کد خبر: ۵۸۳۳۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۸

عامل اصلی افزایش قیمت مرغ

آفتاب‌‌نیوز : در همین ارتباط یک عرضه‌کننده گوشت مرغ به خبرنگار اقتصادی آفتاب گفت: در صورتی که دولت مرغ‌های منجمد خود را به بازار عرضه کند قیمت مرغ از این وضعیت رهایی می‌یابد اما دولت ظاهرا تصمیم گرفته است که توزیع مرغ‌های خود را از هفته آخر سال آغاز کند.

اسماعیل معصومی افزود: دولت اکنون خود نمی‌خواهد با توزیع مرغ قیمت را متعادل کند چرا که اگر در هفته آخر مرغ‌های خود را به بازار عرضه کند می‌تواند با کاهش 200 تومانی قیمت، هم سود بیشتری ببرد و هم قیمت بازار را که احتمال دارد حتی تا 2000 تومان نیز برسد را تا حدی کنترل کند. 

معصومی گفت: اگر دولت از امروز شروع به توزیع مرغ‌های منجمد خود کند قیمت مرغ در شب عید بیشتر قابل کنترل خواهد بود اما بعید است که اکنون این کار را انجام دهد. 

وی در مورد کیفیت مرغ‌های منجمد گفت: این مرغ‌ها با تاریخ مصرف یکساله به بازار عرضه می‌شود و به هیچ وجه کیفیت مرغ‌های کشتار روز را ندارد اما بسیاری از اقشار کم‌درآمد تنها و بهترین راه استفاده از گوشت سفید را در خرید این مرغ‌های ارزان قیمت می‌بینند. 

این توزیع‌کننده مرغ درباره نظارت دولت بر قیمت گوشت مرغ گفت: دولت وقتی به مرغداران هیچ گونه تسهیلات نمی‌دهد چگونه توقع دارد که قیمت مرغ تعزیراتی شود. در حال حاضر خرده‌فروشان تنها در حدود 100 تا 200 تومان در هر کیلو از فروش مرغ‌های خود سود می‌برند. 

معصومی در بیان علت گرانی مرغ در میدان نیز گفت: توزیع زیاد مرغ در اوایل بهمن‌ماه جاری موجب شده است تا 60 درصد جوجه‌های گوشتی هنوز به بهره‌برداری نرسند از سوی دیگر بارندگی‌های اخیر و بسته شدن برخی از راه‌ها تلفات مرغ‌های شهرستانی را که در تهران توزیع می‌شوند را بیشتر کرده است، دلالان مرغ به دلیل ریسک حمل و نقل و کمبود بهای قیمت‌های خود را برای فروش بالاتر اعلام می‌کنند. 

وی در پیش‌بینی خود از قیمت مرغ در شب عید گفت: قیمت مرغ در شب عید حتی با وجود توزیع احتمالی و فراوان مرغ‌های منجمد تا هر کیلو 2000 تومان نیز افزایش خواهد یافت. 

همچنین مدیرعامل اتحادیه مرغداران نیز با اشاره به افزایش قیمت مرغ درطول هفته جاری گفت:‌ درحال حاضر قیمت مرغ به دلیل بالارفتن قیمت جهانی نهاده‌های دامی وافزایش تقاضا با توجه به نزدیکی به ایام عید افزایش یافته است.

به گفته محمد یوسفی، درطول چهار ماه گذشته قیمت جهانی مواد اولیه دام 30 درصد افزایش یافته که این امرموجب افزایش قیمت تمام شده گوشت مرغ وتخم مرغ شده است.

وی تصریح کرد:‌ شرکت پشتیبانی اموردام تا چهارماه گذشته هرکیلو ذرت را با قیمت 172 تومان به واحدهای مرغداری می‌فروخت که هم اکنون با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی هرکیلو ذرت با قیمت 222 تومان به مرغداری‌ها فروخته می‌شود که البته خود شرکت نیز ازاین بابت زیان می دهد.

یوسفی درمورد افزایش قیمت مرغ دربازارگفت:‌ هم اکنون قیمت هرکیلومرغ دربازار1700 تومان به فروش می رسد و این درحالی است که تا پایان سال و به دلیل افزایش مصرف احتمال افزایش این قیمت وجود دارد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین