کد خبر: ۵۸۳۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

۷ روز از سیل می‌گذرد و مردم خرم‌آباد جایی برای خواب ندارند/ هنوز نتوانستیم فوتی‌ها را به خاک بسپاریم/ مردم از یک بارش کوچک هم می‌ترسند

نماینده مردم خرم آباد با انتقاد از روند امدادرسانی به مردم سیل‌زده این شهرستان بیان کرد: امروز هفت یا هشت روز از حادثه می‌گذرد و مردمی که خانه‌هایشان بر اثر سیل تخریب شده جایی برای خواب و ماندن ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدرضا ملکشاهی درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده خرم‌آباد گفت: میزان خساراتی که سیل اخیر در کشور برجای گذاشته است، در طول صد سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خدمات فنی و مهندسی ما با اتفاقاتی که افتاده زیر سوال است؛ آن هم به این دلیل که باتوجه به ظرفیت رودهایی که داریم، تصمیمات به درستی اتخاذ نشده است.

از لحظه وقوع سیل تا روز بعد، کسی از شهرستان پلدختر خبری نداشت

وی ادامه داد: به طور مثال ظرفیت رودخانه خرم‌آباد ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه است اما سیلی که وارد این رودخانه شد، ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه بود و یا سیلاب با ظرفیت ۵ هزار متر مکعب وارد رود کشکان شد، در صورتی که ظرفیت این رود ۳ هزار متر مکعب است. حال با این وجود بخش عمده‌ای از جاده‌ها در کنار رودخانه‌های طغیانگر و خروشان که سیل را هدایت می‌کنند، ساخته‌ایم که با اولین طغیان تخریب می‌شوند. 

ملکشاهی تاکید کرد: باتوجه به تصمیم‌گیری غلط، زیرساخت‌های ما از قبیل تلفن و گاز و خط لوله نفت در مجاورت رودخانه بودند که در ساعت اولیه قطع شدند و مشاهده کردید هنگامی که شهرها در محاصره سیلاب  افتادند، نه راه بود، نه تلفن و نه هیچ امکانی برای دسترسی وجود داشت.

وی ادامه داد: به دلیل تخریب زیرساخت‌ها و قطع راه‌ها از لحظه وقوع سیل تا حوالی ساعت ۸ صبح روز بعد هیچ کسی از شهرستان پلدختر خبری نداشت.

مردم درحال حاضر از یک بارش کوچک هم می‌ترسند

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر مسئولان و دستگاه‌های ذیربط اطلاعات را به موقع ابلاغ می‌کردند شاید مشکلات کمتری به وجود می‌آمد، گفت: مدیریت بحران باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌داد و اگر میزان بارش‌ها  پیش‌بینی می‌شد، قطعا امکانات مناسب با آن تعبیه می‌شد، اما ضعف برنامه‌ریزی و مدیریت، نبود امکانات و خدمات فنی و مهندسی باعث بروز مشکلات شد که اگر حل نشود ما همیشه با این مصیبت روبه‌رو هستیم.

ملکشاهی خاطرنشان کرد: مردم درحال حاضر از یک بارش کوچک هم هراس دارند، زیرا می‌ترسند سیل بیاید و خرابی به بار بیاورد.

فقدان فرماندهی و نحوه غلط توزیع کمک‌ها مشکلاتی را به وجود آورد

وی در خصوص امدادرسانی به شهرستان خرم‌آباد بعد از وقوع سیل بیان کرد:‌ درست است که امدادرسانی از همان ساعات اولیه آغاز شد اما فقدان فرماندهی و وحدت رویه و نحوه بسیار غلط توزیع کمک‌ها مشکلاتی را در امدادرسانی به وجود آورد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از معضلاتی که ما هنگام سیل داریم این است که سیل به حاشیه‌ها رانده می‌شود و تخریب مربوط به فقرا و کسانی است که سر پناهشان همان منزلی است که دارند و همان هم امروز تخریب شده و جای دیگری ندارند.

کمک بلاعوض دولت آنقدر ناچیز است که نمی‌شود اسمش را آورد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیمات هیأت دولت برای کمک به آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر کشور گفت: هیأت دولت مبلغی را به عنوان کمک بلاعوض مطرح کرده است اما آنقدر ناچیز است که نمی‌شود اسمش را آورد.

وی در ادامه درباره امدادرسانی سازمان‌های امداد و نجات و هلال احمر بیان کرد: ایراد کار اینجا است که هلال‌احمر اطلاعاتی را جمع‌آوری نمی‌کند که بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهد.

برخی آقایان ستاد مرکزی فکر می‌کنند همه مردم دزد و غارت‌گر هستند

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مدیریت حادثه سیل در این شهرستان بیان کرد: یک تعدادی از آقایان از ستاد مرکزی آمده‌اند و فکر می‌کنند همه مردم دزد و غارت‌گر هستند، من نماینده با فریاد کشیدن توانسته‌ام برای روستایی که هر ۱۶ خانه‌ای که در آن قرار داشته و زیر آب رفته است، چادر بگیرم.

وی تاکید کرد: بسیاری از مسئولان در حال تلاش هستند اما نبود امکانات و ناتوانی در مدیریت بحران مشکلاتی را به وجود آورده است. به طور مثال هلال احمر باید کمپ می‌زد و به مردم اعلام می‌کرد که در آن‌ها اسکان پیدا کنند نه این‌که مردم بیایند چادر بگیرند و ببرند. 

 هفت یا هشت روز پس از حادثه مردم سیل‌زده جایی برای خواب و ماندن ندارند

ملکشاهی درباره بهبود اوضاع در مناطق سیل‌زده استان لرستان بیان کرد: امروز هفت یا هشت روز از حادثه می‌گذرد و مردمی که خانه‌هایشان بر اثر سیل تخریب شده جایی برای خواب و ماندن ندارند. روستاهایی در محدوده سپیددشت وجود دارند که هنوز راه‌های ارتباطی‌شان قطع است و آب خانه‌هایشان را برده است.

وی ادامه داد:  روز اول گفتند پل‌هایی را نصب می‌کنیم اما هنوز خبری نشده است و مردم در سپیددشت مانده‌اند. در قسمت‌های عشایرنشین استان مشکلاتی وجود دارد و مردم آن مناطق بدون امکانات و امداد مانده‌اند. 

هنوز نتوانستیم فوتی‌ها را به خاک بسپاریم

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم روستایی چند روز است که نتواسته‌اند به دلیل تخریب‌ها و سیلاب دو تن از کسانی که فوت شده‌اند را به خاک بسپارند. امیدوارم مسئولان تلاش بیشتری به خرج دهند.

ایلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین