علاوه بر آن، پروژه‌هایی وجود دارد که منابع مالی برای آنها صرف شده و منتظر تکمیل آنها هستیم تا آب وارد دریاچه شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: از سد سیلوه از دو هفته گذشته آب وارد دریاچه شده و تصفیه‌خانه تبریز و ارومیه نیز اگر به این صورت پیش رود در خرداد و شهریور سال آینده می‌توان فاز مایع آن را افتتاح کرد بنابراین اگر 150 میلیارد تومان اعتبار جدید احیاء دریاچه ارومیه تخصیص داده شود می‌توان گفت که دولت به نسبت 5 سال اخیر در سال 97 دو برابر میانگین سال‌های گذشته، تأمین منابع مالی برای احیاء دریاچه ارومیه صرف کرده است.

وی افزود: بنابراین می‌توان امیدوار بود که دولت از لحاظ مالی با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، مشارکت خود را ادامه دهد.

تجریشی با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون بهترین وضعیت بر دریاچه ارومیه حاکم است گفت: این در حالی است که بارش‌ها چندان تفاوتی با سالیان گذشته نکرده و می‌توان امیدوار به افزایش تراز دریاچه ارومیه بود.

وی با ابراز خرسندی از اینکه رهاسازی‌ها به سمت دریاچه ارومیه بسیار مطلوب بوده است اظهار کرد: خوشبختانه وزارت نیرو رهاسازی‌ها را به خوبی ادامه داده و در گذشته رهاسازی‌ها بسیار دیر انجام شده و به فصل کشت برخورد می‌شد اما امسال از بهمن ماه رهاسازی‌ها آغاز شده و در حال تداوم است و انتظار این است که امسال پروژه‌های ستاد احیاء سر و سامان یابند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به پروژه‌هایی که می‌توان به معیشت و اقتصاد کشاورزان کمک کند افزود: در این رابطه چند کار آغاز شده و سال آینده پیگیری‌های آن بیشتر می‌شود و کمیته امداد و معاونت توسعه روستایی نیز به جمع ستاد احیا ملحق شده و این برنامه‌ها با هماهنگی هم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها عمدتا در گیاهان دارویی از پاییز سال آینده به تعداد 10 نوع گیاه در آذربایجان‌غربی و شرقی نهایی شده و بنابراین امید است تا پس از پایان پروژه‌های سازه‌ای، پروژه‌های مشارکت مردمی و کمک به بهبود معیشت کشاورزان بتواند به حداکثر توان و ظرفیت‌های ملی برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین