کد خبر: ۵۷۹۰۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
اتصال راه آهن، نه فقط یک راه ارتباطی، بلکه نماد تمدنی بزرگ است

رئیس‌جمهور: مردم دنیا اعتنایی به دیوارها نمی‌کنند، نه دیوار مکزیک بلکه هر دیواری| راه آهن ما ضددیوار است| پل‌ها را می‌سازد و ملت‌ها را به هم متصل می‌کند/اصل باید شایسته‌سالاری باشد، نه جنسیت و نه قومیت

رئیس جمهوری با اشاره به افتتاح راه آهن قزوین - رشت و ضرورت ادامه این خط ریلی به سمت بنادر انزلی و آستارا گفت: اتصال راه آهن فقط یک راه ارتباطی و حمل و نقل نیست بلکه راه آهن، نماد تمدنی بزرگ است که می تواند تمدن های ما را به هم متصل کند./تصمیم داریم برای تمام جنوب از آب خلیج فارس و دریای عمان بوسیله آب شیرین‌کننده‌ها استفاده کنیم/همه کشورهای جنوبی از خلیج فارس استفاده می کنند، آب شیرین می کنند و آنجا نمی گوییم محیط زیست خراب می شود اما برای استفاده از دریای خزر، موضوع محیط زیست مطرح می شود؟
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام حسن روحانی روز پنجشنبه در نشست خبری سفر استانی به گیلان در جمع اصحاب رسانه در رشت افزود: روز گذشته شاهد استقبال گرم و باشکوه مردم لاهیجان و مردم شهرستان های مختلف استان بودیم؛ از همه محبت هایی که مردم در مسیر عبور و مرور ابراز داشتند و شاهد محبت آنان نسبت به خادمان و مسئولان خودشان بودیم، تشکر می کنم. 

وی با اشاره به افتتاح پروژه های مهم در سفر به استان گیلان و ابزار خوشحالی از تحقق این مهم اظهار داشت: در این سفر حدود چهار هزار میلیارد تومان پروژه به اتمام رسید؛ البته سرلوحه این پروژه ها که برای ما بسیار مهم بود، راه آهن قزوین - رشت بود که روز گذشته با حضور نمایندگان و سفیرهایی از دیگر کشورها افتتاح شد. 

رئیس‌جمهور: مردم دنیا اعتنایی به دیوارها نمی‌کنند، نه دیوار مکزیک بلکه هر دیواری| راه آهن ما ضددیوار است| پل‌ها را می‌سازد و ملت‌ها را به هم متصل می‌کند/اصل باید شایسته‌سالاری باشد، نه جنسیت و نه قومیت

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: این راه آهن یکی از راه های بسیار زیبای کشور است که امیدوارم مردم از منظره طبیعی و زیبای این منطقه لذت ببرند که البته برای حمل و نقل بار نیز اهمیت دارد. 

وی با اشاره به راه آهن آستارا - آستارا و افزایش حمل و نقل بار در این مسیر اظهار داشت: راه آهن قزوین - رشت اگر به آستارا متصل شود؛ تحول بزرگی برای ایران و کل منطقه خواهد بود. 

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه افتتاح راه آهن قزوین - رشت یک پیام سیاسی داشت، گفت: در شرایط تحریم که آمریکا همه کشورها را تهدید می کند که با ایران کار نکنید، افتتاح این راه آهن با حضور نمایندگانی از برخی کشورها، نشان داد که مردم دنیا اعتنایی به دیوارها نمی کنند، نه دیوار مکزیک بلکه هر دیواری؛ مردم با آن مخالف هستند. 

رئیس جمهوری ادامه داد: راه آهن ما ضد دیوار است؛ کوه‌ها را می شکافد، پل‌ها را می سازد و ملت ها را به هم متصل می‌کند؛ این راه آهن از خلیج فارس به دریای مدیترانه، شرق اروپا و حتی اقصی نقاط آسیا راه می یابد. 

وی اتصال راه آهن رشت به سمت آستارا را طرح اولویت دار دولت در استان گیلان عنوان و خاطر نشان کرد: یک شاخته از این خط ریلی به سمت بنادر انزلی و کاسپین نیز می رود و وزیر راه قول داده که این راه آهن تا سال 99 افتتاح شود. 

حجت الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افتتاح سایر طرح ها در جریان این سفر بیان داشت: همه طرح هایی که دیروز در زمینه کشاورزی، گردشگری، فرهنگ و صنعت افتتاح شد؛ بسیار جالب توجه و دلگرم کننده بود و معنایش این است که مردم در شرایط تحریم به دنبال سازندگی برای جوانان هستند. 

** حمایت از کشاورزان ادامه و افزایش می یابد 

رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با بیان اینکه حمایت از کشاورزان ادامه می یابد، گفت: حتما دولت حمایت خود را ادامه می دهد؛ در طرح هایی که برای سال آینده پیش رو داریم که بعدها به اطلاع مردم می رسد، حمایت بیشتری هم صورت می گیرد. 

حجت الاسلام روحانی بیان داشت: به حمایت از کشاورزان ادامه می دهیم؛ چای یکی از همان محصولات مهم گیلان است و هیچ نوعی از چای، قابل رقابت با چای ایرانی به لحاظ عطر، رنگ، طعم و خوش گوارایی نیست لذا دولت حتما حمایت خود را ادامه می دهد. 

وی در خصوص ابریشم نیز گفت: در تهران جلسه ای برای برطرف کردن مشکل نوغانداران برگزار شد و مشکلات این حوزه مورد بحث قرار گرفت و تصمیم بر این شد که تشویق مردم، اصلاح نوغان و ارتباط با کشورهای مرتبط مورد اهتمام و بررسی قرار گیرد. 

** مسئله محیط زیست اولویت دولت در همه طرح هاست 

رئیس جمهوری در ادامه سخنانش بیان کرد: مسئله محیط زیست، اولویت دولت در همه طرح هاست ضمن اینکه نباید موضوع خود تحریمی هم در اجرای طرح ها از جمله شیرین سازی آب دریا صورت گیرد. 

حجت الاسلام روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر انتقال آب دریای خزر گفت: این دریاچه بسیار عظیم است و عده ای بر این مبنا اظهارنظر می کنند و تصمیم می گیرند که دریای خزر، حوضچه است و نمی توان از آن بهره برداری کرد. 

وی ادامه داد: آب در کشور یکی از منابع است و یکی از راه ها این است که آب را شیرین کنیم و البته این آب حتی در شمال هم مورد نیاز است؛ همه طرح های محیط زیست اولویت دارد از جمله در سدسازی ها همان قدر محیط زیست اهمیت دارد که در شیرین کردن آب دریا و اکنون در گیلان برای سدهای فراوان، آمادگی هست و باید این موضوع حل شود. 

رئیس جمهوری افزود: اینکه گیلان با این همه باران، آب را از استان دیگر تامین کند قابل قبول نیست؛ این همه آب هست و آب باید در استان مهار شود بر این مبنا تصمیم داریم برای تمام جنوب از آب خلیج فارس و دریای عمان بوسیله آب شیرین‌کننده‌ها استفاده کنیم. 

وی گفت: این آب به فلات مرکزی هم خواهد آمد و بسیاری از فلات مرکزی ما نیازمند آب است؛ توجه داشته باشیم که آب متعلق به کسی نیست بلکه آب متعلق به خداوند و همه ملت ایران است و محیط زیست هم علم و دانش است. 
 
حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: همه کشورهای جنوبی از خلیج فارس استفاده می کنند، آب شیرین می کنند و آنجا نمی گوییم محیط زیست خراب می شود اما برای استفاده از دریای خزر، موضوع محیط زیست مطرح می شود؟ 

وی ادامه داد: موکدا به وزیران دستور داده‌ام مسئله محیط زیست را مراعات کنند و در نهایت سازمان محیط زیست است که باید نظر بدهد؛ اکنون طرح هایی هست برای تالاب انزلی و بقیه تالاب ها که برای ما بسیار حائز اهمیت است و دانشگاه ها دنبال طرحی هستند که تاثیرات و هزینه ها بررسی می شود. 

وی گفت: طرح هایی که اجرا می کنیم؛ باید در همه امور محیط زیست مراعات شود و در عین حال خودتحریمی هم نباید بکنیم؛ آب در شمال و جنوب نعمت خدادادی است و همه ملت ایران برابر و برادرند و باید از آن بهره مند شوند. 

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: نسبت به گیلان، به جد به محیط زیست دستور داده ام که موضوع سدهای مورد نظر را مطالعه و نظر دهند و اگر آن سدها بسته شود، اصلا استان گیلان نیازی به آب از بیرون ندارد. 

** اصل باید شایسته سالاری باشد، نه جنسیت و نه قومیت 

رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص احیاء تالاب انزلی و رفع معضلات زیست محیطی استان به ویژه پسماند بیان داشت: باید برای پسماند که معضل استان های شمالی است، راهکاری اندیشیده شود و در همین ارتباط 300 میلیارد تومان اعتبار رهاورد سفر به گیلان برای ساماندهی این حوزه است ضمن اینکه باید بخش خصوصی در تبدیل پسماند به کود و برق تشویق شود. 

وی ادامه داد: از سوی سازمان محیط زیست طرحی پیشنهاد شده که در بخشی از تالاب انزلی اقدام و در صورت موفقیت، در سراسر تالاب نیز اجرا می شود و در کنار این مهم، اجرای طرح ساماندهی فاضلاب در رودخانه های استان از طرح های مورد پیگیری دولت خواهد بود. 

حجت الاسلام روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه ریزی دولت برای بهره گیری از ظرفیت بانوان در سطوح مدیریتی گفت: این امر از شعارهای دولت تدبیر و امید بوده و همواره بر استفاده از بانوان در سطوح بالای مدیریتی تاکید کرده ام و معتقدم جامعه باید بهره گیری از جوانان را بپذیرد. 

وی با یادآوری سال های نخست پیروزی انقلاب و حضور جوانان در عرصه های مدیریتی افزود: ما نیز در جوانی عهده دار مسئولیت های مختلفی بودیم و باید به روزهای اول انقلاب که جوانان عهده دار مسئولیت در کشور بودند، برگردیم و امور را به جوانان واگذار کنیم. 

رئیس جمهوری با تصریح اینکه لازم است از ظرفیت افراد با تجربه در کنار جوانان هم بهره بگیریم، خاطرنشان کرد: تحول آفرینی و بی باکی، از خصوصیت های جوانان است که باید در کنار مدیران با تجربه قرار گیرند تا در امور موفق باشند؛ همین خلاقیت مدیریت و توانمندی که مردان دارند، بانوان نیز از آن برخوردارند و نباید به این نعمت زنان جوانان و اقوام مختلف ظلم کنیم. 

حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: اصل باید شایسته سالاری باشد نه جنسیت و نه قومیت. 

وی در خصوص بازسازی ورزشگاه های تختی انزلی و سردار جنگل رشت نیز گفت: بر اساس اعلام وزیر ورزش و جوانان، تا پایان دولت دوازدهم همه طرح های ورزشی در دست اقدام به پایان می رسد و به رئیس سازمان برنامه و بودجه هم توصیه شده که در تخصیص بودجه، توجه ویژه ای به بخش ورزش داشته باشد. 

به گزارش ایرنا رئیس جمهوری و شماری از اعضای هیأت دولت از روز گذشته (چهارشنبه) به گیلان آمده اند. راه آهن قزوین - رشت عصر دیروز با حضور حجت الاسلام روحانی افتتاح شد. همچنین شامگاه چهارشنبه با دستور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس، 61 طرح و پروژه زیربنایی و اقتصادی در استان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد. 

نشست شواری اداری گیلان نیز صبح امروز با حضور رئیس جمهوری برگزار شد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین