کد خبر: ۵۸۳۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲

خاطره ای از حضور مرحوم جمشید مشایخی در بزرگداشت شیون فومنی

جمشید مشایخی پشت تریبون آمد و بیان کرد: من نه گیلک زبان هستم و نه سابقه ی دوستی با شیون فومنی داشته ام تنها اشعار شیون پل ارتباطی من با ایشان بوده است. برای ساخت سریالی حدود سه ماه در پس پشت کوه های شهرک تاریخی ماسوله اسکان یافتیم. از همان روز اول پس از پیاده شدن از هواپیما راننده ی تاکسی مرا با اشعار شیون آشنا نمود.جذبه ی این صدا و ذوق شنیدن راننده تحسین برانگیز آمد.
آفتاب‌‌نیوز :
۳۱ شهریور ۱۳۸۴ رشت شاهد حضور چهره ی محبوب سینمای ایران استاد جمشید مشایخی در مراسم بزرگداشت شیون فومنی بود. اجرای موسیقی استاد ناصر مسعودی، شعرخوانی شاعران و...از دیگر برنامه های این بزرگداشت در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا رشت بود.جمعیت بی شمار دوستداران شعر شیون، هنرمندان، شاعران بزرگداشت شیون فومنی را به یکی از کم نظیرترین برنامه های فرهنگی گیلان بَدَل کرده بود.

خاطره ای از حضور مرحوم جمشید مشایخی در بزرگداشت شیون فومنی

به گزارش آفتاب نیوز، در میان جمعیت سالن و جمعیت ایستاده در بیرون سالن با تشویق حضار استاد جمشید مشایخی پشت تریبون آمد و بیان کرد: من نه گیلک زبان هستم و نه سابقه ی دوستی با شیون فومنی داشته ام تنها اشعار شیون پل ارتباطی من با ایشان بوده است. برای ساخت سریالی حدود سه ماه در پس پشت کوه های شهرک تاریخی ماسوله اسکان یافتیم. از همان روز اول پس از پیاده شدن از هواپیما راننده ی تاکسی مرا با اشعار شیون آشنا نمود.جذبه ی این صدا و ذوق شنیدن راننده تحسین برانگیز آمد. از راننده تاکسی درباره ی آن شعر پرسیدم بیان نمود شعرهای گیلکی شیون فومنی است شاعری که افتخار ما گیلانیان است. 

در مدتی که در محل ضبط سریال بودیم از زبان روستاییانی که کیلومترها دور از امکانات شهری بودند زمزمه ای از اشعار گیلکی شیون را می شنیدم؛ حتی هنرمندان گیلانی همراه در سریال، ارادت ویژه ای به او داشتند. در آغاز فکر می کردم شیون شاعر قرن های گذشته است اما با گفتگو با دوستان گیلانی دریافتم چند سالی ست سفر کرده است. نفوذ اعجاب برانگیز شعرهای این مرد در بین مردم ارادت مرا به این شاعر بیشتر نمود و من به پاس بزرگی شخصیت این شاعر آزاده در آغاز آن سریال، ابیاتی از غزل فارسی ایشان را که با مضمون سریال همخوانی داشت خواندم.

اشعار فارسی این شاعرِ نادره گو بی نظیر است. امروز به بزرگداشت شیون فومنی آمدم تا با تبریک به شما مردم میهمان نواز، بخاطر نفوذ کلام و استقبال اشعار این شاعر بزرگ در بین تمامی سطوح جامعه به گونه ای که هر گیلانی ابیاتی از این شاعر را در ضمیر و خاطر دارد، به دلیل شباهت شعر شیون با شعر حضرت حافظ از نظر ارتباط تنگاتنگ با مردم، شیون فومنی را "حافظ گیلان" می نامم. روزهای با استاد مشایخی از روزهای خاطره انگیز زندگی ام بود که بیان ویژگی های برجسته ی شخصیتی اش مجال دیگری را می طلبد.

بنیاد شیون فومنی، با احترام به مقام  بزرگ هنری استاد جمشید مشایخی، یاد محبوب ایشان را گرامی می دارد. 

روابط عمومی بنیاد شیون فومنی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین