کد خبر: ۵۷۹۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲

مخالفان دولت، روابط ایران و عراق را زیر سئوال می‌برند

کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی می‌گوید: روابط خوبی بین ایران و عراق وجود دارد اما مخالفان با اتهام‌زنی به دولت، به دنبال خدشه‌دار کردن این رابطه هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین ضمن انتقاد از مخالفان دولت که رویه تخریب در پیش گرفته اند و با فضاسازی، عملکرد مثبت دولت را زیرسئوال می‌برند، گفت: دولت هرکاری انجام دهد، همواره عده ای با آن مخالفت می کنند و این مخالفت ها در ارتباط با وزارت امورخارجه بیشتر به چشم می خورد. برای مثال گفته می شود وزارت امورخارجه در بخش ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه ضعیف عمل کرده است درحالی که این ادعا واقعیت ندارد.

این تحلیلگر روابط بین الملل افزود: نمونه های زیادی از تعامل ایران با کشورهای همسایه و منطقه وجود دارد. روابط ایران با آذربایجان به انعقاد قراردادی برای همکاری بین ایران، آذربایجان و روسیه انجامید که بخشی از آن خط راه آهن رشت – آستارا خواهد بود، رسیدن به این توافق حدود سه سال زمان برده است و موضوع جدیدی نیست.

تخریب افکار عمومی با انتشار اخبار دروغ
وی بیان کرد: همکاری گازی ایران و ارمنستان و همچنین همکاری ایران، هند و افغانستان برای راه اندازی بندر چابهار نیز یکباره صورت نگرفته است. پشت این تفاهم نامه ها و قراردادها مذاکرات طولانی مدت بوده که منافع آن برای ملت ایران است.

برای مثال با راه اندازی بندر چابهار، علاوه بر اشتغالزایی، حق ترانزیت به ایران پرداخت می شود. در ارتباط با بندر چابهار اخباری با این مضمون منتشر شد که حاکمیت ملی ایران از دست رفته و چابهار به هند سپرده شده است. افرادی که اخبار دروغ را منتشر می کنند درصدد تخریب افکار عمومی هستند.

به گفته بهشتی پور، مخالفان دولت می گویند دولت روی حفظ برجام تمرکز داشته است اما باید به این افراد گفت این رفت و آمدهای سیاسی و مذاکراتی که انجام می شود که ربطی به برجام ندارد.

 سفرهای مقامات ایران به کشورهایی هم چون، روسیه، ژاپن، هند و کره جنوبی و همچنین آمدن مقامات این کشورها به ایران ، آیا همکاری منطقه ای نیست!  در بخش همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز اگرچه به دلیل برخی مشکلات با عربستان، امارت و بحرین تعامل نداریم اما توافق های خوبی با عمان، قطر و کویت صورت گرفته است.

دروغی آشکار در همکاری ایران و عراق
این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با اشاره به سفر رئیس جمهور به عراق و هجمه ای که در ارتباط با همکاری ایران و عراق وجود دارد، گفت: در این زمینه هم اتهام های نادرستی به دولت زده می شود. به طورکلی کشورهای مختلف برای توسعه بازار در کشورهای همسایه خود سرمایه گذاری می کنند. سود حاصل از سرمایه گذاری ایران در عراق به کشور بازمی گردد اما این هجمه را به دولت وارد می کنند که به جای کمک به مردم مستضعف کشور، به عراق کمک می کند.

وی افزود: این دروغی آشکار است زیرا با سرمایه گذاری در عراق برای نیروی متخصص ایرانی شغل ایجاد می شود و این کشور بازار خوبی برای صادرات محصولات ایرانی همچون صنایع لبنی و مصالح ساختمانی است. علاوه بر آن در شرایط حساس فعلی که در جنگ اقتصادی به سر می بریم و تحریم ها هم اقتصاد ایران را نشانه گرفته است، این نوع همکاری ها، زمینه های خوبی برای به حداقل رساندن فشار تحریم ها فراهم می کند. اگر در عراق و سوریه ثبات و امنیت برقرار شود، زمینه های همکاری خوبی برای ایران با این کشورها به وجود می آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین