کد خبر: ۵۷۹۴۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
سفر روحانی به عراق؛ دیداری مهم فراتر از صرف تقویت روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه

اهمیت سفر رئیس‎جمهور به عراق| پیام مهم دیدار روحانی با آیت‌الله سیستانی چه خواهد بود؟

یکی دیگر از جنبه های مهم این سفر، دیدار روحانی با آیت الله سیستانی مرجع تقلید بلندپایه شیعه در عراق خواهد بود. این در حالیست که احمدی‌نژاد به شدت از سوی روحانیون عراقی تحریم شده بود و تمایلی به دیدار با او نداشتند
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- بازدید روحانی از عراق مهم است نه صرفا برای گسترش تجارت میان دو کشور به منظور خنثی‌سازی فشار آمریکا بر اقتصاد ایران بلکه همچنین به دلیل تقویت موقعیت دولت روحانی در داخل کشور. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت "المانیتور" با انتشار گزارشی تحلیلی درباره اهمیت سفر روحانی به عراق می‌نویسد: "روحانی اولین سفر رسمی خود را به عراق انجام خواهد داد. در اواسط ژانویه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سفری پنج روزه به عراق داشت. اکنون روحانی نمی خواهد هواپیمایش در یک پایگاه هوایی و در تاریکی شب فرود آید. در عوض، او با هیئت مهم سیاسی و اقتصادی به عراق خواهد رفت و با شخصیت‌های برجسته سیاسی آن کشور از جمله "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق و همچنین "برهم صالح" رییس جمهوری عراق دیدار رسمی خواهد داشت. او به پاسخ دعوت رسمی دیدار با مقام‌های عراقی واکنش مثبت نشان داده است. روحانی پیشتر با "محمد الحلبوسی" رییس پارلمان عراق در تاریخ 7 مارس در ایران دیدار کرده بود. با این حال، انتظار می رود که او او با نمایندگان پارلمان عراق و تعداد بیشتری از سیاستمداران عراقی در عراق دیدار کند. 

اهمیت سفر روحانی به عراق در چه خواهد بود؟ پیام مهم دیدار روحانی با آیت الله سیستانی چه خواهد بود؟

همراستا با دیدار ظریف پیش‌بینی می‌شود روحانی با "نوری المالکی" نخست‌وزیر سابق عراق و "عادی العامری" از رهبران شبه نظامیان مورد حمایت ایران و "عمار الحکیم" از روحانیون شیعه مورد حمایت ایران نیز دیدار داشته باشد. این سفر برای روحانی بسیار مهم است چه از نظر داخلی چه بین المللی. دولت ترامپ تلاش دارد تا برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و نفوذ منطقه‌ای آن کشور را محدود سازد. یکی از اهداف کلیدی آمریکا برهم زدن روابط تجاری ایران و عراق است که از زمان سقوط صدام در سال 2003 میلادی به این سو با رشد همراه بوده است. ایران اما قصد دارد حجم مبادلات تجاری 12 میلیارد دلاری در سال کنونی را به 20 میلیارد دلار افزایش دهد. 

علیرغم تلاش‌های امریکا برای کارشکنی در روابط میان تهران – بغداد، شواهد نشان می‌دهند که روابط اقتصادی میان دو کشور ادامه دارد. با تضعیف ارزش ریال بر اثر تحریم، صادرات کالاهای ایرانی به عراق افزایش یافته است. یکی از فشارهای اصلی امریکا بر بغداد ایجاد مانع برای واردات گاز و برق مورد نیاز عراق از ایران بوده است. در ماه دسامبر دولت ترامپ به عراق اجازه داد تا به واردات از ایران تا 90 روز دیگر ادامه دهد. عراقی‌ها اما می‌گویند دو سال زمان نیاز دارند تا بتوانند خود را با شرایط امریکا منطبق سازند. به موازات آن، عراق ماه گذشته قرارداد یک ساله واردات برق از ایران را تمدید کرد. دولت عراق نمی‌خواهد نارآمی‌های ناشی از کمبود برق که تابستان گذشته روی داد دوباره در آن کشور تکرار شود. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود تیم روحانی درباره ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در امتداد مرز با عراق مذاکراتی را با مقام‌های عراقی داشته باشند. انتظار می‌رود طرف عراقی نیز از پیشرفت در زمینه گفت و گو پیرامون اختلافات طولانی مدت مرزی و حق آب میان دو کشور نظرات خود را بیان کند".

این سایت در ادامه می‌نویسد: "یکی دیگر از جنبه‌های مهم این سفر، دیدار روحانی با آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید بلندپایه شیعه در عراق خواهد بود. این در حالیست که احمدی‌نژاد به شدت از سوی روحانیون  عراقی تحریم‌شده بود و تمایلی به دیدار با او نداشتند. دیدار روحانی با آیت‌الله سیستانی می‌تواند نشانه‌ای از تقویت روابط دو جانبه ایران و عراق باشد. آیت‌الله سیستانی خواستار حفظ تواززان و تعادل در روابط خارجی عراق است. برای مثال، او فرمان ترامپ برای نگهداشتن نیروهای امریکایی در عراق به منظور رصد فعالیت‌های ایران را محکوم کرده است. او همچنین اشاره کرده که نقش ایران در مبارزه علیه داعش در عراق ستودنی است. البته با این شرط که لطمه‌ای به حاکمیت ملی عراق وارد نسازد". 

"المانیتور" در ادامه می‌افزاید: "دیدار میان روحانی و آیت‌الله سیستانی پیام قدرتمندی به سه مخاطب اصلی خواهد داشت: نخست به رهبران عراق که نشان خواهد داد روحانی از قدرت قابل توجهی برخوردار است و لازم نیست تا آنان لزوما بخواهند با سایر نهادها یا چهره‌های عمدتا نظامی در ایران باب گفت و گو و مصالحه تاکتیکی را باز کنند و می‌توانند این کار را با روحانی به عنوان رییس دولت ایران انجام دهند. دوم پیامی به رهبران ایران خواهد داشت و نشان خواهد که روحانی از سوی یکی از بلندپایه‌ترین و پرنفوذترین مراجع تقلید عراق در کشور کلیدی همسایه (عراق) مورد استقبال قرار گرفته است و سوم پیامی به دولت ترامپ و متحدان عرب آن خواهد داشت مبنی بر این که عراق درهای خود را به روی سایر کشورها از جمله ایران با هدف تامین منافع متقابل و مشترک باز می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد که خاک عراق مورد استفاده از سوی دولت ثالثی برای اقدام علیه ایران قرار گیرد". 

این سایت در پایان می‌نویسد: "این دیدار به نفع وزارت خارجه ایران و وزیر امور خارجه آن کشور که اخیرا پیام استعفایش را نیز منتشر کرده بود خواهد بود. این وزارتخانه درصدد نشان دادن قدرت خود و کسب اختیارات بیشتر است. حتی سردار سلیمانی نیز اخیرا اعلام کرد که ظریف مسئول اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. در نتیجه، دیدار روحانی با مقام‌های عراقی به خصوص آیت‌الله سیستانی می‌تواند باعث تقویت دست دولت در مورد پرونده‌های منطقه‌ای شود". 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
1
6
آمیدواریم حامل پیام خیل عظیم مقلدان آن حضرت ازایران باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
6
دیدار با آیت الله سیستانی که یک مقام ایرانی را اجازه ملاقات داده یعنی تو دهنی به تندروها......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین