کد خبر: ۵۷۹۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

ترامپ، گوشه رینگ

رییس‌جمهور آمریکا به دنبال یک بودجه 8.6 میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی مکزیک است که احتمالا باعث یک جدال دیگر در کنگره خواهد شد‌. تحلیلگران و رسانه‌های آمریکایی اقدام دونالد ترامپ برای افزایش بودجه ساخت دیوار مرزی را نشانه‌ای از تلاش او برای به مبارزه طلبیدن دموکرات‌ها ارزیابی می‌کنند که ممکن است باعث تعطیلی دوباره دولت این کشور شود‌.
آفتاب‌‌نیوز :
دونالد ترامپ در چند روز اخیر بودجه پیشنهادی خود را برای سال 2020 ارائه کرد. یکی از بخش‌های مهم لایحه بودجه او ارائه درخواستی به مراتب بالاتر برای ساخت دیوار مرزی بود‌. درخواست 5.7 میلیارد دلاری پیشین منجر به یک بن‌بست شد که نتیجه آن یک تعطیلی موقتی 35 روزه دولت آمریکا بود که طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ این کشور به حساب می‌آید‌. یکی از مقامات ارشد دولت واشنگتن این رقم را تایید کرده که انتظار می‌رود برای ساخت یا جایگزینی 700 مایل دیوار در امتداد مرز آمریکا- مکزیک استفاده شود‌.

بر اساس یک سنت دولت همیشه بودجه سالانه را در اولین دوشنبه ماه فوریه به کنگره ارائه می‌کند، اما امسال به دلیل تعطیلی بیش از یک ماهه دولت، این اقدام با تاخیری چند هفته‌ای همراه شد‌. رسانه‌های آمریکایی مهم‌ترین سرفصل‌های بودجه سال 2020 ایالات متحده را در افزایش شدید هزینه‌های نظامی، کاهش شدید هزینه‌های داخلی، موضوع دیوار مرزی، طرح بیمه‌ای و درمانی اوباماکر و کاهش بودجه برخی رسانه‌ها همچون PBS و NPR دانسته‌اند‌.

ترامپ، گوشه رینگ

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با بیان اینکه ترامپ در بودجه سال 2020 خود خواستار پول‌های بیشتری برای ساخت دیوار در مرز مکزیک شده، افزود: به طور قطع این درخواست همچون دوره قبل با مقاومت دموکرات‌ها روبه‌رو می‌شود‌. پیش از این رویترز گزارش داده بود که این بودجه برای ساخت دیوار مرزی به شکل پنج میلیارد دلار از بودجه وزارت امنیت کشور و 3.6 میلیارد دلار از بودجه ساخت و ساز نظامی پنتاگون گرفته می‌شود‌. براساس گزارش‌ها این درخواست بودجه همچنین شامل 3.6 میلیون دلار بودجه ساخت و ساز نظامی است که به تامین مالی پروژه‌های مرتبط با ساخت این دیوار مرزی کمک می‌کند‌. علاوه بر بودجه دیوار مرزی پیشنهاد ترامپ خواستار استخدام 2800 نیروی مجری قانون و دیگر پرسنل اضافی برای تقویت مرز و 100 تیم قضاوت در پرونده‌های مهاجرت است‌. این درخواست بودجه ترامپ احتمالا با مخالفت شدید در مجلس نمایندگان که تحت کنترل دموکرات‌ها قرار دارد، مواجه خواهد شد‌.

**شکست قانونی در انتظار ترامپ
نانسی پلوسی و چارلز شومر، رهبران کنگره‌ای حزب دموکرات در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این درخواست بودجه رییس‌جمهور برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک هشدار دادند که یک شکست قانونی دیگر در انتظار ترامپ است‌. در این بیانیه آمده است: دونالد ترامپ هنگامی که به صورت کاملا بی‌پروا باعث تعطیلی دولت شد تا به دیوار پرهزینه و غیرموثرش برسد به میلیون‌ها آمریکایی لطمه وارد کرد و باعث یک آشوب گسترده شد آن هم برای دیواری که وعده داده بود هزینه آن را مکزیک پرداخت می‌کند‌.

آنها اضافه کردند کنگره بودجه قبلی ترامپ درخصوص ساخت این دیوار را رد کرده و او مجبور شد شکست را بپذیرد و فعالیت دولت را مجددا از سر بگیرد‌. اگر ترامپ تلاش دارد مجددا این اقدام را انجام دهد با نتیجه مشابهی مواجه خواهد شد و ما امیدواریم که ترامپ از اتفاق قبلی درس گرفته باشد‌. کنگره باید تا اول اکتبر سال جاری میلادی بودجه سال مالی 2020 را تایید کند چرا که در غیر این صورت این بودجه ممکن است مشمول مرور زمان شده و دولت مجددا تعطیل شود‌.

در همین حال لری کوتلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید تایید کرد: این درخواست بودجه جدید احتمالا به معنای یک جدال جدید در کنگره بر سر بودجه دیوار مرزی با مکزیک است، اما باید بگویم که کل مساله این دیوار و امنیت مرزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌. او اضافه کرد: ما باید با یکدیگر متحد بمانیم و سیاست سازنده‌تری در زمینه مهاجرت اتخاذ کنیم‌. ترامپ قرار است پای دیوار مرزی‌اش بایستد و از موضوع امنیت مرزی دفاع کند و به نظر من این مساله کاملا لازم و ضروری است‌. کوتلو همچنین ابراز خوش‌بینی کرد که رشد اقتصادی آمریکا در سال 2019 میلادی و پس از آن از سه درصد فراتر خواهد رفت‌. این در حالی است که فدرال‌رزرو میزان رشد را کمتر از این میزان برآورد کرد‌.

**هراس از تعطیلی دوباره دولت
ساخت دیوار در مرز با مکزیک در روزهای پایانی 2018 به یک چالش بزرگ سیاسی در داخل آمریکا تبدیل شد و طولانی‌ترین تعطیلی دولت این کشور را رقم زد‌. اختلاف نظر دموکرات‌ها با ترامپ باعث شد لایحه بودجه مورد نظر دولت تایید نشود و نزدیک به یک میلیون نفر از کارکنان دستگاه‌های دولتی ایالات متحده به علت نبود بودجه به مرخصی اجباری بروند‌. اکنون برخی رسانه‌ها اقدام ترامپ در زمینه افزایش بودجه دیوار مرزی در کنار درخواست برای کاهش بودجه برخی سازمان‌ها را نوعی لجبازی می‌دانند که ممکن است باعث تشدید اختلاف‌ها و تعطیلی دوباره ادارات و سازمان‌های دولتی این کشور شود‌.

پولیتیکو در گزارشی درخواست ترامپ برای کاهش بودجه برخی نهادهای آمریکایی را عاملی برای تعطیلی دوباره بخش‌هایی از دولت ارزیابی کرد‌. بنا بر این گزارش، بودجه پیشنهادی ترامپ همه امیدها برای دستیابی به یک توافق جامع را از بین برد و هراس‌های تازه‌ای را در زمینه تشدید اختلاف‌ها پدید آورد‌. وی در طرح خود از کاهش تا 5 درصدی بودجه نهادهای غیرنظامی نسبت به سال 2019 خبر داد در حالی که از ترفندهایی برای افزایش بودجه نظامی استفاده کرد‌. این گزارش چالشی‌ترین بخش بودجه را درخواست بیش از هشت میلیارد دلاری او برای تکمیل دیوار مرزی توصیف کرد که ممکن است موجب تنش او با قانونگذاران و افزایش احتمال تعطیلی دوباره دولت در پایان سپتامبر 2019 شود‌.

روزنامه واشنگتن‌پست هم در این زمینه نوشت بودجه جدید دیوار مرزی عرصه جدیدی از تقابل را در کنگره ایجاد می‌کند، چراکه دولت می‌گوید به دنبال ساخت دیوار در بخش‌های بیشتری از مرز با مکزیک است‌. او سعی دارد پنج میلیارد دلار از این بودجه را از بخش امنیت داخلی تامین کند و 3.6 میلیارد دلار باقی مانده را نیز از بودجه ساخت و ساز در وزارت دفاع به دیوار اختصاص دهد‌. به نوشته این روزنامه، چهره‌های برجسته دموکرات بر این باورند اینکه ترامپ به دنبال پول بیشتر برای ساخت دیوار است نشان می‌دهد او آنها را به مبارزه طلبیده و بر این باور است که افکار عمومی هم با او همراهی می‌کند‌.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده اعتقاد دارد: ترامپ در دسامبر گذشته باعث تعطیلی دولت شد. قانونگذاران این بار هم آماده هستند تا مانع درخواست وی شوند و در مقابل وی بار دیگر می‌ایستند‌. او تاکید کرد ما امیدواریم ترامپ درسش را یاد گرفته باشد‌. پلوسی و دیگر نمایندگان دموکرات تاکید می‌کنند این بودجه‌ها باید در پروژه‌هایی بهتر و کارآمدتر همچون آموزش و توسعه مشاغل مورد استفاده قرار گیرد‌.

**آغاز رقابت انتخاباتی 2020
بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های آمریکایی بر این باورند که این اقدام دونالد ترامپ در واقع آغاز پیش از موعد رقابت‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 است، چراکه او از هم‌اکنون مشغول تبلیغ و کار روی شعار «دیوار را تمام کن» است‌. به نوشته رویترز، در سال 2016 هم یکی از شعارهای اولیه کمپین ترامپ ساخت این دیوار مرزی بود و اکنون او تامین امنیت از طریق اتمام این دیوار را مهم‌ترین وعده، وظیفه و موفقیت خود برای مردم آمریکا تبلیغ می‌کند‌. به نظر می‌رسد تهدیدسازی و ناامن نشان دادن اوضاع برای جلب حمایت افکار عمومی هم آغاز شده است‌.

به نوشته پولیتیکو ترامپ مدعی شده که این میزان بودجه را جهت اتمام ساخت دیوار مرزی قبل از برگزاری انتخابات نیاز دارد‌. با این حال طبق گزارش نیویورک‌تایمز به احتمال زیاد بخش‌های عمده‌ای از این بودجه پیشنهادی در کنگره‌ای که اکنون در کنترل دموکرات‌هاست به بن‌بست بخورد و همان سرنوشتی را پیدا ‌کند که بسیاری از طرح‌های پیشین دولت در کنگره پیشین (جمهوریخواه) با آن روبه‌رو شد‌.

**رکود در کمین اقتصاد آمریکا
این در حالی است که با انتشار آمارهای جدید از کاهش اشتغالزایی و ریزش بازار سهام، نگرانی از رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی افزایش یافته است‌. به نوشته دیلی‌تلگراف، مدل‌سنجی بانک یو بی اس از اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد به دلیل کاهش شدید مخارج خانوار بر کالاهای با دوام نظیر خودرو، لوازم منزل و آشپزخانه، شانس وقوع رکود در این کشور از 37 درصد در دسامبر 2018 به 73 درصد در فوریه 2019 رسیده است‌.

مخارج خانوارهای آمریکایی اصلی‌ترین محرک رشد اقتصادی آمریکاست که حدود 17 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد‌. وقوع رکود در آمریکا نه تنها این کشور که اقتصاد جهانی را شدیدا تهدید می‌کند مخصوصا حالا که رشد اقتصادی بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان نظیر چین، آلمان، ژاپن، فرانسه و انگلیس کاهش یافته است‌.

دیان سونک، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه گرنت تورنتون گفت: در زمانی که اعتصاب معلم‌ها و تعطیلی دولت بر درآمد کارمندان تاثیر گذاشته بود، مشکلات ناشی از کاهش رشد اقتصاد جهانی نیز بر اقتصاد آمریکا فشار آورده است و اکنون سوال‌هایی در خصوص توانایی اقتصاد کشور برای مقاومت در برابر این فشار مطرح است‌.

طبق مدل‌سنجی بانک مرکزی آمریکا، نرخ رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سه ماهه نخست سال 2019 به جای 2.17 درصد تنها معادل1.08 درصد خواهد بود‌. نشانه‌هایی از آغاز ورود اقتصاد آمریکا به رکود، سیاستمداران بانک مرکزی آمریکا را وادار کرده است تا از سیاست خود در خصوص افزایش نرخ بهره عقب نشینی کنند‌. با این حال برخی کارشناسان هنوز نسبت به آینده امیدوار هستند‌. جوزف لا ورگنا، کارشناس اقتصادی در موسسه «ناتیکسیس» گفت: فکر نمی‌کنم در افق پیش‌رو، وقوع رکود محتمل باشد‌. با توجه به تضعیف فضای کلان در عرصه جهانی، این کاهش رشد نمی‌تواند خیلی نگران‌کننده باشد‌.

منبع: روزنامه جهان صنعت


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین