کد خبر: ۵۸۴۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

همه سیل‌های مهیبی که جهان را درنوردید

سیل به عنوان یکی از بلایای طبیعی سالیانه در سراسر جهان، هزاران قربانی می گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 مسیل ها برای جلوگیری از وجود سیل ساخته می شوند اما انسان با دخالت های خود در طبیعت و ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر عبور رودخانه ها و سیلاب ها به وقوع این گونه حوادث دامن می زند.

سیل ایالت مریلند آمریکا 2018
سیل ناگهانی در شهر الیکات ایالت مریلند آمریکا، خیابان های این شهر را به رودخانه های خروشان تبدیل کرد و باعث اعلام وضعیت اضطراری در این ایالت شد. شهر الیکات در ایالت مریلند آمریکا به دنبال بارش شدید باران شاهد جاری شدن سیل ناگهانی و پر از گل و لای شد. به دنبال این سیل که در برخی مناطق ارتفاع آن از طبقه اول ساختمان ها فراتر رفته و خودروهای را در خیابان با خود برد، «لری هوگان» فرماندار ایالت مریلند وضعیت اضطراری اعلام کرد. افزایش ارتفاع رودخانه شهر الیکات به بیش از پنج متر در نتیجه بارش شدید باران باعث وقوع این سیل شد و 2 کشته نیز برجای گذاشت.

سیل ایالت اوتاراکند هند 2013
در ژوئن 2013 میلادی در پی رگبارها و باران‌های موسمی بی‌وقفه در هند، سیلی قدرتمند در ایالت اوتاراکند در حوالی کوه‌های هیمالیا به راه افتاد و موجب مرگ پنج هزار و 700 تن از اهالی این منطقه شد. بنابر گفته کارشناسان محیط زیست، مداخله‌ بشر در اکوسیستم و زیست‌ بوم نواحی کوه‌های هیمالیا، موجب آسیب‌پذیر شدن این مناطق در مقابل بلایای طبیعی شده است. گفته می‌شود که در این حادثه‌، راه خروجی برای سیل وجود نداشت و تمامی راه‌ها با سنگ و گل و لای بسته شده بودند. به همین دلیل، این سیل‌ با بقایای سدهای تخریب شده، همراه شد و با قدرتی بالا، تمامی شهرها و روستاهای بر سر راه خود را بلعید.

سونامی بزرگ ژاپن 2011
زمین‌لرزه 11 مارس 2011 در نزدیکی سندای در استان میاگی در شمال شرقی ژاپن رخ داد. زمین‌لرزه سبب شد در تمامی مناطق ساحلی ژاپن در کنار اقیانوس آرام هشدار سونامی و درخواست تخلیه این مناطق اعلام شود، این هشدار حداقل در 20 منطقه ساحلی دیگر در آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی نیز اعلام شد. این زمین لرزه امواج سونامی به ارتفاع 15 متر در ژاپن و امواج کوچکتری در کشورهای دیگر ایجاد کرد. اثرات کشنده و مخرب سونامی بسیار بیشتر از زمین‌لرزه بود. تصویرهای پس از سونامی شهر می‌نامی‌سانریکو نشان می‌دهد که حتی آثاری از وجود شهر باقی نمانده ‌است. پس از سونامی بیشترین میزان تلفات و خسارات مربوط در سه استان ایواته، استان میاگی و استان فوکوشیما گزارش شد. بالاترین شمار خسارت های جانی در اثر سونامی متعلق به شهرهای اوتسوچی، ایواته و می‌نامی‌سانریکو، میاگی بود. در این حادثه 15 هزار و 850 تن کشته، 6 هزار و 11 تن مجروح و سه هزار و 287 تن مفقود شدند.

سیل وارگاس ونزوئلا 1999
دسامبر 1999 میلادی، باران‌های بسیار شدید و غیرمعمول در وارگاس ونزوئلا مشاهده شد. این باران‌ها موجب وقوع چندین ریزش کوه بزرگ شد که جان 30 هزار تن را گرفت. برپایه برآوردهای صورت گرفته، 10 درصد از جمعیت وارگاس در پی این حادثه جان باختند. شهرهای «کارمن ده اوریا» و «سرو گرنید» به طور کامل در زیر گل و لای محو شدند.

سیلاب سد بنچیائو 1975
سد بنچیائو واقع در رودخانه «رو» در هشتم اوت 1975 میلادی شکسته شد. طوفانی بزرگ که یکی از شدیدترین طوفان‌های تاریخ آن منطقه به شمار می‌رفت، سیلابی بی‌سابقه برای منطقه به همراه داشت. هم‌چنین شکستن سد بنچیائو منجر به زنجیره‌ای از واکنش‌های دیگر در منطقه و شکسته شدن 62 سد دیگر شد. سیل ناشی از شکسته شدن این سدها فاجعه‌آمیز بود و به ایجاد قحطی و شیوع بیماری‌های عفونی در منطقه دامن زد. در جریان این حادثه 171 تا 230 هزار تن جان سپردند.

سیل هانوی و دلتای رود قرمز 1971
سیل هانوی و دلتای رود قرمز در ویتنام شمالی در یکم اوت 1971 میلادی به وقوع پیوست و در جریان این حادثه شمار زیادی از افراد بی خانمان شدند و 100هزار تن جان خویش را از دست دادند.

سیل و رانش زمین خوآرز، آنکاش، پرو، 1941
13 دسامبر 1941 ساکنان یکی از شهرهای پرو، یعنی خوآرز واقع در ناحیه‌ آنکاش، کاملا بی‌خبر از سقوط کوه یخی بودند که موجب تخریب کامل خانه‌ها و مرگ هزاران تن از مردمشان شد. در این حادثه، رانش زمین موجب جدا شدن تکه یخی بزرگ از کوه و ورود آن به دریاچه‌ پالکاکوچا شد. این تکه یخ امواجی بزرگ در دریاچه ایجاد کرد که به شکسته شدن سد آن منجر شد. در پی این اتفاق، مقدار زیادی آب به همراه گل و لای و برف با قدرتی باورنکردنی روانه‌ مناطق اطراف شد. سد دیگری در آن اطراف و در رودخانه‌ جیرکاکوچا وجود داشت که پس از برخورد با این سیل، آن سد نیز شکسته شد و هر 2 با سرعتی بسیار زیاد وارد شهر خوآرز شدند و در جریان این سانحه پنج هزار تن جان باختند.

سیلاب رود یانگ‌تسه 1935
70 تا 75 درصد از سیلاب‌های چین از یانگ‌تسه که بلندترین رود این کشور است، نشات می‌گیرند. دهه 1930 میلادی را می‌توان دهه‌ای بسیار سخت برای ساکنان حاشیه رود یانگ‌تسه دانست چرا که این دهه شاهد 2 مورد از بدترین و شدیدترین سیل‌های تاریخ بشر بوده است. سیل 1935 رود یانگ‌تسه زندگی میلیون‌ها تن را تحت تاثیر قرار داد و جان دست‌کم 145 هزار تن را نیز گرفت. قحطی و شیوع بیماری‌ها در پی این سیل رواج یافت و این 2 عامل، مسوول مرگ بیشتر قربانیان سیل محسوب می‌شدند.

سیل‌ رودخانه یانگزی چین 1931
در جولای و آگوست 18 اوت 1931 آب شدن برف‌های زمستانی در فصل بهار به همراه باران‌های شدید باعث شد که ‌آب رودخانه یانگزی به سطح بالایی برسد و 180 هزار کیلومترمربع از مناطق اطراف را دچار سیل‌زدگی کرد. آمار و ارقام دقیق درباره این حادثه بزرگ در دست نیست در حالی که دولت وقت تلفات را 2 میلیون تن اعلام کرد اما گزارش‌های اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) نشان می‌دهند که بیش از سه میلیون و 700 هزار تن در این سیل مهیب جان خود را از دست دادند.

سیل بزرگ می سی سی پی 1927
سیل بزرگ می‌سی‌سی‌پی در 1927 مخرب ترین سیل در تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می رود که در 1927 به وقوع پیوست. در پی این سیلاب 27 هزار مایل مربع از زمین‌های اطراف رودخانه می‌سی‌سی‌پی به زیر آب رفت. در برخی مناطق عمق آب به 30 فوت می‌رسید. دولت در پی این سیل اقدام به ساخت بزرگترین خاکریز دنیا در اطراف رودخانه می‌سی‌سی‌پی کرد تا از سیل در سال‌های بعد جلوگیری کند. این سیل به مناطق آرکانزاس، لوئیزیانا، می سی سی پی، میزوری، ایلینوی، کانزاس، تنسی، کنتاکی، اکلاهما و تگزاس آسیب رساند و در جریان آن 500 تن کشته شدند.

سیل رود زرد 1938
در حالی که بیشتر سیل‌ها از بلاهای طبیعی شمرده می‌شوند، سیل ژوئن 1938 میلادی رود «زرد» چین یک اقدام عمدی جنگی بود. چینی‌ها به دنبال تعرض ژاپنی‌ها که ممکن بود، امپراطوری آن‌ها را به نابودی بکشاند، فرمان تخریب سیستم سدبندی رودخانه زرد را صادر کردند. این عمل موج عظیمی از آب را آزاد ساخت. 500 تا 800 هزار تن در این حادثه جان خویش را از دست دادند و چهار میلیون تن در این سیلاب‌ها مجبور به تخلیه و ترک خانه‌های خود شدند.

سیل رودخانه زرد 1887
رودخانه زرد چین که به اسم «هوانگ هی» هم شناخته می‌شود در دهه 80 قرن 19 به واسطه سدها و آبگذرهای گوناگون ارتفاع بسیار زیادی پیدا کرده بود و به همین روش آبیاری زمین‌های کشاورزی مرکز چین را راحت‌تر می‌کرد. به نظر می‌رسد که با گذشت زمان، تجمع گل و لای باعث شد تا سطح آب پشت سدها از آنچه که بود بسیار بیشتر شده و با وقوع بارش‌های شدید در سپتامبر 1887، آب از پشت سد به زمین‌ها پایین‌دست روانه شود. گفته شد که این فاجعه طبیعی 12 هزار 949 کیلومترمربع از مناطق اطراف را به زیر آب برد و جان 900 هزار تن را گرفت.

فرجام سخن
جاری شدن سیلاب در طول تاریخ خسارات بسیاری را به مردم مستعد سیل، تحمیل کرده و زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر خود قرار داده‌ است. بیشتر قربانیان سیل‌ها بر اثر غرق‌شدگی جان می‌بازند اما قحطی و شیوع بیماری‌های عفونی نیز قربانیان بسیاری در طول تاریخ گرفته‌اند. مرور و بررسی اینگونه حوادث می تواند به پیشگیری و مدیریت بهینه آن بیانجامد و از تکرار شدن اتفاق هایی تلخ، جلوگیری شود.

خبرگزاری ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین