کد خبر: ۵۸۳۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

داغ شدن تنور جنگ سرد بین آمریکا و روسیه با درگیری لفظی

نماینده روسیه در شورای امنیت، گسترش سپر ضدموشکی آمریکا در جهان، نظامی کردن فضا، اعمال تحریم‌های یکجانبه، لغو یا نقض توافقات مهم بین المللی و تلاش برای تضعیف توان دفاعی سایر کشورها را مانعی برای ادامه خلع سلاح هسته‌ای در جهان نامید.
آفتاب‌‌نیوز :
 "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته در نشست شورای امنیت که به بررسی عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای اختصاص داشت، شروط ضروری برای ادامه خلع سلاح هسته‌ای در جهان را نام برد. وی تأکید کرد که برای این منظور لازم است تا جامعه جهانی مشکلات مربوط به استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکا در کشورهای مختلف،احتمال پیدا شدن تسلیحات نظامی در فضا و استفاده از تحریم‌های یکجانبه برای اعمال فشار بر سایر کشورها بدون تایید شورای امنیت را حل و فصل کند.
نبنزیا افزود: «علاوه بر این برای ایجاد شرایط برای ادامه خلع سلاح هسته‌ای ضروری است تا وضعیت ثبات راهبردی در مناطق مختلف و به طور کلی در سراسر جهان بهبود یابد و این مسئله تنها با توجه به مجموع عواملی امکان پذیر است که به روی ثبات راهبردی و امنیت بین المللی تاثیر می‌گذارند.»

این دیپلمات بلندپایه روس، از جمله این عوامل به گسترش سامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکا در سراسر جهان، ساخت تسلیحات نظامی تهاجمی، نظامی کردن فضا، لغو و نقض توافقات مهم بین المللی در عرصه کنترل تسلیحات و تلاش برای تضعیف توان دفاعی سایر کشورها اشاره کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: «بدون حل و فصل مشکلات ذکر شده، بعید است که بتوان به بهبود وضعیت امنیت بین المللی کمک کرد که شرط لازم برای ادامه اقدامات در مسیر خلع سلاح هسته‌ای است.»

نبنزیا در عین حال هشدار داد که افزایش رویارویی بین شرکت کنندگان در پیمان مربوط به عدم گسترش سلاح هسته‌ای منجر به از بین رفتن مکانیزم تاثیرگذاری این توافقات و آسیب ضوابطی خواهد شد که مورد قبول جامعه جهانی است. وی افزود: «متاسفانه با وجود موفقیت غیرقابل انکار پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، باید این واقعیت را پذیرفت که در آستانه بیستمین سالگرد کنفرانس خلع سلاح، جهان در شرایط بسیار پیچیده‌ و نگران کننده‌ای در این زمینه قرار گرفته است.»

این دیپلمات افزود، روسیه از تمامی قدرت‌های هسته‌ای و همچنین همه کشورهای منطقه خاورمیانه می‌خواهد تا به برگزاری کنفرانسی درباره ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی کمک کنند.

وی در آخر یادآور شد که در ماه دسامبر سال 2018 مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم گیری درباره برگزاری کنفرانسی برای ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای و سایر تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه را تصویب کرد. به گفته وی، این تصمیم گیری بسیار منطقی و باثبات کننده است و مغایرتی با منافع هیچیک از کشورهای منطقه ندارد.
تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین