کد خبر: ۵۷۸۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
مردم خواهان تعطیلی معدن بوکسیت هستند

شاهوار در انتظار رهایی

مهلت مجوز برداشت از معدن شاهوار اسفند 97 به پایان می رسد و ثانیه ها در گذر و مردم شاهرود چشم به راه پیامی هستند که رهایی همیشگی شاهوار از تیغ تیز معدنکاوی را نوید دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
 اسفند 97 به نیمه رسید و نوبت تمدید چند ساله فعالیت معدن بوکسیت تاش فرارسید. معدنی که بنا بر اعلام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از همان ابتدای کار بسیاری از ملاحظه های زیست محیطی را رعایت نکرده و ادامه کارش نه تنها تهدیدی برای گونه های گیاهی و جانوری است بلکه حیات چند هزار تن از اهالی شاهرود و بسطام را هم با چالش های جدی رو به رو می کند. 

** خسارت ها جبران شدنی نیست 

رئیس شورای شهر شاهرود در گفت و گو با ایرنا، خسارت های وارد شده به شاهوار را غیرقابل جبران دانست و گفت: روزانه 100 تا 150 کامیون از معدن بارگیری می کنند و این یعنی به طور میانگین سالانه 600 هزار تن خاک از شاهوار برداشته می شود که دیگر جایگزینی ندارد. 

حسینعلی سمیعی با بیان اینکه معادل حجم برخی سدهای بزرگ کشور آب در شاهوار ذخیره شده، تصریح کرد: تصاویری وجود دارد که نشان می‌دهد بیل های مکانیکی با خاک همراه با تکه یخ های بزرگ پر می شود و این تهدیدی جدی برای کانون آب ساز منطقه است. 

وی، به نمونه گیری و انجام آزمایش بر روی آب منطقه شاهوار در خرداد امسال نیز اشاره کرد و افزود: نتیجه این آزمایش بیانگر افزایش پنج برابری آلومینیوم و سرب است و وجود بیش از حد آلومینیوم موجب پوکی استخوان، زوال عقل و تولد نوزادان نارس می شود. 

** طرح ارزیابی زیست محیطی بی فایده است 

دبیر جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود هم در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به برگزاری نشست جمعی از موثران و کارشناسان با فرماندار شاهرود برای پیگیری موضوع معدن بوکسیت، یادآور شد: هم اکنون مهمترین مطالبه مردم شاهرود تعطیلی این معدن است. 

امیرحسین ولیان با بیان اینکه شنبه هفته جاری نیز نشستی با حضور نماینده استانداری سمنان و نمایندگان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و صنعت، معدن و تجارت، بدون دعوت از سمن ها در فرمانداری شاهرود برگزار شد، اظهار داشت: با این وجود به محض مطلع شدن از چنین نشستی خود را به فرمانداری رساندیم و خوشبختانه معاون سیاسی و امنیتی فرماندار شاهرود از نمایندگان تشکل های مردمی استقبال کرد. 

وی ادامه داد: بررسی مصوبه های نشست های پیشین نشان می دهد اراده جدی از سوی مسوولان معدن برای انجام تعهدات خود مانند احیاء بخش های تخریب شده و انتقال انباشته ها وجود ندارد. 

دبیر جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود اضافه کرد: متأسفانه بررسی تعهدات معدن بیش از پیش دچار کاغذبازی اداری شده و نهایت دغدغه اداره حفاظت محیط زیست هم تهیه طرح ارزیابی محیط زیستی است در حالی که دریاچه ارومیه و سد گتوند هم طرح ارزیابی داشتند پس چنین طرح هایی تأثیر گذار نخواهند بود. 

ولیان اظهار داشت: می توان طرح هایی با هزینه چند 100 میلیون ریالی تهیه کرده و به تصویب رساند که پیامدهای ناگواری هم داشته باشند. 

** مردم خواهان تعطیلی معدن بوکسیت هستند 

دبیر جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود تاکید کرد: شاهوار منبع تأمین آب شاهرود و بسطام است، با روند کنونی نه تنها این منبع با تهدید جدی رو به رو است بلکه به کانون تولید ریزگرد هم تبدیل می شود و وقت آن رسیده است که مسوولان نگاه جدی به حق حیات مردم داشته باشند. 

ولیان با بیان اینکه آستانه تحمل مردم شاهرود به انتها رسیده، ابراز داشت: مردم خواهان تعطیلی معدن بوکسیت هستند و با هیچ توجیهی نمی توان آن را به تأخیر انداخت، همین روزها ممکن است با تجمع در گوشه ای از شهر حرف خود را به گوش مسوولان برسانند. 

** مدیران کل پای کار نیستند 

فرماندار شاهرود اما در نشست با موثران شاهرودی، از اعمال محدودیت در عرصه فعالیت معدن خبر داد و گفت: از سوی دیگر مقرر شده بود معدن 2 بخش 30 هکتاری را برای انباشت کردن در نظر بگیرد که فقط 35 هکتار از آن انجام شده و نتوانسته کامل به تعهدش عمل کند.

محمد کرم محمدی ادامه داد: موارد دیگری نیز همچون اجرای برنامه احیای محیط‌زیست توسط صنعت، معدن و تجارت و تایید آن توسط ادارات کل منابع طبیعی آبخیزداری و حفاظت محیط‌زیست و همچنین پرهیز از پراکنده‌کاری و انتقال کار به یک‌تخته از کوه باید توسط معدن کاران اجرایی می شده اما به این تعهدات نیز عمل نشده است. 

وی، از مدیران کل این دستگاه ها گله کرد و گفت: این مدیران جدی و به موقع پای کار نمی آیند و آنقدر دیر وارد عمل می شوند که دردی را دوا نمی کند. 

** سرمایه گذار معدن بوکسیت تعهدات را در کمترین زمان اجرایی کند

استاندار سمنان گفت: سرمایه گذار معدن بوکسیت در شاهرود برای ادامه فعالیت تمامی تعهدات خود به ویژه مسایل زیست محیطی را در کمترین زمان ممکن عملیاتی کند.

علیرضا آشناگر روز شنبه 11 اسفندماه جاری در نشست شورای معادن استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: مسئولان دستگاه های اجرایی مجوز فعالیت معدنی که باعث مشکلات زیست محیطی می شود را متوقف کنند، سرمایه گذار معدن بوکسیت در شاهرود برای ادامه فعالیت تمامی تعهدات خود را در کمترین زمان ممکن عملیاتی کند و در صورت اجرایی نشدن تعهدها، ادامه فعالیت معدنی در این منطقه متوقف شود.

وی تاکید کرد: پیوست اجتماعی و ملاحظات زیست محیطی برای ادامه فعالیت معدن بوکسیت در شاهرود ضرورت دارد.

استاندار سمنان گفت: در اعطای مجوز برای فعالیت معادن باید حساس بود و بدون لحاظ کردن مسایل اجتماعی و زیست محیطی از سوی سرمایه گذاران، ادامه فعالیت ها متوقف شود.

وی با بیان اینکه در فعالیت معادن سمنان باید پیش شرط هایی که سرمایه گذاران این بخش تعهد کردند، به معنی واقعی اجرا شود، خاطرنشان کرد: در اعطای مجوز و بهره برداری از معادن استان سمنان پیوست های اجتماعی مدنظر مسئولان قرار گیرد.

چند روزی بیشتر به زمان تمدید پروانه فعالیت این معدن پرچالش نمانده و فرصت مناسبی برای مسئولان استانی است تا در راستای خدمتگزاری شایسته به مردم گام بردارند.

اندک جوهر یک خودکار می تواند حیات را به دامنه بلندترین قله البرز شرقی بازگرداند و یا این کوه حدود چهار هزار متری را در مدتی کوتاه به افسانه ای تبدیل کند؛ گویی که هیچ گاه وجود نداشته است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین