کد خبر: ۵۸۱۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

انحصار واردات گندم و ذرت در دست یک نفر!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: متاسفانه واردات برخی از کالاهای اساسی و اقلامی چون گندم و ذرت که می‌تواند در سفره مردم نقش آفرین باشد دست مافیا بوده یعنی تنها یک نفر می تواند گندم یا ذرت به کشور وارد کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به کاهش ارزش پول ملی طی یک سال گذشته، گفت: متاسفانه کاهش ارزش پول ملی به نوسانات بازار ارز وابسته شده است، در حالی که ایران می‌تواند کشوری  باشد که از  توانمندی های داخلی خود به ویژه  در حوزه صادرات غیر نفتی همانند پتروشیمی که به وفور در کشور تولید شده و  ارزآوری خوبی داشته استفاده کرده و پشتوانه ارزی را افزایش دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با افزایش پشتوانه ارزی در کشور قطعاً ارزش پول کشور افزایش می‌یابد، افزود: یکی از دلایل کاهش ارزش پول ملی این بوده که اکنون ارز داخل کشور را به عناوین مختلف برای واردات کالاهایی که غیر ضرور بوده از کشور خارج می شود و از سوی دیگر اگر بتوان به دلیل تحریم های ناجوانمردانه نفتی صادر کرد  نمی‌توان ارز را وارد کشور کرد.

کشورهایی که با ایران مراوده نفتی دارند، به جای ارز کالای بُنجل می دهند

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که با ایران مراوده نفتی دارند، به جای ارز کالای بُنجل و نامناسب در ازای پول نفت می دهند، ادامه داد: تمام این موارد سبب شده ارزش پول ملی کشور کاهش یابد و اگر دولت به دنبال این بوده که ارزش پول ملی افزایش یابد، باید فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، تکیه بر توان داخلی و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخل را عملیاتی کند، نه اینکه تعرفه این کالاها را افزایش دهد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: باید جلوی قاچاق کالا یعنی واردات کالاهای قاچاق و خروج اقلام به صورت قاچاق گرفته شود،  چراکه دلیل نابسامانی در بازار گوشت این بوده که دام های زنده از کشور خارج می شود.

خوراک دام و طیور به موقع به دامداران و مرغداران ارائه نمی‌شود

وی با بیان اینکه خوراک دام و طیور به موقع به دامداران و مرغداران ارائه نمی‌شود، افزود: این موضوع سبب افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ شده و متاسفانه واردات برخی از کالاهای اساسی و اقلامی چون گندم و ذرت که می‌تواند در سفره مردم نقش آفرین باشد دست مافیا بوده یعنی تنها یک نفر می تواند گندم یا ذرت به کشور وارد کند که این موضوع سبب شده فشارها بیشتر شود.

دامدار نمی‌تواند حتی یک چهارم از میزان دام گذشته خود را خریداری کند

موسوی لارگانی، ادامه داد:  اگر به موقع خوراک دام را به دامدار رسانده بودند، محال بود که بسیاری از دامداران که دام خود را بفروشند، اما متاسفانه ده ها دامدار، دام خود را با قیمت پایین فروخته اند و خریداران نیز دام ها را  به صورت قاچاق از کشور خارج کرده اند و در حال حاضر همان دامدار باید به پیشه دامداری خود ادامه دهد، اما نمی‌تواند حتی یک چهارم  از میزان دام گذشته را به دلیل افزایش سرسام آور قیمت ها خریداری کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید برنامه ریزی صحیح در بخش صادرات واردات صورت گیرد، چراکه اگر جلوی قاچاق کالا در کشور گرفته شود، ارزش پول ملی می تواند جهشی مثبت داشته باشد.

منبع: خانه ملت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین