کد خبر: ۵۸۳۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹

هشدار پلیس فتا؛ افزایش سرقت اینترنتی حساب بانکی

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی از کشف ۳۱۵ درصدی جرایم سایبری از ابتدای سال جاری تاکنون و افزایش مراجعان به پلیس فتا مبنی بر برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی شهروندان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش پایگاه خبری پلیس جواد جهانشیری در تشریح عملکرد پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: آمار وقوع جرایم سایبری در تعطیلات نوروز ۹۸، نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش داشته و در همین رابطه آمار کشف جرایم ۳۱۵ درصد رشد و در خصوص دستگیری مجرمان سایبری ۲۱ درصد رشد را از آغاز سال نو تاکنون شاهد هستیم.

وی افزود: از ابتدای سال جدید ۸۰ درصد مراجعان به پلیس فتا در حوزه جرایم اقتصادی فضای سایبری اعلام شکایت داشته که ۶۴ درصد از این آمار مرتبط با برداشت‌های غیرمجاز بانکی با دستیابی به اطلاعات (رمز دوم) قربانی بوده است.

جهانشیری ادامه داد: با توجه به افزایش مراجعان به پلیس فتا مبنی بر برداشت‌های غیر مجاز از حساب بانکی افراد، شهروندان و کاربران فضای سایبری توصیه‌های ذیل را جهت پیشگیری از برداشت‌های غیرمجاز رعایت کنند: مراجعه به بانک عامل و درخواست رمز یکبار مصرف موقتی one time password با فعال کردن این رمز در هنگام خرید اینترنتی یک رمز موقتی از سوی بانک به صاحب حساب ارسال می شود که در صورت وارد کردن صحیح آن فرایند خرید تکمیل می‌شود و بدین صورت مجرمان که دسترسی به پیامک صاحب حساب ندارند دستشان از برداشت غیر مجاز کوتاه می شود. عدم دانلود نرم افزارهای موبایلی از شبکه های اجتماعی.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: عدم توجه به جایزه‌های دل فریب که از سوی شبکه‌های اجتماعی و خودداری از هرگونه کنجکاوی و پرهیز از کلیک بر محتوای ناشناسی شناخت درگاه اصلی بانک از درگاه‌های فیشینگ و جعلی-  معمولا کلاهبرداران بعد از بدست آوردن اطلاعات کارت عابر بانک قربانیان، عملیات برداشت از حساب را به روزهای تعطیل و نیمه‌های شب موکول می‌کنند تا زمان بیشتری برای خود بدست آورند، بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از برداشت غیرمجاز ضمن رعایت حریم خصوصی، عدم افشای رمز (حتی به فروشندگان و صاحبان مشاغل) به صورت دوره‌ای رمزهای اول و دوم خود را تغییر و پیامک برداشت از حساب خود را نیز فعال کنند. 

جهانشیری با بیان اینکه راهکار نهایی پیشگیری از برداشت‌های غیرمجاز اختصاص دادن کارت عابر جداگانه برای خریدهای اینترنتی و شارژ کارت موصوف به میزان لازم و همچنین عدم اتصال حساب اصلی و پس‌انداز به رمز دوم و اینترنتی است، افزود: پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyber policeir بخش گزارشات مردم و هشدارهای پلیس را جدی بگیرند . شایان ذکر است ایمیل پلیس فتا استان خراسان رضوی kh.razavi_fata@policeir و تلفن 21825419 آماده دریافت گزارشات و ارتباطات مردمی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین