تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳

کشف حقایقی جدید از وجود آب‌های زیرزمینی و تکامل آب و هوایی در مریخ

​دانمشندان در تحقیقات جدید خود حقایقی از وجود آب‌های زیرزمینی در کره مریخ را برای اولین بار کشف کردند.
محققان دانشگاه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی کشف کرده‌اند که احتمالا در مریخ آب‌های زیرزمینی در یک منطقه وسیع جغرافیایی نسبت به قطب این سیاره وجود دارد؛ سیستم فعالی که عمق آن ۷۵۰ متر است و آب‌های زیرزمینی از طریق ترک‌ها در دهانه به سطح می‌رسد؛ Heggy و همکارش که از اعضای پروژه مریخ اکسپرس هستند؛ ویژگی‌های مریخ را بررسی کردند.

Heggy می‌گوید: پیش از این تصور دانشمندان بر این بود که این ویژگی‌ها وابسته به جریان آب سطحی یا جریان آب زیرزمینی نزدیک به سطح است، اما پیشنهاد می‌کنیم که این موضوع ممکن است درست باشد. ولی پیش فرض دیگری را هم در نظر داریم که بر مبنای آن ممکن است آب‌های زیرزمینی از منبع آبی زیرزمینی تحت فشار عمیق باشد که به سطح و بالا حرکت می‌کند.

Abotalib پژوهشگر دیگر این پروژه می‌گوید: تجربه ما از تحقیقات در زمینه هیدرولوژی بیابانی، پایه و اساس این نتیجه گیری بوده است و مکانیزم‌های مشابهی را در صحرای آفریقای شمالی و در شبه جزیره عربستان مشاهده کرده ایم و همین مشاهدات به ما کمک کرد تا نتایج جدیدی را درباره آب زیرزمینی در مریخ کشف کنیم.

چگونگی جوشش آب های زیرزمینی به سطح مریخ

۲ دانشمند به این نتیجه رسیدند که شکستگی در برخی از دهانه‌های سطح مریخ باعث می‌شود که آب چشمه‌ها به دلیل فشار عمیق در زیر سطح آب به سطح برسد؛ این چشمه‌ها روی سطح نفوذ کرده و منجر به ایجاد ویژگی‌های متمایز روی دیواره‌های دهانه چاه‌ها می‌شود دانشمندان همچنین توضیح می‌دهند که چگونه این ویژگی‌های آب با فصول مختلف در مریخ نوسان می‌کند.

این مطالعه که اخیرا منتشر شده است نشان می‌دهد که آب‌های زیرزمینی ممکن است عمیق‌تر از آنچه قبلا در مناطقی که این جریان‌ها در مریخ دیده می‌شود، وجود داشته باشند و بخش قابل توجهی از این شکستگی‌های زمین در ارتباط با این چشمه‌ها به عنوان عامل اصلی مهاجرت درمریخ است البته طبق این مقاله برای بررسی این شکست‌ها باید روش‌های جدیدی را برای تشخیص به کار گرفت.

روش انجام آزمایش برای کشف آب های زیرزمینی

تحقیقات قبلی برای کشف آب‌های زیرزمینی در مریخ براساس تفسیر انعکاس الکترومغناطیسی بازگشتی فرستاده شده از آزمایشات رادار کاوشگر در مدار مریخ اکسپرس و هواپیمای شناسایی مریخ بود، اما این آزمایش جدید انعکاس امواج از هر ۲ بخش سطح و زیر سطح را که امکان نفوذ وجود داشت، اندازه گیری کردند هرچند این روش هم هنوز شواهدی خیلی بیشتر از شواهد مربوط به تشخیص آب‌های زیرزمینی از قطب جنوب در ۲۰۱۸ ارائه نکرده است.

نویسندگان این مطالعه جغرافیایی اکنون با استفاده از تصاویر نوری با وضوح بالا و مدل سازی و مطالعه دیواره‌های دهانه‌های برخوردی مریخ، حضور شکستگی‌ها را با منابع جریانی که جریان‌های کوتاه آب تولید می‌کنند، مرتبط کردند.

Heggy و Abotalib، که مدت‌ها طول کشید تا آب‌های سطحی زیرزمینی و جریان جریان آب زیرزمینی روی زمین و محیط‌های بیابانی را مطالعه کنند، شباهت بین مکانیزم‌های حرکتی آب زیرزمینی در صحرا و مریخ را پیدا کردند.

Heggy می‌گوید: آب‌های زیرزمینی شواهدی قوی برای همبستگی گذشته بین مریخ و زمین هستند و این نشان می‌دهد که این سیارات آن‌ها تا حدی مشابه همدیگر هستند و این منبع عمیق آب‌های زیرزمینی شواهد قانع کننده‌ای از شباهت‌ها بین دو سیاره است همچنین نشان می‌دهد که هر ۲ سیاره ممکن است دوره‌های مرطوبی را برای ایجاد یک چنین سیستم فعال آب زیرزمینی داشته باشند.

برای Heggy، مدافع آب و علوم مربوط به آن در مناطق خشک، این مطالعه خاص به معنی کوچ به این سیاره نیست، اما این آب‌های نادر در مریخ، علاقه‌مندان زیادی در جامعه علمی دارد.

درک اینکه چگونه آب‌های زیرزمینی در مریخ شکل گرفته است، جایی که امروزوجود دارد و چگونه آن حرکت می‌کند، به ما کمک می‌کند تا ابهامات در مورد تکامل شرایط آب و هوایی مریخ که از سه میلیارد سال گذشته وجود دارد بدانیم همچنین شرایط تشکیل آب‌های زیرزمینی را دقیق‌تر دریابیم چراکه شباهت‌ها بین سیاره می‌تواند در تکامل آب و هوا کمک کند و درک تکامل مریخ برای درک تکامل بلند مدت زمین هم اهمیت دارد و در این میان آب‌های زیرزمینی یکی از عناصر کلیدی در این فرایند هستند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که آب‌های زیرزمینی که منبع جریان آب در مریخ هستند می‌توانند در عمق‌هایی حدود ۷۵۰ متر ایجاد شوند و چنین عمقی دانشمندان را مجبور می‌کند تکنیک‌های عمیق تری را در نظر بگیرند تا منبع اصلی این آب‌های زیرزمینی را بیابند.

این کار توسط برنامه زمین شناسی و ژئوفیزیک سیاره‌ای ناسا حمایت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران