کد خبر: ۵۸۰۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷

نوبخت: مشکلات مناطق آزاد در کارگروه ویژه مورد بررسی قرار می گیرد

معاون رئیس جمهور گفت: مشکلات مناطق آزاد در کارگروه ویژه مورد بررسی قرار می گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد باقر نوبخت معاون عصر شنبه در جلسه بررسی مشکلات و موانع پیش روی فعالان و سرمایه گذاران و کارآفرینان جزیره کیش گفت: واژه آزاد در نام گذاری مناطق آزاد وجود دارد ولی با تعریف و تصویب برخی قوانین احساس می‌شود منطقه آزاد نیستند.

وی عنوان کرد: از زمان تحویل دولت در سال ۹۲ هدف و قصد ما تحول در فضایی سرمایه گذاری کشور بود و زمانی که دولت را تحویل گرفتیم در تحریم بودیم، ولی به مردم قول داده بودیم که شرایط اقتصادی بهبود می‌یابد و ایستادیم و کار کردیم.

نوبخت افزود: اینکه امروز تصمیمات سخت و بعضاً مغایر گرفته می‌شود ناشی از وضعیت تحمیل شده از تحریم هاست. طی پنج سال گذشته به تعهدات مان عمل کردیم تا جایی که در اولین سال تشکیل دولت قیمت ارز به حد مطلوبی کنترل و حتی تنزل در قیمت ارز داشتیم. در سال ۹۴ و ۹۳ حتی یک سنت دلار وارد نمی‌کردیم شرایط کشور در حوزه اقتصادی آرام و ساکن بود.

وی ادامه داد: در آغاز سال ۹۷ تورم همواره رو به پایین بود و رشد اقتصادی قابل توجه داشتیم، طی ۶ سال کار دولت رشد منفی ۷ در اقتصاد را به رشد بالای ۴ رساندیم تورم را تک رقمی کردیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: رشد اقتصادی ایران در بین کشورهای صادر کننده نفت رشد قابل ملاحظه‌ای داشت، تا جایی که تورم تک رقمی شد و حتی رشد اقتصادی ۲ رقمی را تجربه کردیمو در سال ۲۰۱۷ بانک جهانی رشد اقتصادی ایران را بهترین کشور در بین صادرکنندگان نفت اعلام کرد. با تمام این تفاسیر تیم‌های مذاکره کننده در حوزه دیپلماسی خارجی در تقابلی سخت از حقوق ملت دفاع کردند تا برجام را به نتیجه برسانند.

به گفته نوبخت، بماند که یک سری برجام را موفق نمی‌دانند و نفی کردند ولی بدانید برجام نتایج و ثمرات بزرگی داشت و به نفع کشور شد.

نوبخت گفت: بعد از برجام مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف جهت سرمایه گذاری و مذاکره صف بسته بودند تا جایی که وزرا و نخست وزیران و رئوسای مجالس و رئیس جمهورها جهت دیدار و مذاکره اعلام آمادگی می‌کردند.

وی خطاب به سرمایه گذاران کیش گقت: این ارزش افزوده ایجاد شده موجود در کیش به دست شما رقم خورده و قابل تکریم و تعظیم است. چه کسی گفته باید درب مناطق آزاد بسته شود، آنچه که باید بسته شود و برچیده شود شرایط فعلی است و برداشتن موانع و مشکلات است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه مناطق آزاد را قبول داریم و از آن صیانت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: شرایط حاکم باعث شده که امروز مصوبات مغایر با قوانین مناطق آزاد صادر شود. قطعاً تیم اقتصادی دولت موافق مناطق آزاد است و کشور از این ارزش افزوده در مناطق آزاد بهره برده و باید از این خدمت و سرمایه گذاری ها حمایت کند.

وی ابرازداشت: امروز مشکلات دنیا را این رئیس روان پریش امریکا رقم می‌زند و به عنوان یک پدیده در دنیا معرفی شده است، اگر کسی موافق مذاکره با امریکا است بداند این آدم قابل مذاکره و قابل اطمینان نیست. امروز تعامل سازنده با جهان را شرط توسعه میدانیم. ولی با شرایطی برخورد کردایم که ما مقصر نیستیم.

نوبخت تصریح کرد: طی یک سال گذشته با متغیرهای مواجه بوده‌ایم متغیر برون زا موجبات متغیرها درون زا را باعث شد. با برخی تصمیمات گرفته شده موافق نیستیم. امروز مقاومت اراده‌ها لازم است شرایط ما شرایط ملی است و مقاومت اراده‌ها را می‌طلبیم.

وی عنوان کرد: در تبصره ۱۸ مبلغ ۶۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان برای تولید در همه زمینه‌ها دیده‌ایم مسئولیت این پول در اختیار ماست کمک خواهیم کرد تا از این امکان مناطق آزاد بهره ببرند.

نوبخت افزود: رنجوری سرزمین اصلی شما را تحت تأثیر قرارداده باید امکانات و تسهیلات هم یکسان برای شما دیده شود، استفاده از منابع صندوق‌ها هم قابل وصول است تا بتوانیم کمکی مناسب جهت چرخش کار و سرمایه‌های شما ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رفع مشکلات شما رفع مشکل کشور است. قول می‌دهم این شرایط ادامه نخواهد داشت و برچیده خواهد شد ما از این گردنه عبور خواهیم کرد و موانع براشته خواهد شد.

وی افزود: در اقتصاد مقاومتی بر استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد توسط مقام معظم رهبری تاکید شده است.

در ابتدای جلسه دکتر مظفری مدیرعامل کیش ضمن برشمردن مشکلات و شرایط سخت اقتصادی حاکم گفت بسیاری از مصوبات و قوانین مغایر با منافع ملی و حرکت رو رشد و حمایتی اعلام شده از سرمایه‌های کشور است.

مظفری افزود: متأسفانه به کیش نگاه بخشی می‌شود که این نگاه برای چنین منطقه‌ای ممتاز درست نبوده و اشکلاتی ایجاد نموده که مغایر با منافع ملی و مردمی است.

دکتر سعیدی معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش گفت، متأسفانه دادن برخی بخش نامه‌های غیر ضرور و مغایر ما را با مشکل مواجه می‌کند و ماه‌ها طول می‌کشد تا آن را خنثا بکنیم.

وی گفت: شرایط امروز ما شرایط جنگی است ولی رفتارهای ما رفتار متناسب با شرایط جنگ اقتصادی نیست. تقاضا داریم تا بخشی از جرایم بانکی سرمایه گزاران بزرگ کیش بخشیده شود.

وی گفت: با سرمایه گذاران قراردادهای اجتماعی و حقوقی و اخلاقی می‌بندیم ولی یک مصوبه نامناسب همه زحمات و تافته‌های ما را به یغما می‌برد و مشکل می‌آفریند. مصوبه غیر اصولی ثبت سفارش در مناطق آزاد نمونه آنهاست. دادن امتیازی و بهانه بدست دشمن تا تمام اقدامات اقتصادی ما را رصد و حسابرسی بکند.

وی افزود: در اقتصاد به موفقیت نخواهیم رسید مگر با ایجاد انگیزه در سرمایه گذار، و کیش را با تغییر قوانین و اجرایی قوانین مصوب سال ۷۲ می‌توانیم هاب اقتصادی کشور تبدیل بکنیم.

مهر 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین