کد خبر: ۵۸۰۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲

روادید بین ایران و عراق رسما رایگان اعلام شد

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در بیانیه ای مشترک پس از مذاکرات هیات های دو کشور در جریان سفر دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی، رایگان شدن روادید بین دو کشور را تایید و اعلام کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
در این بیانیه مشترک که نسخه ای از آن در اختیار خبرنگار ایرنا در بغداد قرار گرفت، آمده است: 'دو کشور ضمن بررسی راهکارهای تسهیل اعطای روادید به اتباع دو کشور در زمینه گردشگردی، زیارت، تجارت، گردشگری سلامت و زیارت اربعین، برای تسهیل اعطای روادید به فعالان اقتصادی دو کشور توافق کردند'.

براساس این بیانیه، 'در همین چارچوب طرف ایرانی لغو هزینه صدور روادید برای مسافران عراقی عازم کشور ایران را از تاریخ 12فروردین ماه 98 اعمال می کند و همزمان طرف عراقی نیز به صورت متقابل این اقدام را انجام می دهد'.

بیانیه افزوده است که در خصوص اروند رود - شط العرب دو طرف بر اراده جدی خود مبنی بر اجرای توافقنامه 1976 الجزایر به شکل دقیق و با حسن نیت تاکید کردند.

طبق بیانیه، ایران و عراق تصمیم گرفتند عملیات مشترک لایروبی اروندرود - شط العرب را با هدف احیای کانال اصلی کشتی رانی در این رودخانه مطابق با توافقنامه 1975 آغاز کنند.

توافق در زمینه های همچون نفت، تجارت، حمل و نقل، خط آهن شلمچه به بصره از دیگر توافقات صورت گرفته بین دو کشور است که در این بیانیه مشترک به آن اشاره شده است. 

در این بیانیه، عراق از نقش جمهوری اسلامی ایران در جنگ با تروریسم تقدیر کرده و جمهوری اسلامی ایران نیز بر ادامه حمایت های خود از ثبات و امنیت و روند دموکراتیک در عراق و مشارکت در بازسازی این کشور تاکید کرده است.

بیانیه همچنین عزم رهبران دو کشور برای گسترش همکاری ها در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی، بهداشت را خاطرنشان کرده است. 

دفتر نخست وزیری عراق نیز همزمان با انتشار این بیانیه مشترک، جزییات مربوط به توافقات انجام شده در مذاکرات مربوط به سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق را اعلام کرد. 

متن کامل بیانیه مشترک ایران و عراق: 
بر اساس دعوت رسمی، عراق میزبان جناب آقای دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات بلندپایه همراه ایشان بود. این سفر که در تاریخ 20 / 12/ 1397 (11 / 3/ 2019) آغاز شد. سه روز به طول انجامید. استقبال گرم عراق از جناب آقای دکتر روحانی نشان دهنده عمق روابط صمیمانه دو کشور بوده و نقطه عطفی برای ایجاد همکاری راهبردی میان دو کشور و توسعه روابط بین دو ملت و دو کشور برادر در همه زمینه ها بر اساس همکاری عمیق و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر به شمار می آید. 

عراق با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که برای مبارزه با تروریسم به ارائه کمک های لجستیک و مشاوره ای به عراق مبادرت ورزید و در کنار این کشور علیه تروریسم ایستاد. از موضع جمهوری اسلامی در کمک به عراق برای مبارزه با تروریسم قدردانی کرد. طرف ایرانی تصمیم عراق مبنی بر این که در تحریم ها علیه ایران همراه نخواهد بود را مورد تقدیر قرار داد. همچنین طرف ایرانی بر موضع ثابت خود مبنی بر حمایت از فرایند سیاسی درعراق که با مشارکت همه مردم این کشور تبلور یافته است و نیز حمایت از تمامیت ارضی حاکمیت ملیی و همه اقدامات این کشور برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

دو طرف گفتگوهای مهمی را در فضای برادرانه، دوستانه و سازنده برگزار کردند و علاقمندی خود را برای توسعه روابط سیاسی امنیتی اقتصادی بهداشتی تجاری فرهنگی علمی فناوری و غیره ابراز داشتند. دو طرف همچنین ضمن یادآوری عمق پیوندهای تاریخی مردمی فرهنگی دینی و جغرافیایی میان ایران و عراق بر نزدیکی فرهنگی و تمدنی دو کشور تاکید کردندو علاوه بر این دو طرف نقش دانشگاه ها و مراکز فرهنگی علمی فنی و دانشگاهی را در این راستا مورد اشاره قراردادند. 

همچنین طرف ایرانی اعلام کرد تا تجارب علمی، پژوهشی و فناوری خود را در اختیار طرف عراقی قرار دهد و متقابلا طرف عراقی آمادگی خود را برای توسعه ظرفیت های علمی و تجربه بین دو کشور اعلام کرد. 


ایرنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین