کد خبر: ۵۸۲۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

چه بر سر پروازهای چارتری آمد؟

ممنوعیت فروش بلیت به صورت چارتری جز برای سفر به کیش، قشم و مناطق نفت‌خیز در اواخر سال ۱۳۹۷ کلید خورد و هرچند در روزهای پایانی سال با متخلفان به صورت کج‌دار و مریز برخورد شد و بعضاً شاهد انجام برخی پروازها به صورت چارتری بودیم، اما به نظر می‌رسد در سال جاری باید شاهد برخورد جدی‌تر با شرکت‌های متخلف هواپیمایی بود.
آفتاب‌‌نیوز :
۲۵ آذرماه سال ۱۳۹۷ بود که سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که وزیر راه و شهرسازی در جلسه این فراکسیون تاکید کرده پرواز چارتر خلاف قانون است و باید با پروازهای چارتری برخورد کرد، مگر برای کسی که مسافر خاص داشته باشد. این موضوع ممنوعیت پروازهای چارتری را در بهمن‌ماه کلید زد تا به صورت رسمی و قانونی با شرکت‌های هواپیمایی که در چارچوب تعریف شده فعالیت نمی‌کنند، برخورد شود.

اتمام حجت وزیر راه

پس از حرف و حدیث‌های فراوان پیش آمده پیرامون ممنوعیت فروش بلیت پروازهای چارتری، وزیر راه و شهرسازی در بهمن‌ماه در حاشیه آغاز عملیات اجرایی زیرساخت‌های شهر پردیس در جمع خبرنگاران از ممنوعیت فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری خبر داد و تصریح کرد که فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می‌کند. محمد اسلامی همچنین به صراحت اعلام کرد که اگر باوجود تذکر ارائه شده به برخی ایرلاین‌ها برای قطع فروش بلیت چارتری، این روند ادامه یابد، مجوز پرواز در آن مسیر برای ایرلاین مربوطه لغو خواهد شد.

پس از آن سازمان هم سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ بخشنامه الزام شرکت‌های هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی از اول بهمن ماه خبر داد و اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی، مجاز به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر نیستند و ارائه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد.

در این بیانیه آمده بود که در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مبنی بر فروش بلیت پروازهای چارتری به صورت سیستمی و با توجه به پایش بازار و بررسی‌های صورت گرفته، پیش از این بعضاً شاهد فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری بوده‌ایم که این امر مغایر با بخشنامه‌های ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری است و بر همین اساس سازمان هواپیمایی در ابلاغی تمامی شرکت‌های هواپیمایی را ملزم کرد از بهمن ماه جاری در کلیه مسیرها فروش خود را به صورت سیستمی عرضه کرده و مقررات تغییر و ابطال را اعمال کنند و در هنگام فروش بلیت به مسافران اطلاع رسانی لازم را انجام دهند. بر اساس این بخشنامه، انجام پروازهای چارتری در قالب بسته‌های سفر و ترکیب هتل و پرواز منحصراً در مسیرهای گردشگری با رعایت مقررات، مستلزم اخذ مجوز پرواز چارتری از سازمان خواهد بود.

سازمان هواپیمایی همچنین اعلام کرد که در صورت گزارش و مشاهده عدول از مقررات ابلاغی این سازمان جهت جلوگیری از ایجاد بی نظمی در فضای کسب و کار حمل و نقل هوایی و صیانت از حقوق مسافران در خصوص ارائه مجوزهای جدید و یا تعدیل مجوز پروازهای قبلی شرکت‌ها تجدید نظر خواهد کرد و با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

نمی‌توان پروازهای چارتری را کامل قطع کرد؟

اما این پایان کار نبود و علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی در حاشیه مراسم ویژه گرامیداشت سالروز ورود امام خمینی (ره) در فرودگاه مهرآباد در مورد این‌که فروش بلیت پروازها به صورت چارتری تخلف است، تصریح کرد که نمی‌توان شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کرد، چراکه ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند اما مسیرهای کیش، قشم و مناطق نفت‌خیز از پروازهای چارتری جدا می‌شوند.

وی همچنین در پاسخ به صحبت‌های مطرح شده توسط وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می‌کند، اظهار کرد که اصولاً نمی‌توانیم شبکه چارتری را به طور کامل قطع کنیم و بخشی از مسافرت‌ها به صورت گردشگری انجام می‌شود که باید به صورت چارتری باقی بماند و این مساله در دنیا تعریف شده است.

سرپیچی برخی شرکت‌های هواپیمایی

نکته قابل تأمل اینکه با وجود اظهارات صریح وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی، کماکان شاهد فروش بلیت هواپیما تحت عنوان غیرقابل کنسل و در قالب غیر از بسته سفر در مسیرهایی جز کیش، قشم و مناطق نفتی هستیم؛ مسأله‌ای که بارها بر تخلف بودن آن طی روزهای اخیر تاکید شده است.

بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده، فروش بلیت به صورت چارتری به جز کیش، قشم و مناطق نفتی آن هم در قالب بسته سفر و تابع شرایط ابطال و تغییر به دلیل احتمال تغییر برنامه‌های مسافران و یا پشیمانی از انجام سفر توسط آنها، تخلف است و بلیت‌های ارائه شده باید مشمول شرایط ابطال و تغییر باشد و بلیت‌های غیر قابل استرداد و یا غیر قابل کنسل به جز در نقاط تعریف شده نظیر کیش، قشم و مناطق نفتی که آن هم باید در قالب بسته سفر ارائه شود و بلیت هواپیما یکی از موارد آن است تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

به گزارش ایسنا، گفتنی است، به دو طریق با تخلفات صورت گرفته در این زمینه برخورد خواهد شد. ابتدا اینکه نظارت لازم توسط بازرسان دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری انجام و در صورت برخورد مطابق مقررات عمل خواهد شد و علاوه بر این مردم می‌توانند گزارش‌های خود را پس از پیگیری و عدم نتیجه گیری از شرکت‌های هواپیمایی به سایت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین