کد خبر: ۵۸۲۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
با اشاره به موج جدید بارندگی‌ها؛

استاندار خوزستان: اهواز در معرض خطر است

استاندار خوزستان گفت: با توجه به بارش‌های یکشنبه و دوشنبه در استان‌های دیگر، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آوردِ این آب‌ها به سمت خوزستان می‌آید و حداقل پنج روز به طور حاد گرفتار هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی در ارائه گزارش آخرین وضعیت خوزستان به وزیر کشور که امروز از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد، اظهار کرد: با توجه به بارش‌های پیش رو و طبق برآوردها ظرف پنج روز آینده ۲ میلیارد و ۹۵۶ میلیون مترمکعب آب وارد خوزستان می‌شود.

وی افزود: اکنون نیز آورد سد دز و کرخه نسبت به آوردهای قبلی افزایش یافته است اما آورد کارون کمتر شده است.

استاندار خوزستان گفت: طبق برآوردها در ۱۴ روز آینده حدود ۶ میلیارد متر مکعب وارد خوزستان می‌شود که امیدواریم پیش‌بینی‌ها خطا داشته باشند.

وی افزود: همچنین برای ۲۰ فروردین‌ماه بارش دیگری برای خوزستان پیش‌بینی شده است.

شریعتی بیان کرد: تاکنون با چنگ و دندان از شهرها و روستاها محافظت کرده‌ایم. تنها در منطقه بامدژ اهواز دو روستا در معرض آسیب هستند و سیل‌بند آنها شکسته شده است اما مردم حاضر به ترک منطقه نیستند و ما مراقبت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: برخی روستاها تخلیه شده‌اند اما سیل‌بندهای این مناطق شکسته نشده است و مشکلی ندارند و برای پیشگیری تخلیه شده‌اند.

استاندار خوزستان گفت: شهر رفیع در معرض خطر بود که ورودی رودخانه به سمت تالاب هورالعظیم باز شد و رهاسازی آب به سمت هورالعظیم در حال انجام است. در بخشی دیگر که احتمال برگشت آب به سمت شهر وجود دارد نیز سیل‌بند در حال تقویت است.

وی ادامه داد: یک ساعت پیش نیز سیل‌بند منطقه‌ای از سوسنگرد دچار شکستگی شد که اکنون در حال تخلیه دو روستای ابوفروش و عصافره هستیم اما سیل‌بندها در حال تقویت است تا از ورود آب به روستاها جلوگیری کنیم و تنها برای احتیاط، آمادگی لازم برای تخلیه روستاها فراهم شد.

شریعتی بیان کرد: در حال حاضر مشکل خاصی نداریم اما تهدید مشکلات خاص وجود دارد.

وی افزود: اکنون حجم مخزن خالی در سد دز حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب است البته هنوز میزان حجم خالی سد دز به ۳۰۰ میلیون مترمکعب نرسیده که انتظار داریم فردا به این میزان برسد.

استاندار خوزستان گفت: اکنون میزان خروجی آب از سد دز ۱۸۵۰ مترمکعب بر ثانیه و ورودی آن ۱۱۵۰ مترمکعب بر ثانیه است. همچنین میزان خروجی آب از سد کرخه ۷۱۰ مترمکعب بر ثانیه و ورودی آن ۹۶۰ مترمکعب بر ثانیه است. خروجی از کارون نیز ۱۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه و ورودی به همین میزان است که از این بابت شرایط مناسبی وجود ندارد.

شریعتی با ابراز نگرانی در خصوص آورد دز، گفت: نگرانی ما در دز است زیرا طبق مدل‌های جدید، آورد دز افزایش می‌یابد و ممکن است مجبور شویم خروجی دز را به ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه افزایش دهیم که در این شرایط روستاها و شهرهای بیشتری را تهدید می‌کند.

شریعتی افزود: با خروجی ۱۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه از کارون و خروجی ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه از دز در مجموع ۳ هزار و ۳۰۰ مترمکعب خروجی در محدوده اهواز است که در این شرایط اهواز در خطر قرار می‌گیرد.

شریعتی بیان کرد: شب گذشته سوسنگرد وضعیت بحرانی داشت که با گسیل امکانات، از شهر حفاظت شد اکنون نیز در حال کار در این محدوده هستیم.

استاندار خوزستان گفت: با توجه به بارش‌های یکشنبه و دوشنبه در استان‌های دیگر، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آورد این آب‌ها به سمت خوزستان می‌آید و حداقل پنج روز به طور حاد گرفتار هستیم و بعد از آن گرفتاری کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: درخواست داریم در خوزستان حالت فوق‌العاده اعلام شود و ادارات در روزهای تعطیل نیز فعال باشند و همه دستگاه‌ها پای کار باشند و آمادگی لازم داشته باشند. تا روزهای سیزدهم و چهاردهم فروردین ماه که مشکلات بیشتری داریم با کمترین مشکل وضع را مدیریت کنیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین