کد خبر: ۵۸۲۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
فرماندار سلطانیه:

کذب بودن ورود سیل به روستاهای سلطانیه زنجان/ احتمال سرریز سد بوئین سلطانیه

فرماندار سلطانیه گفت: سد بوئین سلطانیه امروز سرریز می‌شود، با این وجود خبر ورود سیل به چند روستا در شهرستان سلطانیه، کذب است.
آفتاب‌‌نیوز :
حسین رحمانی‌هزاررود اظهار کرد: ورود سیل به چند روستا در شهرستان سلطانیه، کذب است.

وی افزود: با دستور استاندار زنجان به صورت شبانه‌روزی جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان در محل فرمانداری سلطانیه تشکیل می‌شود.

این مسئول به وضعیت دو سد کبود گنبد و بوئین سلطانیه اشاره کرد و گفت: سد کبود گنبد در سوم فرودین‌ماه امسال سرریز شد اما با هماهنگی دستگاه‌ها توانستیم با ایجاد مسیرهای انحرافی، آب را در مسیر اصلی خود هدایت کنیم.

رحمانی تصریح کرد: به احتمال زیاد و بر اثر بارش‌ها، امروز سد بوئین سلطانیه سرریز خواهد شد که اقدامات لازم نیز در این رابطه انجام گرفته است.

فرماندار شهرستان سلطانیه افزود: طبق تصمیم شورای تامین و حکم دادستان قضایی از کاشت درخت در مسیرهای سیلابی و مزرعه در شهرستان جلوگیری و با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. همچنین لای‌روبی رودخانه خیرآباد انجام گرفته و در حال حاضر بندهای انحرافی مسیرهای سیلابی نیز بازگشایی شده ‌است.

رحمانی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی لازم با نصب بنر و ارسال پیامک به کشاورزان، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر انجام گرفته ‌است و با فروکش کردن سامانه بارشی، جلسات هماهنگی مدیریت بحران در محل فرمانداری شهرستان سلطانیه برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان گفت: بخشداران باید نسبت به شناسایی خانه‌های غیرمقاوم روستایی اقدام کرده و ساکنان آن در مناطق امن اسکان داده شوند.

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، علی محمودی امروز در جلسه اضطراری مدیریت بحران شهرستان خرم‌دره، اظهار کرد: بنا بر تأکیدات نماینده عالی دولت در استان زنجان، هر یک از مدیران‌کل استانداری و معاونان در یکی از شهرستان‌های استان مستقر شده و شرایط جوی شهرستان و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بحران را رصد و گزارش می‌کنند.

وی با اشاره به نزدیکی روز طبیعت و رسم دیرینه ایرانیان مبنی بر گذراندن این روز در دامان طبیعت، ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌ها باید حتما تمهیدات لازم برای این روز اندیشیده شده و هشدارهای لازم در خصوص اسکان گردشگران در مسیل‌ها و اطراف رودخانه‌ها داده شود.

این مسئول تاکید کرد: همزمان با روز طبیعت برای اطلاع‌رسانی دقیق در مسیرهای پرخطر شهرستان، هشدارهای لازم در قالب بنرهایی که نصب می‌شود، داده شود تا شهروندان دچار حادثه و خطر نشوند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به فعالیت سامانه بارشی، اگر خطری برای ساکنان مسیر رودخانه‌ها و بسترها وجود دارد باید تخلیه شود، ادامه داد: ساکنان این مناطق باید تا رفع کامل خطر در محل‌های تعیین شده اسکان یابند. مساجد و مدارس شهری و روستایی باید آمادگی اسکان کسانی را که در معرض خطر سیل قرار دارند، داشته باشند.

محمودی با اشاره به وجود ساختمان‌های فرسوده در روستاها و احتمال ریزش آن‌ها با شدید شدن بارندگی‌ها، یادآور شد: این خانه‌ها باید توسط بخشداری و دهیاران شناسایی شده و ساکنان آن در مساجد و مدارس روستاها اسکان داده شوند.

وی تأکید کرد: دهیاران باید حتما با بخشداری ارتباط مستمر داشته باشند و گزارش‌های مربوط به کارها را به بخشداران منتقل کرده و بخشداران نیز پیگیر اقدامات برای مقابله با سیل در روستاها باشند.

فرماندار شهرستان خرم‌دره گفت: کوتاهی در حوزه مدیریت بحران از هیچ مسئولی پذیرفتنی نیست.

به گزارش ایسنا، حجت محمدی در جلسه اضطراری شورای مدیریت بحران شهرستان خرم‌دره با بیان اینکه وقوع حوادثی مانند سیل و زلزله امری طبیعی بوده و از اختیار بشر خارج است، تصریح کرد: موضوعی که در این قبیل حوادث می‌تواند ایفاگر نقش باشد، موضوع مدیریت بحران است که نقش موثری در کاهش خسارات و تلفات ناشی از حوادث ایفا می‌کند.

وی تأکید کرد: مناطقی که احساس می‌شود روزنه‌ای برای ورود خسارت به جان و مال مردم است، تحت کنترل بوده و تلاش می‌شود کم‌ترین خسارت به مردم وارد شود.

این مسئول با اشاره به اینکه رودخانه قروچای خرم‌دره ۲۵ سال بود که لای‌روبی نشده بود، تصریح کرد: با اقدامات خوب صورت گرفته، این رودخانه پس از مدت‌ها لای‌روبی شد.

محمدی با اشاره به مسافرت‌های نوروزی تصریح کرد: مسئولان مرتبط باید از اطراق و اسکان مسافران در حاشیه رودخانه‌ها جلوگیری کنند، زیرا سیلی مهیب در بالادست می‌تواند اتفاق افتاده و مسافرانی را که در پایین‌دست رودخانه‌ها اسکان کرده‌اند را به خطر بیندازد.

فرماندار شهرستان خرم‌دره ادامه داد: مدیران شهرستان حتما باید در محل کار خود تا رفع بحران حتی خارج از ساعات اداری نیز حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه کوچک‌ترین کوتاهی در حوزه مدیریت بحران پذیرفته نیست، خاطرنشان کرد: یک کوتاهی کوچک می‌تواند خسارات زیادی به بار آورد که به هیچ وجه قابل پذیرش و بخشیدنی نیست.

بارش‌ها از امروز در طارم شدت می‌گیرد

سرپرست فرمانداری شهرستان طارم گفت: بارش‌ها از ظهر امروز در شهرستان طارم شدت می‌گیرد.

ستار صفری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به اینکه از صبح امروز بارندگی با شدت کم در طارم در جریان است، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، بعد از ظهر بارش‌ها با وزش باد همراه بوده و شدت خواهد گرفت‌.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه تاکنون گزارشی از خسارت سیل دریافت نشده است، اظهار کرد: همه تلاش مدیران بحران شهرستان، عدم بروز خسارت و یا به حداقل رسیدن میزان این خسارت‌ها است.

این مسئول با تأکید بر اینکه همه اقدامات برای مقابله با سیل انجام شده است، اظهار کرد: جلسات متعددی با مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شده و همه مدیران شهرستان در حالت آماده‌باش قرار دارند.

وی، همکاری شهروندان را در کاهش خسارات سیل موثر دانست و افزود: از شهروندان می‌خواهیم به همه هشدارهای صادر شده توجه جدی داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه هشدارهای لازم به شهروندان و کشاورزان طارمی داده شده است، اظهار کرد: به کشاورزان هشدار داده شده است که نسبت به جمع‌آوری منصوبات و تجهیزات خود که در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن قرار دارد، اقدام کرده و دامداران نیز از چرای گوسفندان در مسیر حرکت سیلاب‌ها و حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

سرپرست فرمانداری شهرستان طارم با اشاره به دستور استاندار زنجان بر تخلیه روستاهایی که در مسیر سیل قرار دارند، اظهار کرد: روستای ولیدر طارم از روستاهای آسیب‌پذیر شهرستان در زمان سیل بود که با احداث پروژه‌های آبخیزداری، مشکل این روستا مرتفع شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها چند خانه در داخل روستاها در کنار رودخانه‌ها قرار دارد که هشدار تخلیه به ساکنان آن صادر شده است، ادامه داد: ساکنان این قبیل مسکن‌های روستایی و یا مسکن‌های غیرمقاوم می‌توانند نسبت به اخذ تسهیلات از بنیاد مسکن و جابه‌جایی و مقاوم‌سازی خانه‌های خود اقدام کنند تا در شرایط بحران به مخاطره نیافتند.

صفری با اشاره به اینکه اوضاع در روستاهای طارم نیز تحت کنترل است، یادآور شد: دهیاران در روستاها مستقر بوده و به صورت مستمر با آن‌ها در ارتباط هستیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین